آفتاب

والی هرات: ایران به کشوری الگو در جهان تبدیل شده است

والی هرات: ایران به کشوری الگو در جهان تبدیل شده است

مشهد- ایرنا- والی هرات کشور افغانستان گفت: ایران با پیشینه تاریخی و تجربیات موفق، امروز به کشوری الگو در جهان تبدیل شده و همچنین خدماتش به اتباع کشور افغانستان قابل تقدیر است.

محمد آصف رحیمی عصر چهارشنبه در جریان بازدید از معبر مرزی دوغارون شهرستان تایباد واقع در شرق خراسان رضوی افزود: در نخستین سفر به خراسان رضوی تا حدودی با ظرفیتهای این استان خراسان آشنا شده و از آن به عنوان الگو برای توسعه هرات استفاده می کنیم.
وی در ادامه گفت: امیدواریم بتوانیم از تجارب دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه خراسان رضوی استفاده کنیم و با برگزاری نشستهای مشترک به تقویت و گسترش روابط بیافزاییم.
وی ادامه داد: افغانستان هم می تواند در زمینه های کشاورزی، معدن و انتقال آب به ایران و خراسان رضوی کمکهای شایانی داشته باشد.
فرماندار تایباد نیز در این دیدار گفت: دوغارون در نقطه صفر مرزی دو کشور به عنوان پل ارتباطی آسیای میانه فرصتی برای توسعه همه جانبه است.
حسین شرافتی راد افزود: روزانه افزون بر 600دستگاه کامیون ترانزیت در این معبر مرزی رفت و آمد دارند و 50 درصد کالاهای صادراتی خراسان از این مرز وارد افغانستان می شود.
والی هرات که به منظور شرکت در اجلاس مشترک استانداران و والیان استانهای مرزی ایران و افغانستان به مشهد سفر کرده بود تایباد را به مقصد هرات ترک کرد.
این اجلاس با حضور استانداران خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و والیان استانهای مرزی هرات، فراه و نیمروز کشور افغانستان برگزار شد.
مهمترین شهرهای نزدیک به مرز افغانستان در خراسان رضوی تایباد و تربت جام هستند. هرات نیز عمده ترین شهر افغانستان در نزدیکی مرز این استان با افغانستان است.
پایانه مرزی 'اسلام قلعه' واقع در ولایت هرات افغانستان در نقطه صفر مرزی آن کشور در جوار گمرک دوغارون ایران واقع است. ولایت هرات افغانستان یک میلیون و 700 هزار جمعیت دارد.
خراسان رضوی حدود 302 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.
30 درصد صادرات ایران به افغانستان مربوط به خراسان رضوی است و عمده بازرگانان فعال در آن کشور خراسانی هستند.
تایباد در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
شبد/7494/1858/ 3404
کد N1363491

وبگردی