آفتاب

شهر تاریخی یزد آماده حضور ارزیابان یونسکو/ثبت جهانی در انتظار شهر بادگیر‌ها

شهر تاریخی یزد آماده حضور ارزیابان یونسکو/ثبت جهانی در انتظار شهر بادگیر‌ها

ایسنا نوشت: سه تعهد شهر تاریخی یزد، برای حضور ارزیابان یونسکو به سرانجام رسید.

محمد مهدی شرافت، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد با اشاره به حضور ارزیابان یونسکو در یزد در شهریورماه امسال گفت: این حضور با هدف بررسی نخستین کاندید شهرهای تاریخی ایران در یونسکو انجام می‌شود.

او ادامه داد:‌ به دنبال این حضور برای بررسی شهر تاریخی یزد، برخی اقدامات به صورت فوق‌العاده در حال انجام است و همه بسیج شده‌ایم تا بزرگ‌ترین شهر تاریخی زنده کشور را برای حضور ارزیابان یونسکو آماده کنیم.

او با اشاره به در دستور کار بودن سه تعهد در برنامه کوتاه مدت دستگاه‌های متولی شهری و میراث فرهنگی استان یزد گفت: نشانه‌گذاری عرصه و حریم ثبتی، انتخاب یک محله‌ی نمونه به عنوان الگو و پایلوت و ایجاد پایگاه پژوهشی در شهر تاریخی یزد از جمله تعهداتی بودند که باید تا قبل از حضور ارزیابان یونسکو به سرانجام می‌رسیدند.

شرافت با تأکید بر تکمیل این سه تعهد توسط میراث فرهنگی و دستگاه‌های اجرا کننده نیز بیان کرد:‌ خوشبختانه نشانه‌گذاری عرصه و حریم شهر تاریخی یزد در حال حاضر روند خود را طی می‌کند و پایگاه پژوهشی این شهر خوشبختانه فعال است.

او محله «شاه ابوالقاسم» را محله نمونه شهر تاریخی یزد به عنوان الگو و پایلوت در پرونده‌ی ثبت جهانی شهر تاریخی یزد معرفی کرد و گفت: اقدامات مورد نیاز براساس برنامه زمانی در حال انجام است. همچنین بیشترین اقدامات توسط میراث فرهنگی و شهرداری یزد صورت می‌گیرد.

۴۲۲۳۶

کد N1368770

وبگردی