آفتاب

تبلیغاتی که فضا را زشت کرده‌اند/ مغفول ماندن یک ظرفیت بزرگ

تبلیغاتی که فضا را زشت کرده‌اند/ مغفول ماندن یک ظرفیت بزرگ

متاسفانه بسیاری از قاب‌های تبلیغات فرهنگی مترو یا خالی مانده‌اند یا به دلیل عدم تعویض به موقع نه تنها خوانا نیستند که باعث زشت شدن فضای مترو شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مترو امروز به اصلی ترین وسیله حمل و نقل مردم تهران تبدیل شده است و به همین دلیل برنامه‌ریزی و طراحی موضوعات مختلف برای آن می‌تواند حائز اهمیت ویژه باشد. قطعا با وجود این حجم مسافر روزانه، فعالیت فرهنگی و تبلیغات مذهبی نیز اهمت بسیار دارد و می‌تواند تاثیرگذاری فرهنگی قابل توجهی داشته باشد.

در میان تبلیغات متعددی که در ایستگاه‌های مترو و درون قطارها طراحی شده است، بخش قابل توجهی تبلیغات کالاهای مصرفی و خدماتی هستند، و بخش کوچکی به تبلیغات فرهنگی و مذهبی اختصاص دارد.

اما موضوع درباره حجم تبلیغات نیست، بلکه بحث اصلی بر سر نوع و کیفیت تبلیغات است.

به واسطه تاثیرگذاری زیاد تبلیغات محیطی وجود سیستم نظارت بر کیفیت آن‌ها همیشه دغدغه مدیران شهری بوده است، زیرا در صورت عدم نظارت دقیق بر این تبلیغات ضمن کاهش چشمگیر اثربخشی این ظرفیت، شاهد ناهنجاری های بصری و آلودگی های محیطی نیز خواهیم بود.

از سوی دیگر با ورود خلاقیت در حوزه رسانه محیطی تکیه بر خلاقیت و نوگرایی برای تاثیرگذاری تبلیغات نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است.

عضو شورای شهر در شورای تبلیغات محیطی شهرداری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که برای مشارکت اجتماعی مردم بهترین زبان، زبان هنر است، تصریح کرد: بسیار شایسته است که ما در تبلیغات فرهنگی و برای مشارکت اجتماعی از زبان هنری استفاده کنیم که نفوذش در همه امکان پذیر است حتی کسانی هم که به لحاظ عقیدتی با ما همراه نباشند با بهره گیری از زبان هنری به لحاظ عاطفی این همراهی را خواهند داشت.

مجتبی شاکری تاکید کرد: لذا اگر این دو عنصر یعنی پیام و هنر با هم عجین شوند خیلی از مسائل و مشکلاتشان می‌توانیم حل کنیم و اثرپذیری مان چند برابر می‌شود.

دو سال فعالیت فرهنگی در مترو

از سال ۹۳ مترو فضای واگن‌ها و سکوها را فرهنگی کرد و پیام‌های مختلف فرهنگی در زمینه‌های دینی، اجتماعی، قرآنی و احادیث منتشر شد. از آن زمان تاکنون دو سال گذشته است و به نظر می‌رسد در این دو سال باید بر اساس آزمون و خطا، شاهد اتفاقات مناسب و بهره گیری حداکثری از ظرفیت این حجم مسافر ایجاد می‌شد که متاسفانه این امر محقق نشده است.

معاون پیشین فرهنگی شرکت بهره برداری مترو تهران در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: نکته قابل توجه برای ما این است که مسافرانی که در ایستگاه‌ها منتظر قطار هستند، یا درون قطار نشسته‌اند، مطالب فرهنگی ما را ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند و از این طریق فرهنگسازی صورت گیرد.

محمد صائبی با اشاره به حجم سفرهای روزانه مردم در مترو افزود: ما از دو و نیم میلیون سفر حداقل با یک میلیون نفر ارتباط خوبی برقرار کردیم و به همین دلیل تبلیغات فرهنگی بازخورد خوبی دارد.

تابلوهای خالی و تصاویر فرسوده

متاسفانه امروز شاهدیم بسیاری از فضاهای تبلیغات فرهنگی در مترو به ویژه درون واگن‌ها یا خالی هستند یا به لحاظ عدم تعویض به موقع، حتی خوانا هم نیستند و به جای کارکرد تبلیغی صرفا فضا را نامناسب و زشت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد مسئولان فرهنگی مترو باید نسبت به این ظرفیت موجود که البته بسیار هم قابل ملاحظه است، توجه بیشتری داشته باشند و برای استفاده حداکثری از آن تلاش بیشتر و هوشمندانه تری ارائه دهند.

کد N1364485

وبگردی