آفتاب
یک مقام مسئول اعلام کرد:

مذاکره آلمان ها با ایران برای صادرات گاز به اروپای غربی

مذاکره آلمان ها با ایران برای صادرات گاز به اروپای غربی

تهران- ایرنا- مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز گفت: مذاکره یک شرکت آلمانی معتبر با شرکت ملی گاز ایران در زمینه خرید گاز، شرایط را برای صادرات و ارسال گاز ایران به اروپای غربی فراهم می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت نفت، عزیزالله رمضانی در نشست چشم انداز صنعت گاز در نیم قرن آینده که در حاشیه پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، گفت:اکنون مذاکره با این شرکت در حال انجام است و پیش از این تفاهم هایی با شرکت های خارجی در این زمینه انجام شد.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران مذاکره با یک شرکت خصوصی برای سوآپ گاز را یادآور شد و افزود: مذاکره برای سوآپ گاز ترکمنستان با آذربایجان از سوی ایران و از طریق یک شرکت خصوصی به شکل جدی پیگیری می شود.
وی اضافه کرد: اکنون مذاکره با کشورهای عمان، کویت و امارات ادامه دارد و با نهایی شدن این مذاکرات، امکان امضای قرارداد فراهم می شود.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: مطالعه بازارهای جدید نیز در دستور کار این مدیریت قرار دارد که توسعه بازار ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، افغانستان، اروپای شرقی و غربی، هند، چین و آسیای جنوب شرقی از طریق ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) خواهد بود.
به گفته وی تاکنون تفاهمنامه هایی نیز با شرکتهای بزرگ بین المللی در حوزه گاز امضا شده و تفاهمنامه شرکت ملی گاز ایران با شرکت گازپروم که مباحث زنجیره ارزش گاز را در قالب ٦ کارگروه دنبال می کند، تفاهم نامه سه جانبه میان شرکت ملی گاز ایران، شرکت توربوکمپرسور نفت و شرکت زیمنس آلمان درباره توربوکمپرسورهای صنعت گاز، تفاهمنامه با شرکت تلکام کره جنوبی * در رابطه با هوشمندسازی گاز، تفاهمنامه با شرکت کوگس کره جنوبی در رابطه با سرمایه گذاری و ساخت خطوط لوله گاز سراسری، تفاهمنامه با یک شرکت بلژیکی در زمینه ال ان جی و خط انتقال گاز و تفاهنامه با یک شرکت فرانسوی از جمله مواردی بشمار می رود که تاکنون امضا شده است.
رمضانی گفت: مذاکره با شرکتها و کشورها برای توسعه همکاری دو یا چند جانبه در زمینه تجارت گاز طبیعی، ال ان جی، سی ان جی، ال پی جی، گوگرد، جذب منابع مالی، ذخیره سازی گاز طبیعی در قالب های مختلف **از دیگر فعالیتهای این مدیریت بشمار می رود.
به گزارش ایرنا، بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت صادرات سالانه 80 میلیارد مترمکعب گاز وجود خواهد داشت که ایران در نظر دارد50 میلیارد مترمکعب از آن را به صادرات به کشورهای همسایه اختصاص دهد.
همچنین ایران قصد دارد در سال های آینده، صادرات گاز خود را به 200 میلیون متر مکعب در روز افزایش دهد، این در حالی است که اکنون بزرگترین خریدار گاز ایران یعنی ترکیه، روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز از کشورمان وارد می کند.
پیش از این، مدیر بین الملل شرکت ملی گاز به ایرنا گفته بود: تا پایان برنامه ششم توسعه، ظرفیت صادرات سالانه 30 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا وجود خواهد داشت.
* (SK Telecom)
** (BOT، BOO و EPCF،
اقتصام**2022** 1559
کد N1371128

وبگردی