آفتاب
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

نظام اسلامی به رعایت حقوق اقلیت ها متعهد است

نظام اسلامی به رعایت حقوق اقلیت ها متعهد است

قم- ایرنا - رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی حقوق بشر اسلامی، رعایت حقوق اقلیت ها را در اولویت برنامه های خود می داند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد روز سه شنبه در همایش تخصصی بین المللی حقوق بشر اسلامی در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) قم افزود: حقوق اقلیت ها امری اعتباری است که در گذر زمان دچار تغییر می شود همانند بحث دولت - ملت که در روزگار کنونی رایج شده و ممکن است در آینده تغییر کند.
وی بیان کرد: در اسلام حق شهروندانی با آنچه در تعریف مدرن آن می آید متفاوت است و تنها حضور در یک سرزمین مشخص ملاک ارزیابی حقوق دولت - ملت نیست.
وی ادامه داد: این موارد نسبی هستند و برای شناخت حقیقت آن لازم است که در ارتباط با سایر عناصر رتبه بندی شود چرا که یکجانبه گرایی و غفلت از سایر ملاک ها نمی تواند مبنای خوبی برای بیان ارتباط میان دولت - ملت باشد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه هر فرد غیر مسلمانی که به مبانی نظام اسلامی متعهد باشد و خود را با قواعد آن سازگار کند می تواند از حمایت های جامعه اسلامی برخوردار باشد گفت: بر اساس آیات قرآن و روایات می توان متوجه شد که در تاریخ اسلام نمونه های فراوانی از زندگی غیر مسلمانان در زیر پرچم اسلام وجود دارد.
رشاد در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نگاه متفاوت انسان ها به مقوله حق افزود: منشا حقوق تنها بر مبنای طبیعت انسان بنا نشده است و یکجانبه گرایی در این موضوع و بی توجهی به سایر ساحت های مادی و معنوی باعث ناکارآمدی حقوق بشر غربی بوده است.
وی با اشاره به اینکه برای فهم حقیقت باید موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد بیان کرد: جهان غرب به دلیل نگاه تک بعدی به انسان هیچ گاه حقیقت آن را درک نکرده است در حالی که در ادیان الهی و به ویژه اسلام موضوعات و احکام در ساحت های مختلف مورد توجه قرار می گیرند.
وی با بیان جامعیت احکام شرعی در اسلام ادامه داد: احکام اسلام در یک نگاه کلی به دو دسته احکام اولیه و ثانویه تقسیم می شوند و بر همین اساس عالمان دینی می توانند با احاطه کامل به وضوع مورد توجه خود در خصوص آن حکم صادر کنند که نمونه ای از آن حکم حرمت استفاده از تنباکو توسط میرزای شیرازی بود.
همایش تخصصی بین المللی حقوق بشر اسلامی باهمکاری موسسه الحکمه وابسته به جامعه المصطفی العالمیه، در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد و در آن شرکت کنندگان، دیدگاه های خود را پیرامون موضوع های مختلف حقوق بشر اسلامی در قالب سخنرانی علمی ارائه کردند.
«نسبت حقوق و تکالیف از منظر اسلام»، «حق حیات از منظر اسلام»، «حقوق اقلیت ها در اسلام»، «حقوق زنان و کودکان در اسلام» و «تفاوت های حقوق بشر اسلامی و غربی» از موضوع های مورد بحث در این همایش یک روزه بود.
در این همایش علاوه بر آیت الله اعرافی، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان و آیات علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سخنرانی کردند.
پروفسور حافظ عباس کمیسر کمیسیون ملی حقوق بشر اندونزی و پروفسور احسن خان استاد دانشگاه داکای بنگلادش نیز از دیگر میهمانان همایش بودند.
14 مردادماه به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نامگذاری شده است.
7405/ 6133/ 1257
کد N1370980

وبگردی