آفتاب
خبر سطح جدید شاخص قیمت مصالح ساختمانی اعلام شد

پیام بهاری از تورم ساختمانی

پیام بهاری از تورم ساختمانی

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت تغییرات نرخ تورم ساخت و ساز (تغییرات هزینه ساخت)، نوسانات قیمت مصالح ساختمانی مربوط به سه ...

گروه مسکن:مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت تغییرات نرخ تورم ساخت و ساز (تغییرات هزینه ساخت)، نوسانات قیمت مصالح ساختمانی مربوط به سه ماهه اول سال 95 در شهر تهران را منتشر کرد.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، مرکز آمار در این گزارش با اعلام شاخص قیمت مصالح ساختمانی در بهار 95 میزان تغییرات هزینه‌های ساخت وساز را مورد بررسی و محاسبه قرار داده است. شاخص تغییرات نرخ تورم ساختمانی شهر تهران در بهار 95 که بیانگر هزینه‌های مربوط به قیمت بالادست مسکن است نشان می‌دهد میانگین قیمت انواع مصالح ساختمانی در پایتخت در سه ماه اول امسال 1/ 3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل – بهار 94 – افزایش یافته است که این میزان رشد در مقایسه با تورم عمومی در همین مقطع زمانی (6 درصد) به معنای رشد منفی هزینه واقعی ساخت و ساز در حال حاضر است.

مرکز آمار ایران در حالی آخرین گزارش خود از تغییرات نرخ تورم ساختمانی مربوط به سه ماه اول سال جاری را منتشر کرده است که این آمار حاوی «پیام مثبت بازار ساخت به سرمایه‌گذاران ساختمانی» است به این معنا که در شرایط کنونی فضای بازار ساخت وساز به لحاظ سطح هزینه‌ها به فضایی مناسب برای بازگشت سازنده‌ها تبدیل شده است.

این شاخص براساس قیمت 15 گروه از مصالح ساختمانی استخراج شده است که از ابتدای مرحله ساخت تا پایان نازک‌کاری ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سطح شاخص قیمت مصالح ساختمانی در گروه‌های 15‌گانه نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در بهار 95 مشخص می‌کند که قیمت مصالح مربوط به بخش نازک‌کاری و تکمیل بناها نه تنها افزایش نیافته است، بلکه بین 1 تا 2 درصد هم کاهش یافته است؛ به این ترتیب در مقطع زمانی فعلی تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره هزینه کمتری را برای سرمایه‌گذاران و سازندگان ساختمانی نسبت به شروع پروژه‌های جدید ساختمانی دارد.

این در حالی است که بیشترین رشد شاخص قیمت مصالح ساختمانی در بین 15 گروه از مصالح مورد استفاده در فرآیندهای ساخت‌وساز مربوط به گروه آهن‌آلات و میلگرد است که نسبت به بهار سال 94 – مدت مشابه سال قبل – 13 درصد افزایش یافته است؛ اما شاخص قیمت گروه نقاشی ساختمان، درب و پنجره، شیرآلات بهداشتی ساختمان، ایزوگام و کاشی و سرامیک در همین فاصله زمانی - سه ماه اول امسال در مقایسه با سه ماه اول سال 94 - از نیم تا 3/ 2 درصد کاهش یافته است.

شاخص کل قیمت مصالح ساختمانی شهر تهران در بهار 95 به عدد 9/ 183 رسید که این شاخص در بهار سال 94 (مدت مشابه سال قبل)، 3/ 178 بوده است؛ به این معنا که شاخص کل قیمت مصالح ساختمانی طی سه ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 1/ 3 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که شاخص قیمت مصالح ساختمانی در سه ماه اول امسال در مقایسه با یک فصل قبل – زمستان 94 – معادل 7/ 4 درصد افزایش یافته است. شاخص کل قیمت مصالح ساختمانی در زمستان 94 معادل 7/ 175 بوده است.

تغییرات شاخص قیمت مصالح ساختمانی در شهر تهران (نرخ تورم ساختمانی)، در یکسال 94 معادل 8/ 1- درصد بوده است این در حالی است که تغییرات این شاخص طی یکسال 93 معادل 7 درصد و سال 92 معادل 24 درصد بوده است. علت رشد 24 درصدی نرخ تورم ساختمانی در سال 92 به رونق ساخت و ساز مسکن در این سال و افزایش سطح تقاضای سازندگان برای خرید مصالح ساختمانی به منظور احداث ساختمان‌های جدید برمی‌گردد. این در حالی است که از سال 92 به بعد به تدریج و همزمان با پیشروی بازار مسکن در رکود معاملاتی و ساختمانی، این شاخص نیز در نتیجه افت تقاضا برای خرید مصالح کاهش یافت.

کد N1371639

وبگردی