آفتاب

مجلس کاتالونیا طرح جدایی این ایالت از اسپانیا را تصویب کرد

مجلس کاتالونیا طرح جدایی این ایالت از اسپانیا را تصویب کرد

مادرید- ایرنا- دو حزب بزرگ استقلال طلب ایالت کاتالونیا(شمال شرق) اسپانیا روز چهارشنبه با به چالش کشیدن دادگاه قانون اساسی کشور، نتایج فرایند حکومت کاتالونیای مستقل را تصویب کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ال موندو، ائتلاف 'فهرست واحد ملی گرایان' و حزب چپ جدایی طلب cup تصمیم گرفتند که فرآیند همه پرسی یکجانبه برای تکمیل جدایی از اسپانیا را آغاز کنند.
نتایج فرایند با 72 رأی مثبت دو حزب استقلال طلب و 11 رأی منفی حزب کاتالونیا تصویب شد اما حزب سوسیالیست کاتالونیا از شرکت در این رأی گیری امتناع کرده و احزاب 'مردمی' و 'شهروندان' نیز در اعتراض، مجلس را ترک کردند.
این در حالی بود که در برنامه اصلی جلسه پرسش و پاسخ روز چهارشنبه مجلس کاتالونیا، مسأله تصویب این طرح نبود و دو حزب استقلال طلب از «کارمه فورکارل» رئیس مجلس کاتالونیا خواستند اصلاحی در برنامه کاری انجام دهد و بحث در مورد این مسأله را در برنامه کاری بگنجاند؛ موردی که باعث اعتراض شدید احزاب اپوزیسیون شد.
احزاب اپوزیسیون در این راستا، رأی گیری نتایج در مورد جدایی کاتالونیا را که با نافرمانی از دادگاه قانون اساسی انجام گرفته، 'یک ضربه واقعی به دموکراسی' قلمداد کردند.
«اینس آریماداس» رهبر حزب شهروندان ایالت کاتالونیا در این ارتباط گفت که 'استقلال طلبان نه تنها می خواهند کاتالونیا را از اروپا خارج کنند، بلکه همچنین می خواهند آن را از قرن بیست و یکم خارج کنند و آن را به زمانی ببرند که در آن حکمرانان هر کاری که دلشان می خواست را انجام می دادند'.
«شابیر گارسیا آلبیول» رهبر حزب مردمی کاتالونیا نیز گفت: مجلس کاتالونیا امروز به تأیید 'یک ضربه به دادگاه قانون اساسی' پرداخته و به استقلال طلبان هشدار داد که 'دولت مشروع علیه آنهایی که به نقض دموکراسی می پردازند و آزادی کسانی که خواهان استقلال طلبی نیستند را به خطر می اندازند، اقدام خواهد کرد'.
از سوی دیگر، «میکل ایسه تا» رهبر سوسیالیست های کاتالونیا نیز به گروه های استقلال طلب هشدار داد که نمی توانند مجلس را خارج از قانون قرار دهند زیرا مجلس به آنها تعلق ندارد. افزون بر آن، وی خاطرنشان ساخت که 'نافرمانی از دادگاه قانون اساسی ، کاتالونیا را به استقلال نزدیک نمی کند بلکه باعث یک تنش می شود و تفرقه خطرناک میان کاتالان ها را ترویج می کند'.
بنا بر این گزارش، احزاب پارلمانی استقلال طلب کاتالونیا، سوم نوامبر (12 آبان) سال گذشته پیشنهادی را به پارلمان جدید این ایالت ارائه دادند که در آن بر آغاز فرآیند حقوقی رسمی برای استقلال این ایالت از اسپانیا تأکید شده است.
حزب ائتلاف 'فهرست واحد ملی گرایان' و حزب چپ جدایی طلب CUP با این پیشنهاد، خواهان ایجاد یک کشور مستقل با حکومت جمهوری شدند.
در این تقاضای 10 بندی آمده است: پس از انتخابات 27 سپتامبر (5 مهر)، کاتالونیا دارای اکثریت کرسی های پارلمانی شده که هدف آن این است که کاتالونیا به یک کشور مستقل تبدیل شود.
احزاب جدایی طلب پارلمان کاتالونیا در این ارتباط از دولت جدید ایالتی خواسته بودند که اقدامات لازم برای اجرای این تصمیم را به عمل آورد.
آنها همچنین درخواست کردند که ظرف 30 روز، باید تدوین قوانین و فرآیند حقوقی، رفاه اجتماعی و دارایی کاتالان آغاز شود.
از سوی دیگر «کارلس پوییج دمونت» رئیس دولت ایالت کاتالونیا امروز در مجلس اعلام کرد در روز 28 سپتامبر (7 مهر)، خود را مورد رأی اعتماد قرار خواهد داد.
بدین صورت پویج د مونت، تصمیم گرفته که پس از روز 11 سپتامبر (21 شهریور )، مصادف با روز ملی کاتالونیا سمت خود را مورد رأی اعتماد مجلس بگذارد؛ در واقع چیزی که پویج د مونت می خواهد، این است که موج استقلال طلبی در مردم را در روز ملی افزایش دهد تا بدین صورت، شانس بیشتری برای آغاز جدایی ایالت از اسپانیا داشته باشد.
شبد**5**491**1528**1504
کد N1363710

وبگردی