آفتاب
نخست وزیر مالزی در اندونزی مطرح کرد

زنجیره ای از بلایای فاجعه بار، پیامد حمله غرب به عراق/ جهان اسلام مانع مداخله خارجی ها شود

زنجیره ای از بلایای فاجعه بار، پیامد حمله غرب به عراق/ جهان اسلام مانع مداخله خارجی ها شود

کوالالامپور – ایرنا – 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی، پیامد حمله به عراق در گذشته را زنجیره ای از بلایای فاجعه بار دانست و تاکید کرد جهان اسلام باید مداخله خارجی ها در امور داخلی خود را رد کند، چون چنین فعالیت هایی در سال های اخیر به بی ثباتی سیاسی و آشفتگی منجر شده است.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر مالزی که عصر سه شنبه در جمع بیش از دو هزار شرکت کننده دوازدهمین نشست جهانی اقتصاد جهان اسلام در جاکارتا پایتخت اندونزی سخن می گفت، تاکید کرد که بدون ثبات سیاسی پیشرفت اقتصادی وجود نخواهد داشت.
وی با اشاره به حمله جهان غرب به عراق و پیامد آن که 'زنجیره ای از بلایای فاجعه بار' بود، گفت که هرج و مرج، تخریب و از هم پاشیدگی دولت – ملت جنبه هایی هستند که در عراق، سوریه و لیبی مشاهده شده است.
وی درگیری های فرقه ای را مورد اشاره قرار داد و به اصطلاح 'بهار عربی' پرداخت و گفت: اصطلاح بهار عربی به بی ثباتی و ناپایداری در سراسر منطقه منجر شده است و زندگی هزاران نفر فنا شد، در حالی که تروریست ها و دیگر گروه های مسلح اکنون آزادانه در سرزمین امنی تلاش می کنند.
نجیب که در یک سفر سه روزه به اندونزی سفر کرده بود، با مقایسه کشورهای با اکثریت مسلمان مانند مالزی و اندونزی، گفت که این کشورها تاکنون هدف مداخلات خارجی قرار نگرفته و جایی برای صلح و ثبات هستند.
وی با تاکید بر همکاری رهبران کشورهای جهان اسلام برای حل مشکلات و مسائل داخلی، گفت: من همیشه طرفدار آزادی در جهان و همکاری بوده ام، اما باید به حق حاکمیت خود احترام گذاشته و بر قوانین خود و دولت منتخب دمکراتیک تاکید کنیم.
به نوشته روز چهارشنبه تارنمای'نیو استریت تایمز'، نخست وزیر مالزی در ادامه به تروریست های داعش اشاره کرد که 'به دروغ نام دولت اسلامی' بر خود گذاشته و به 'مقدسات دینی بی حرمتی' می کنند.
وی از کشورهای با اکثریت مسلمان خواست معضل داعش را محکوم کنند و گفت: هیچ مورد اسلامی در مورد این گروه که دست به چنین وحشیگری می زند وجود ندارد.
وی تاکید کرد: باید با حقیقت اسلام با دروغ های داعش مبارزه کرد و کشورهای اسلامی با تمام توان با تلقین هایی که به جوانان می شود، مقابله کنند.
نجیب تون رزاق با اشاره به راه اندازی یک مرکز پیام دیجیتال برای مقابله با تبلیغات داعش در مالزی، گفت: مالزی به صورتی پایدار و محکم در برابر داعش و همدستان آنها در خانه و خارج از کشور می ایستد.
آساق**1611
کد N1371743

وبگردی