آفتاب

علی عبدالله صالح: توافق اخیر با انصارالله معادلات را تغییر خواهد داد

علی عبدالله صالح: توافق اخیر با انصارالله معادلات را تغییر خواهد داد

تهران -ایرنا- علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق یمن با اشاره به امضای توافقنامه اخیر میان حزب خود(کنگره ملی) و جنبش انصارالله یمن گفت: ائتلاف میان حزب کنگره ملی و نیروهای مردمی انصارالله، معادلات را تغییر خواهد داد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری المیادین، وی روز شنبه در سخنانی گفت: توافق سیاسی میان حزب کنگره و انصارالله نه تنها موجب لغو مذاکرات کویت نخواهد شد بلکه آن را تقویت خواهد کرد.
علی عبدالله صالح همچنین اعلام کرد در صورت توقف جنگ و لغو محاصره یمن، ما برای گفت وگو با عربستان سعودی آمادگی داریم.
بر اساس اعلام رسانه ها جنبش انصارالله و حزب کنگره ملی یمن اخیرا توافقنامه ای را امضا کردند که بر اساس آن یک شورای عالی سیاسی اداره کشور را عهده خواهد گرفت.
خبرگزاری روسیا الیوم دو روز پیش گزارش داد که این تفاهم نامه در حالی میان انصارالله و حزب کنگره ملی به رهبری علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق یمن منعقد شد که مذاکرات صلح یمن در کویت همچنان بدون دستیابی به توافقی مشخص روزهای آخر خود را سپری می کند.
در مراسم امضای این تفاهم نامه، امین ابو راس نایب رییس حزب کنگره و صالح الصماد رییس شورای سیاسی انصارالله توافقی چهار بندی را امضا کردند که مفاد آن به شرح زیر است:
- تشکیل شورای عالی سیاسی شامل ده عضو ( پنج عضو از هر گروه ) با هدف ایجاد یکپارچگی تلاش ها در مقابله با ائتلاف عربی و اداره امور مملکتی در زمینه های سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی و اداری و اجتماعی.
- ریاست این شوار و معاونت آن به صورت دوره ای میان انصارالله و کنگره ملی و هم پیمانان آنها جابجا خواهد شد.
- این شورا دارای دبیرخانه ای خواهد بود که شرح وظایف آن تعیین خواهد شد.
- شورای عالی سیاسی وظایف و مسئولیت های خود را برای مواجهه با تجاوزگری ها و اداره کشور و تعیین خط مشی کلی دولت بر اساس قانون اساسی با صدور دستوراتی مشخص خواهد کرد.
عربستان سعودی از ششم فروردین ماه سال 1394 با تشکیل ائتلافی با حمایت دولت آمریکا، تجاوز هوایی و محاصره علیه مردم یمن را به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به حکومت آغاز کرد که تنها آثار آن را می توان کشتار بی رحمانه حدود هفت هزار زن و کودک و شهروند یمنی و زخمی شدن دهها هزار و آواره شدن صدها هزار نفر دیگر اعلام کرد.
بر اثر این حملات بیش از 80 درصد از تاسیسات خدماتی، آموزشی، درمانی و بیمارستان ها، انبارهای دارو و غذا، مدارس و منازل مردم یمن ویران شده و مردم این کشور در پی محاصره هوایی، زمینی و دریایی در شرایط بحرانی بسر می برند.
شبد**1480**1095
کد N1366121

وبگردی