آفتاب

رییس جمهوری فیلیپین امیدوار به مذاکرات صلح با شورشیان چپگرا است

رییس جمهوری فیلیپین امیدوار به مذاکرات صلح با شورشیان چپگرا است

کوالالامپور – ایرنا – 'رودریگو دوترته' رییس جمهوری فیلیپین با ابراز نگرانی نسبت به برخی درگیری ها در این کشور، ابراز امیدوار کرد مذاکرات صلح با شورشیان کمونیست ادامه یابد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری فیلیپین سه روز پس از لغو آتش بس یکجانبه با شورشیان مائوئیست، گفت: من امیدوارم بتوانیم به مذاکره با کمونیست ها ادامه دهیم.
به نوشته روز سه شنبه تارنمای 'سان استار' فیلیپین، وی همچنین بر نیاز به پیگیری مذاکرات صلح نه تنها با شورشیان کمونیست، بلکه با جبهه آزادیبخش اسلامی مورو و جبهه آزادی بخش ملی مورو تاکید کرد.
با این حال، دوترته روشن کرد که دولتش نمی خواهد با گروه افراطی ابوسیاف به عنوان همپیمان گروه تکفیری داعش که گردشگران خارجی و خدمه کشتی های مختلف را برای باج گیری به گروگان می برد، مذاکره کند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ دلیلی برای نشستن با جنایتکاران و مذاکره وجود ندارد، گفت: من نمی خواهم با افراد با خشونت شدید برخورد شود.
رییس جمهوری فیلیپین روز شنبه آتش بس یک جانبه ای را که هفته گذشته پیش از مذاکرات دو طرف در اسلو وضع کرده بود، لغو کرد. دلیل لغو این آتش بس حمله شورشیان کمونیست به یک گروه محافظ و کشتن یک شبه نظامی و زخمی کردن 4 نفر دیگر در داوائو شمالی اعلام شد.
دولت فیلیپین و شورشیان کمونیست قرار است از 20 تا 27 اوت (30 مرداد تا 6 شهریور) در اسلو نروژ پای میز مذاکره بنشینند و در یک تلاش تازه برای پایان دادن به چند دهه فعالیت شورشیان چپگرا اقدام کنند.
نیروهای مسلح فیلیپین معتقدند شاخه نظامی شورشیان کمونیست چهار هزار نیرو دارد که از سال 1969 میلادی در یکی از طولانی ترین شورش های قاره آسیا شرکت داشته اند.
دولت تلاش کرده است از سال 1986 میلادی با مذاکره با کمونیست ها برای ایجاد صلح تلاش کند، اما مذاکرات حدود چهارسال پیش با شکست مواجه شد و اکنون نیز به این مذاکرات با شک و تردید نگاه می شود.
آساق**1611
کد N1369965

وبگردی