آفتاب

درخواست قضایی برای مجازات تخریب‌کنندگان بافت تاریخی میبد

درخواست قضایی برای مجازات تخریب‌کنندگان بافت تاریخی میبد

محمد باریکانی: تخریب ناگهانی و غیرقانونی بافت تاریخی میبد در محله خانقاه این شهر که در فهرست آثار ملی کشور و فهرست در انتظار یونسکو برای ثبت جهانی قرار گرفته بود موجب شد تیم ضربت سازمان میراث فرهنگی متشکل از مدیران و کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی کشور به استان یزد سفر کنند تا زمینه مجازات متخلفان و تخریب‌کنندگان بافت ارزشمند تاریخی میبد را فراهم کنند.

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور در واكنش به تخريب بافت تاريخي ميبد اعلام كرد كه پس از مذاكره هيأت اعزامي ميراث فرهنگي با دادستان، فرماندار و شهردار شهرستان ميبد بر مجازات عاملين و مسببان تخريب اين بافت تاريخي و بازسازي عين به عين محوطه محله خانقاه تأكيد شد.

بافت تاريخي محله خانقاه ميبد در يزد داراي بناهاي تاريخي متعلق به دوره آل‌مظفر بود كه ‌ناگهاني و به‌رغم مخالفت شديد يگان حفاظت ميراث فرهنگي و فعالان ميراث، توسط برخي افراد با بهانه ايجاد تاسيسات گردشگري، دارالشفاء و سوييت آپارتمان به‌طور كامل تخريب شد.

همزمان با تخريب بافت تاريخي محله خانقاه ميبد در استان يزد مدير پايگاه پژوهشي شهر تاريخي ميبد اعلام كرد كه مستندسازي بافت تاريخي ميبد همان‌روز به اتمام رسيده و نقشه و وضعيت بناهاي تاريخي اين بافت مستند شده‌اند.
محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور نيز گفته است، نه‌تنها بخش‌هاي تخريب شده بافت تاريخي ميبد بايد براساس مستندات بازسازي شود كه عاملان تخريب نيز بايد به‌شدت مجازات شوند. او از پيگيري‌هاي حقوقي براي مجازات عاملان اين تخريب خبر داد.

  • ثبت جهاني بافت تاريخي ميبد منتفي است

مديركل دفتر حفظ واحياي بناها، بافت‌ها و محوطه‌ها نيز گفت: بافت تاريخي ميبد از معدود بافت‌هاي تاريخي كشور است كه احداث بخش عمده‌اي از بناهاي آن به دوران آل مظفر مي‌رسد و بيش از 7قرن حيات در آن ادامه داشت. او با اعلام اينكه بافت تاريخي شهر ميبد در فهرست آثار قابل ثبت در فهرست آثار جهاني بود گفت: اقدامات نابخردانه چنين فرصت مهمي را با تهديد جدي مواجه كرد. ميثاقيان تأكيد كرد: عاملان تخريب بافت تاريخي ميبد با زير پا گذاشتن قوانين و عدم‌پايبندي به هنجارهاي رسمي بدون كسب مجوز از شهرداري و نهادهاي مسئول، شبانه به تخريب بافت پرداختند.

مديركل دفتر حفظ واحياي بناها، بافت‌ها و محوطه‌هاي تاريخي گفت: مجموعه تخريب شده هم‌اكنون به‌صورت ويرانه‌اي رها شده باقي‌مانده است.ميثاقيان با اشاره به ثبت بقعه شيخ‌محمد خانقاه به شماره ۳۳۵۹ در سال۷۹ و پس از آن، بافت تاريخي شهر ميبد به شماره ۳۴۹۰ در فهرست آثار ملي و لزوم حفاظت از اين بافت تاريخي افزود:

تخريب اين مجموعه علاوه بر آنكه مشمول مواد ۵۵۸ الي ۵۶۹ از كتاب پنجم قانون مجازات‌هاي اسلامي «تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده» است جرم تلقي مي‌شود؛ به‌دليل آنكه بدون كسب مجوز از سوي نهادهاي مسئول يعني شهرداري، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و وزارت راه و شهرسازي انجام شده است، اقدامي غيرقانوني است كه از سوي مراجع قضايي در حال پيگيري است.

  • بافت تاريخي ميبد شبانه تخريب شد

غلامرضا ميثاقيان، مديركل دفتر حفظ واحياي بناها، بافت‌ها و محوطه‌هاي تاريخي كشور پس از بازديد روز گذشته خود به همراه فرهاد عزيزي، مديركل دفتر پايگاه‌هاي جهاني از بافت تاريخي تخريب شده ميبد اعلام كرد: تخريب بناهاي تاريخي مجموعه شيخ محمد خانقاه و بخشي از بافت تاريخي اطراف در روز عيد سعيد فطر آغاز شده بود كه با واكنش اداره ميراث فرهنگي شهرستان ميبد، يگان حفاظت و پايگاه جهاني ميبد، موقتا متوقف شد.به گفته وي، با وجود شكوائيه قضايي براي توقف تخريب‌ها، عمليات تخريب در روزهاي تعطيل جمعه و شنبه گذشته آغاز شد. ميثاقيان افزود: با وجود حضور يگان حفاظت و تنظيم صورتجلسه توقف عمليات، تخريب‌كنندگان ‌شبانه تخريب را آغاز كردند و نخستين دستور توقف تخريب نيز پس از اتمام عمليات تخريب صادر شد.

کد N1372492

وبگردی