آفتاب

تقسیم ۱۰ میلیارد دلار سود در مجامع امسال

تقسیم ۱۰ میلیارد دلار سود در مجامع امسال

در فصل مجامع امسال ۳۷۳ شرکت بیشتر از ۱۰ میلیارد دلار سود بین سهامداران تقسیم کردند، عجیب اینکه شرکت‌های خودروساز با ۲۵۵ میلیارد تومان زیان جمعا ۲۱۱میلیارد تومان سود تقسیم کردند.

به گزارش همشهري، امسال هم شركت‌هاي بورس با وجود مشكلات مالي بخش زيادي از سودشان را تقسيم كردند، اين در حالي است كه بسياري از شركت‌هاي بورس هزاران ميليارد تومان به شبكه بانكي بدهكارند و بابت اين بدهي‌ها ماهانه صدها ميليارد تومان بهره پرداخت مي‌كنند.

صورت‌هاي مالي شركت‌ها نشان مي‌دهد كه بخش زيادي از هزينه شركت‌ها مربوط به هزينه‌هاي تأمين مالي است اما سهامداران عمده بدون‌توجه به اين موضوع همچنان درخواست مي‌كنند بخش زيادي از سود در مجامع عمومي تقسيم شود برخي از تحليلگران مقدار زياد تقسيم سود در ايران كه بالاترين ركورد را در ميان همه كشور‌هاي جهان دارد ناشي از تركيب غلط سهامداري شركت‌هاي بورس مي‌دانند،

چرا كه بسياري از شركت‌هاي بورس به‌دليل انجام معاملات ضربدري به سود يكديگر وابسته و محتاج‌اند. در چنين شرايطي به‌نظر مي‌رسد حل مشكل تقسيم بسيار زياد سود در ايران نياز به يك تحول اساسي در حوزه تركيب سهامداري شركت‌ها دارد. اين در حالي است كه بخش عمده سهام شركت‌هاي بورس دراختيار دولت است. محمد فطانت رئيس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار قبلا گفته بود بيش از 60درصد سهام موجود در بازار سهام ايران در اختيار دولت و نهاد‌هاي شبه‌دولتي است.

  • امسال چقدر سود تقسيم شد

آمار‌ها نشان مي‌دهد در فصل مجامع امسال كه تير‌ماه به پايان رسيد، 373شركت فعال در بورس و فرابورس مجامع عمومي‌شان را برگزار كردند و 83درصد از سودشان را بين سهامداران تقسيم كردند.اين اطلاعات نشان مي‌دهد كه مجموع سود عملكرد سال مالي1394 اين شركت‌ها بالغ بر 43هزارو 259ميليارد تومان بوده است كه از اين مقدار 35هزارو 827ميليارد تومان معادل 10.2ميليارد دلار بين سهامداران تقسيم شده است.

ارزش كل اين شركت‌ها در بورس و فرابورس جمعا 400هزار ميليارد تومان است. تقسيم اين ميزان سود درحالي‌كه شركت‌ها بدهي‌هاي مالي سنگين دارند عموما مورد انتقاد كارشناسان بوده است.

  • چه صنايعي بيشترين سود را تقسيم كردند

آمار‌ها همچنين نشان مي‌دهد برخي از صنايع سود‌هاي بسيارسنگيني در مجامع عمومي خود تقسيم كرده‌اند. به‌طور مثال صنعت خودرو‌سازي‌ كه مجموعا متشكل از 32شركت است امسال در مجموع با 255ميليارد تومان زيان مواجه شده‌اند. بخش زيادي از اين زيان مربوط به عملكرد شركت‌هاي ايران‌خودرو و سايپا بوده است اما در مقابل اين شركت‌ها 211ميليارد تومان سود بين سهامداران‌شان تقسيم كردند. اين در حالي است كه صنعت خودرو‌سازي‌ و به‌طور مشخص ايران‌خودرو و سايپا ده‌ها هزار ميليارد تومان به بانك‌ها بدهكار هستند.

به‌گفته تحليلگران تقسيم اين مقدار سود، شركت‌هاي خودروسازي را مجبور مي‌كند بار ديگر براي پرداخت اين سود دستشان را به سوي بانك‌ها دراز كنند و از طريق وام‌هاي بانكي مبلغ مورد نظر را تأمين كنند.در عين حال بايد به اين نكته توجه كرد كه بيش از 50درصد از سودي كه درصورت‌هاي مالي سالانه شركت‌ها گزارش مي‌شود عموما سود حسابداري است به اين معنا كه مبالغ اصلي اين سود كه ناشي از فروش سالانه است و چندين‌ماه پس از آغاز سال مالي جديد به حساب‌هاي اصلي شركت واريز مي‌شود.

به غير از شركت‌هاي خودروساز صنايع ديگر مانند گروه فلزات اساسي، مخابرات، لاستيك و پلاستيك، كاشي و سراميك، كشاورزي و دامپروري، خدمات فني و مهندسي و شركت‌هاي چندرشته‌اي صنعتي ازجمله صنايعي هستند كه حتي بيش از 100درصد سودشان را تقسيم كرده‌اند.

  • صنايعي كه كمترين سود را تقسيم كردند

اگرچه برخي از شركت‌ها امسال سود بسيار سنگيني بين سهامداران تقسيم كردند اما در مقابل برخي از صنايع نيز نسبت تقسيم سودشان را در مقايسه با سال‌هاي قبل كاهش دادند. به‌طور مثال صنعت راديو و تلويزيون و ساخت وسايل ارتباطي امسال فقط 10درصد از سودش را تقسيم كرد، محصولات كاغذي 2درصد و صنعت چاپ و نشر 35درصد از سودشان را تقسيم كردند. گروه‌هايي مانند كاني‌هاي فلزي، ساخت محصولات فلزي و ماشين‌آلات و تجهيزات نيز امسال به‌طور ميانگين بين 50تا 55درصد از سودشان را در مجامع عمومي سالانه تقسيم كردند.

کد N1371588

وبگردی