آفتاب

سقوط ارزش پوند و سهام بورس لندن به دنبال کاهش شاخص مدیران خرید در انگلیس

سقوط ارزش پوند و سهام بورس لندن به دنبال کاهش شاخص مدیران خرید در انگلیس

لندن - ایرنا- نتایج جدیدترین بررسی های صورت گرفته در مورد فعالیت های اقتصادی در انگلیس که روز دوشنبه منتشر شد حاکی از کاهش شاخص مدیران خرید در بخش تولید این کشور به دنبال همه پرسی برگزیت در 23 ژوئن گذشته است.

به گزارش ایرنا، براساس بررسی مرکز 'مارکیت'، شاخص مدیران خرید در بخش تولید انگلیس ( پی ام آی ) که در ماه ژوئن 52.4 بود، در ماه جولای با 4.2 واحد کاهش، به 48.2 واحد رسیده است که پایین ترین حد از فوریه 2013 بشمار می آید.
شاخص مدیران خرید به طورکلی مقیاسی برای میزان فعالیت اقتصادی در یک بخش خاص در طی یک دوره مشخص است که بالاتر بودن میزان شاخص از عدد 50، مبین این است که اقتصاد در حال پویایی است و پایین تر از 50 مؤید کاهش فعالیت های اقتصاد و حرکت آن به سوی منقبض شدن است .
شاخص مدیران خرید در بخش تولید (Manufacturing PMI ) براساس بررسی صورت گرفته توسط مرکز مارکیت از فعالیت 600 شرکت صنعتی در انگلیس در پنج مقیاس سطح تولید ( ورودی و خروجی )، میزان سفارش ها جدید، موجود کالا و استخدام و سرعت تحویل توسط تولیدکنندگان بوده است.
'راب دوبسون ' یک مسئول ارشد اقتصادی موسسه 'مارکیت' گفته است: بررسی صورت گرفته نشانگر تاثیر منفی گسترده همه پرسی 23 ژوئن ( 3 تیرماه ) که منجر به رأی انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا شد، بر فعالیت های اقتصادی انگلیس است.
وی افزود: این کاهش و رکود در تمامی بخش های صنعتی احساس می شود اگرچه به دلیل تضعیف پوند صادرکنندگان گزارش داده اند که وضعیت بهتری بعد از همه پرسی داشته اند.
کاهش شاخص مدیران خرید در بخش تولیدات در انگلیس روز دوشنبه سبب کاهش ارزش پوند در برابر یورو و دلار و سقوط شاخص سهام در بورس لندن شد.
کاهش این شاخص مهم اقتصادی، حاکی از رو به وخامت رفتن فعالیت های اقتصادی در انگلیس به دنبال تصمیم مردم این کشور به ترک اتحادیه اروپا در همه پرسی 23 ژوئن است
بررسی صورت گرفته توسط موسسه 'جی اف کی' نیز که روز جمعه هفته گذشته منتشر شد، نشانگر آن بود که میزان اعتماد مصرف کنندگان انگلیسی در ماه جولای و متعاقب همه پرسی 23 ژوئن که منجر به برگزیت شد، بیشترین حد سقوط در طی 26 سال گذشته داشته است.
بررسی موسسه 'جی اف کی'، بزرگ ترین موسسه تحقیقاتی درباره مصرف در انگلیس، نشان می دهد که شاخص اعتماد مصرف کنندگان در انگلیس که در ماه ژوئن منفی یک بود در ماه جولای با یازده واحد کاهش، به منفی 12 کاهش یافته است که بیشتر حد کاهش در طی یک ماه، از سال 1990 میلادی بشمار می آید.
داده های جدید منتشرشده در مورد شاخص مدیریت خرید صنایع ( پی ام آی ) نشان می دهد که این شاخص در ماه جولای به 47.7 واحد کاهش یافته است که پایین ترین حد از آوریل سال 2009 میلادی شمرده می شود.
کاهش شاخص 'پی ام ای' به زیر 50 نشانگر انقباضی شدن فعالیت های اقتصادی بشمار می آید.
در همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
از زمان اعلام نتیجه همه پرسی یادشده، علاوه بر بروز نوسانات در بازارهای مالی، ارزش پوند در برابر دلار و یورو کاهش قابل توجهی داشته است.
بانک مرکزی انگلیس پیش از برگزاری همه پرسی 23 ژوئن پیش بینی کرده بود که برگزیت احتمالا پیامدهای منفی گسترده ای بر اقتصاد این کشور خواهد گذاشت و حتی شاید منجر به رکود اقتصادی شود.
انتظار می رود بانک مرکزی انگلیس برای مقابله با پیامدهای منفی برگزیت، نرخ سود بین بانکی در این کشور را از پنجشنبه این هفته کاهش دهد.
تحلیلگران می گویند ممکن است نرخ سود بین بانکی در انگلیس به 25 صدم درصد یا حتی صفر که تاکنون سابقه نداشته است، کاهش یابد.
تارنمای روزنامه گاردین روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به تصمیم بانک مرکزی انگلیس برای کاهش نرخ سود بین بانکی نوشت: این بانک علاوه بر این کار بایستی تدابیری برای مقابله با تبعات منفی اقتصادی همه پرسی 23 ژوئن بیندیشد.
براساس آمارهای منتشر شده در روز دوشنبه، شاخص مدیران خرید در بخش تولید در انگلیس در ماه جولای از بسیاری از کشورهای اروپایی حتی یونان پایین تر بوده است.
براساس آمارهای یاد شده شاخص مدیران خرید در بخش تولید در ماه جولای در آلمان 53.8، در اتریش 53.4، در هلند 53.2 ، در ایتالیا 51.2 ، در اسپانیا 51 ، در یونان 48.7 و در فرانسه 48.6 بوده است.
اروپام**4**1552
کد N1369288

وبگردی