آفتاب

وزیر امور خارجه ترکیه: پاکستان را در جریان عادی سازی روابط آنکارا-تل آویو قرار دادم

وزیر امور خارجه ترکیه: پاکستان را در جریان عادی سازی روابط آنکارا-تل آویو قرار دادم

اسلام آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه ترکیه که به پاکستان سفر کرده است، اعلام کرد: در این سفر درباره تحولات منطقه ای با پاکستان تبادل نظر کردیم و مطالبی را در خصوص عادی سازی روابط ترکیه با اسرائیل و روسیه به اطلاع طرف پاکستانی رساندم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'مولود چاوش اوغلو' روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با 'سرتاج عزیز' مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی، از مواضع پاکستان مبنی بر حمایت از دمکراسی و نکوهش کودتای نافرجام اخیر در ترکیه قدردانی کرد و گفت: دو کشور در تمام زمینه های روابطی بسیار دوستانه و نزدیک دارند.

** از موضع پاکستان در قبال مسئله کشمیر حمایت می کنیم
چاوش اوغلو در پاسخ به سوال خبرنگار پاکستانی در خصوص مسئله کشمیر نیز گفت: از موضع پاکستان در قبال مسئله کشمیر حمایت می کنیم.
وی که کشورش درحال حاضر ریاست دوره ای سازمان همکاری اسلامی را برعهده دارد، در پاسخ به این سوال که این سازمان چه اقدامی برای حل مسئله کشمیر انجام داده است، گفت: ترکیه یکی از اعضای گروه تماس سازمان همکاری اسلامی است و نشست بعدی این گروه در ماه سپتامبر و حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار خواهد شد. ما در این جلسه از دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خواست تا یک گروه حقیقت یاب برای تحقیق درباره اوضاع، به منطقه کشمیر اعزام کند.
وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: مسئله کشمیر از طریق گفت و گو و دیپلماسی و نه از طریق جنگ، قابل حل است.
چاوش اوغلو همچنین ضمن قدردانی از تلاش های پاکستان در مسیر مبارزه با تروریسم گفت: تلاش های نیروهای پلیس و نیروهای ارتش پاکستان را در مسیر مبارزه با تروریسم ارج می نهیم.
دوطرف در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که در ماه سپتامبر سال جاری قرارداد تجارت آزاد میان دو کشور امضا خواهد شد.
در خصوص موضوع افغانستان نیز هر دوطرف تاکید کردند که خواستار ثبات و صلح پایدار در افغانستان هستند .
سرتاج عزیز در این نشست خبری در پاسخ به سوال یک خبرنگار پاکستانی مبنی بر اینکه این کشور چه درسی می تواند از کودتای نافرجام ترکیه بگیرد، گفت: وقتی مردم متحد باشند و از مردم سالاری دربرابر دیکتاتوری حمایت کنند، کودتاها همواره نافرجام خواهند بود.
سرتاج عزیز همچنین گفت: پاکستان از مدارس بین المللی 'پاک-تُرک' (که ترکیه ادعا می کند وابسته به فتح الله گولن هستند) در این کشور حمایت می کند و بدنبال راهکاری هستیم تا دانش آموزان این مدارس متضرر نشوند و نگرانی برای خانواده های ایجاد نشود.
وزیر امور خارجه ترکیه هم گفت که باید راه حلی پیدا کنیم که دانش آموزان این مدارس در پاکستان و خانواده های آنان تحت تاثیر قرار نگیرند.
چاوش اوغلو گفت: ما قبل از کودتای نافرجام از این مدارس حمایت می کردیم چون نمی دانستیم که فرد مدیریت کننده اصلی این مدارس (گولن) بخواهد روزی نقشه کودتا بکشد.
وی سازمان های وابسته به فتح الله گولن را سازمان های تروریستی دانست و گفت: کاملا واضع و روشن است که این سازمان در پاکستان و برخی کشورهای دیگر حضور دارد.
بیش از 20 شعبه از مدارس بین المللی پاک-ترک و برخی مراکز فرهنگی ترکیه ای در پاکستان فعالیت دارند.
آساق*272**1723
کد N1370697

وبگردی