آفتاب

شورای شهر به دنبال روشی برای نتیجه گیری از گزارش های حسابرسی

شورای شهر به دنبال روشی برای نتیجه گیری از گزارش های حسابرسی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش حسابرس شورا از مناطق ۷ و ۱۲ شهرداری تهران بر تعیین روشی برای نتیجه گیری بهتر از گزارش های حسابرسی تهیه شده از مناطق شهرداری شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد حکیمی پور در جریان دویست و هشتادمین جلسه شورا و پس از استماع گزارش حسابرس مستقل شورا از منطقه ۷ شهرداری اظهار داشت: چرا حسابرس در مورد گزارش اظهار نظری نداشته است.

وی اظهار داشت: به اعتقاد من مناطق هویت خودشان را دارند و اظهار نظر حسابرسی از آنها باید جداگانه اعلام شود.

حکیمی پور در ادامه خاطر نشان کرد: در جای جای این گزارش آمده است که اطلاعات از سوی شهرداری ارائه نشده است تمام حرف ما با مدیریت شهری در همین است. فرایند گزارش دهی از سوی شهرداری به حسابرسان شورا هنوز نقطه ابهامی دارد که باید شفاف شود، گیر اصلی کار هم در همین جا است.  

وی افزود: ما به عنوان اعضا شورا باید این مسئله عدم ارائه مدارک به حسابرسان را یکبار برای همیشه حل کنیم. این گزارش ها حاکی از عدم اطمینان از حسن اجرای عملیات مالی در شهرداری است.  

نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در ادامه خاطر نشان کرد: وقتی شورا اطمینان می کند و اختیارات معاملاتی و مالی را به شهردار تفویض می کند با ارائه گزارش ها و اسناد مالی و معاملاتی توسط شهرداری به حسابرسان شورا این اطمینان به اعتماد تبدیل می شود.  

وی افزود: متاسفانه آنچه از این گزارش ها برداشت می شود تنها یک چیز است و آن وجود یک گیر و ابهام در دریافت اطلاعات از واحد های وابسته به شهرداری است که باید راه حلی برای آن پیدا شود.  

گزارش حسابرسی ارائه شده از مناطق ۷ و ۱۲ فاقد اظهار نظر حسابرسی رسمی بوده واز این نظر دارای ارزش بررسی در شورای اسلامی شهر تهران نیست.  

عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل گفت: در این گزارشات عملکرد تراز صورت های مالی سال ۹۲ و با تاخیر چندساله ارائه شده است. که در حال حاضر هر تصمیمی در مورد آنها اتخاذ شود با توجه به تاخیرات آن معلوم نیست قابلیت اجرایی داشته باشد از سال ۹۲ تاکنون دوبار شهرداران مناطق مذکور تغییر کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین گزارشات ارائه شده حاوی ایرادات جدی در عملکرد مالی شهرداری مناطق ۷ و ۱۲ در سال ۱۳۹۲ است که باید بطور دقیق و کارشناسی مورد رسیدگی واقع شود.

مهدی چمران رییس شورا نیز در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر نمی توان از این گزارش هایی که از مناطق ارائه می شود هیچ گونه دفاع و یا اظهار نظری کرد این گزارش ها به شهرداری تهران ارائه خواهد شد و در نهایت شهردار پاسخ این ابهامات را خواهد داد.  

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: با توجه به اینکه مناطق قادر به ارائه تمام موضوعات مالی مربوط به خود نیستند حسابرسی مناطق یک به یک بدست آمده و اظهار نظر در خصوص آنها به صورت یکجا صورت می گیرد.

وی در ادامه به نقش این گزارش ها و فعالیت صورت گرفته برای اصلاح موضوعات مالی شهرداری اشاره و اعلام کرد: بندهایی که توسط حسابرس در ابتدا ارائه شده بود نسبت به تعداد بندهای کنونی زیادتر بود که با ارائه صورتهای مالی توسط شهرداری این بندها کاهش یافت و به تعداد کنونی رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: از طرفی برای مشخص شدن بهبود روند کار شورای شهر مصوبه ای را داشت که به حسابرس تکلیف شود تا بندهای ارائه شده در حسابرسی را در مقایسه با سالهای قبل به شورای شهر ارائه کند.

چمران تاکید کرد: بند به بند این حسابرسی به صورت رسمی به شهردار تهران اعلام می شود ضمن اینکه در تلاش هستیم تا حسابرسی های سالهای ۹۳ و ۹۴ را تا پایان امسال ارائه کنیم.

محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در قالب پیشنهادی در خصوص موضوع حسابرسی ها گفت: وظیفه شورا تعیین خوب یا بد بودن عملکرد شهرداری نیست که اگر این بود شورا تنها یک جلسه در سال برگزار می کرد و اعلام به خوب یا بد بودن اقدامات می کرد.

وی اظهار داشت: آنچه شورا باید انجام دهد تهیه تحلیل محتواهایی در خصوص روش مدیریت و عملکرد مدیریت شهری است که در قالب آن به شناسایی مشکلات پرداخته و کمیسیون ها را برای حل این مشکلات و ارائه راهکار هایی برای رفع این موانع فعال کند.  

محمدی حسابرس مستقل شورای اسلامی شهر تهران، نیز در پاسخ به سوالات مطرح شده در خصوص گزارش حسابرسی و دلایل عدم اظهار نظر مستقل برای تک تک مناطق توسط حسابرس گفت: انتظار از حسابرس در پایان هر گزارش حسابرسی اظهار نظر است این در حالی است که شهرداری مناطق به صورت واحدهای مستقل مطرح نیستند و موضوعاتی همچون حقوق و دستمزد کارکنان در بخش های دیگر شهرداری و نه در منطقه اجرایی می شوند.

وی اظهار داشت: اگر شهرداری منطقه قادر به ارائه تمامی اسناد بود آنگاه حسابرس می توانست به صورت مستقل برای آن اظهار نظر کند.

وی ادامه داد: هرچند حسابرسی به صورت نمونه گیری انجام می گیرد با این وجود به دلیل حساسیت اعضای شورای شهر تهران بر مسائل مالی شهرداری، حسابرس برای اظهار نظر تمامی اسناد شهرداری را مورد بررسی قرار می دهد.

احمد دنیامالی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با تفکیک بندهای اشاره شده توسط حسابرس اظهار داشت: بررسی این بندها نشان می دهد که بسیاری از این موضوعات شکل عملیاتی داشته و برخی از آنها شکل ماهیتی دارد.

وی با اشاره به برخی از بندها که در سایر مناطق تکرار شده است گفت: اگر مشکلاتی که ریشه ماهیتی دارند اصلاح شوند بسیاری از مشکلات موجود در حسابرسی ها حل می شوند.

احمد حکیمی پور، نیز در ادامه در خصوص موضوعات حسابرسی بر ضرورت در نظر گرفتن زمان نهایی برای اصلاح موضوعات تاکید کرد.

عابد ملکی، شهردار منطقه ۱۲ شهرداری تهران پس از ارائه گزارش این منطقه توسط حسابرس مستقل شورای شهر گفت: بندهای حسابرسی مربوط به سال ۹۲ این منطقه بسیار بیشتر از تعداد بندهای نهایی ارائه شده در شورای شهر بود که این موضوع نتیجه تعامل خوب میان شهرداری، حسابرس و شورای شهر تهران است.

وی در خصوص بندهای باقی مانده اظهار داشت: تعداد زیادی از بندهای باقی مانده عمومی هستند و نیازمند مصوبه و یا اصلاح رویه عمومی است و باید به صورت یکپارچه صورت گیرد.

وی در خصوص دو پروژه مهم باقی مانده در این منطقه که در گزارش های حسابرسی تکرار می شود اظهار داشت: این دو پروژه که ناشی از نوع مدیریت شهرداری در سالهای ۷۲ و ۷۳ است و مشکلات آتی به دلیل عدم اجرای تعهدات قرار داد بوده است امروز توسط اداره حقوقی شهرداری در حال پیگیری است و امیدواریم با حل و فصل سریعتر، این بندها در گزارشات آتی حسابرسی دیده نشوند.

وی در ادامه به موضوع ورزشگاه شهید هرندی اشاره کرد و گفت: بهره برداری از این ورزشگاه باید در اختیار فدراسیون جانبازان و معلولین قرار گیرد که انجام آن نیازمند اصلاحات قانونی است.

کد N1367511

وبگردی