آفتاب
عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران:

بسیاری ازمبتلایان به هپاتیت B و C علائم بالینی ندارند

بسیاری ازمبتلایان به هپاتیت B و C علائم بالینی ندارند

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت B و C بدون علامت هستند، گفت: بسیاری از این افراد علائم بالینی خاصی ندارند.

دکتر شهرام آگاه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به مردم به ویژه گروه های پرخطر توصیه کرد که آزمایش های این بیماری را جدی بگیرند؛ چراکه تشخیص زود هنگام درپیشگیری از سرطان کبد موثر است.
وی اظهار کرد: افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به هپاتیت B و C را دارند یا دارای سابقه اعتیاد هستند حتما باید آزمایشات لازم در این زمینه را انجام دهند تا از سلامت خود مطمئن شوند.

** شیوع هپاتیت B در جامعه به شدت رو به کاهش است
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با انجام واکسیناسیون در سال های گذشته بیماری هپاتیت B کنترل و شیوع آن در جامعه به شدت رو به کاهش است.
آگاه اظهار کرد: در حال حاضر متوسط شیوع این بیماری در کشور کمتر از 2 درصد است و به نظر می رسد برنامه واکسیناسیون نوزادان در حدود 25 سال گذشته در کاهش شدید این بیماری بسیار موثر بوده است.
وی اظهار کرد: هپاتیت B در مقایسه با هپاتیت C دارای شیوع بیشتری در کشور است و تا چند سال قبل شیوع این بیماری در برخی از مناطق حتی به 10 درصد جمعیت کشور هم رسیده بود.
وی درمان این نوع هپاتیت را سخت و دشوار دانست و گفت: دارویی که سبب ریشه کنی این بیماری در جامعه شود فعلا وجود ندارد. نوع هپاتیت B که در ایران وجود دارد مقاومت بالایی به داروهای تزریقی دارد و امکان پاسخ دهی داروهای موجود به این بیماری کم و ناچیز است.
هپاتیت (Hepatitis) به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود که برخی از آنها قابل سرایت و برخی غیرمسری هستند. از عوامل ایجادکننده هپاتیت می توان به اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری یا ویروس و مصرف الکل اشاره کرد.
علمی ** 1201 **1440
کد N1362808

وبگردی