آفتاب
دبیرستاد حقوق بشر:

همکاری با نهادهای دولتی در خصوص حقوق شهروندی/ انتصاب گزارشگر ویژه برای ایران غیرقانونی است

همکاری با نهادهای دولتی در خصوص حقوق شهروندی/ انتصاب گزارشگر ویژه برای ایران غیرقانونی است

تهران - ایرنا - دبیرستاد حقوق بشر قوه قضائیه، انتصاب گزارشگر ویژه برای ایران را یک عمل غیرموجه و غیرقانونی دانست و در باره همکاری این ستاد با نهادهای دولتی گفت: این ستاد همکاری مستمری با نهادهای دولتی در رابطه با منشور حقوق شهروندی دارد.

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ایرنا، محمدجواد لاریجانی روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته حقوق بشر اسلامی برگزار شد، افزود: قانون حقوق شهروندی در کشور وجود دارد و همچنین نهادهایی در تمام استان ها به شکایت شهروندان رسیدگی می کنند.
وی ادامه داد: هر حرکتی که سبب تقویت رفتارهایی مبتنی بر حفظ حقوق شهروندی باشد را حمایت می کنیم.
جواد لاریجانی با بیان این که در این هفته به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی مراسمی در روز چهارشنبه برای اهدای جایزه حقوق بشر برگزار می شود، افزود: روز حقوق بشر اسلامی آغازگر یک تحرک معنادار بوده و باید باشد و چهره اسلام را به عنوان مبنای محکمی برای عمل فردی و جمعی بشر معرفی کنیم.
جواد لاریجانی ادامه داد:در این روز رئیس قوه قضائیه چارچوب های ستاد و نهادهای رسمی کشور در این زمینه را تببین می کند‎.
وی گفت: اسلام، دینی سرزنده است و عقلانیت مبتنی بر اسلام متناسب با همه زمان‎ ها است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: رژیم های آدمکش و متخلف حقوق بشری جزو دوستان استراتژیک غربی ها محسوب می شوند، این موضوع در مورد متجاوزان به یمن و سایر بلاد اسلامی مصداق دارد و اینها نشانه افول بحث حقوق بشر بر مبنای سکولار لیبرالیسم غربی است و در این میان مهم است به دین مبین اسلام توجه کنیم.
‎جواد لاریجانی تصریح کرد: غرب در 70سال گذشته رفتاری خودمحورانه، تحمیل گرایانه و منافقانه در حوزه حقوق بشر داشته است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: غرب تجربه مدنی مبتنی بر عقل سکولار را تنها تجربه معقول دانسته و تحمیل تفکر سکولار لیبرال، موضعی خودمحورانه است.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در موضوع قصاص گفت: ما معتقدیم که این مجازات اسلامی حیاتی برای بشر است. قصاص حق مسلم شهروندان است و در آن التیام اجتماعی وجود دارد و معتقدیم برای جرایم بسیار جدی و مهلک در جامعه باید مجازات اعدام وجود داشته باشد و استدلال های غرب در زمینه اعدام متنوع است.

** دلارهای عرضه شده به سازمان ملل چهره حقوق بشر را مخدوش کرده
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه بیان کرد: مسیر منافقانه و یکجانبه غرب در حقوق بشر راه به جایی نمی برد. دو شعار و تز ما درحقوق بشر مساله اصالت مردم سالاری و سازوکارهای دموکراتیک و ایجاد تنوع فرهنگی است. ما معتقدیم دلارهایی که به سازمان ملل عرضه می شود نمی تواند چهره حقوق بشری بسازد.
جواد لاریجانی درباره حمایت کشورهای غربی از منافقین گفت: اینها مصداق کامل تروریست هستند و حدود 20 هزار سند داریم که فرد را با اسم محل، زمان و مکان به شهادت رساندند که این اسناد را به سازمان ملل ارائه دادیم.

** نسل کشی وسیع شیعه در نیجریه
وی در مورد اقدامات ستاد حقوق بشر در مورد رهبر شیعیان در نیجریه گفت:آنچه در مورد آیت الله زکزاکی اتفاق افتاده منحصر به شخص ایشان نیست و ما با نسل کشی وسیع شیعه مواجه هستیم و در حقیقت دموکراسی لیبرال غربی رسوا شده است و ما با دشمنی و اسلام هراسی وسیعی روبه رو هستیم.
جواد لاریجانی ادامه داد: مسئله دفاع از حقوق شیخ زکزاکی مساله مهمی است و در بحرین و سعودی هم به نحوی تکرار شد و این مسیر شیعه کشی و فرقه گرایی و مسلمان کشی است و نهادهای جمهوری اسلامی باید بیش از گذشته فعال شوند.

** نصب گزارشگر ویژه برای کشورمان غیرقانونی است
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با اشاره به نصب گزارشگر ویژه برای کشورمان، آن را یک عمل غیرموجه و غیرقانونی دانست و گفت: رکورد رعایت حقوق بشر در ایران از رکورد حقوق بشرکشورهای منطقه در سطح بالایی قرار داد و احمد شهید در مسئولیت جدید خود به نوعی با هنرپیشگی رسانه ای علیه ایران موضع گرفته است و کارنامه این گزارشگر را مبتذل می دانیم و آن را در صحنه بین الملل مطرح کردیم.
وی در مورد بهانه های غرب بعد از مذاکرات هسته ای و روی آوردن به بهانه حقوق بشر در ایران گفت: اساس مذاکرات هسته ای بر این بود که کل تحریم ها برداشته شود. اگر مکانیسم اعمال تحریم ها باشد این امر تقلب آشکاری است که آمریکا انجام می دهد، مکانیزم های تحریم باید از بین برود.
جواد لاریجانی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در صحنه حقوق بشر علی رغم جوسازی های مختلف یکی از فعال ترین کشورهای دنیا به حساب می آید، افزود: ما اتهاماتی که به جمهوری اسلامی ایران زده می شود را پاسخ می دهیم و در این کار خستگی ناپذیر هستیم.

** رعایت مر قانون درخصوص حوادث سال 88
جواد لاریجانی در پاسخ به این سئوال که برای برخی از سران فتنه 88 چه اقداماتی انجام شده است، گفت: آنهایی که در فتنه 88 گرفتار این عمل کودتا گونه علیه نظام شدند، ستاد این وظیفه را دارد که مر قانون در باره آنها رعایت شود و این محدودیت های خاص اجتماعی نیز در دنیا رایج است و نباید همه را به یک شکل مجازات کرد.

**کشت مواد مخدر در افغانستان بودجه ای برای حمایت از تروریسم
دبیر ستاد حقوق بشر گفت: این سئوال اساسی است که چرا بعد از حضور ناتو در کشور افغانستان کشت مواد مخدر نسبت به قبل 40 برابر شده است و ما معتقدیم بخش مهمی از بودجه حمایت از تروریسم از درآمد کشت همین مواد مخدر است و مافیا و ژنرال های غربی از این پول منتفع هستند.

**مبارزه با فساد در قوه قضائیه نباید اعتبار محاکم را کم کند
جواد لاریجانی با بیان این که مبارزه با فساد در قوه قضائیه، سیاست مسوولان این قوه است، افزود: اثر فساد در دستگاه قضا بسیار بیشتر از فساد در دستگاه های دیگر است، اما نباید این مساله را با اغراض سیاسی دستمایه رسانه های غربی کنیم و اعتبار محاکم خود را کم کنیم.
اجتمام/1193 ** 1569
کد N1367116

وبگردی