آفتاب

وزارت نفت عوارض آلایندگی در خوزستان را نمی پردازد

وزارت نفت عوارض آلایندگی در خوزستان را نمی پردازد

اهواز - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: وزارت نفت از پرداخت عوارض آلایندگی و ارزش افزوده به این استان شانه خالی می کند.

به گزارش ایرنا امید حاجتی سه شنبه شب در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و ستاد مقابله با گرد و غبار که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در سرسرای امام رضا (ع) شهرک نفت اهواز تشکیل شده بود با انتقاد از شرکت های نفتی مستقر در خوزستان اظهار کرد: برخلاف قوانین موجود، وزارت نفت عوارض آلایندگی و ارزش افزوده به خوزستان پرداخت نمی کند.
وی افزود: هم اکنون فقط پیمانکاران نفت از بودجه خود یک درصد عوارض می دهند این در حالی است که باید یک درصد فروش تولیداتی که از خوزستان به دست می آید به این استان پرداخت شود.
حاجتی گفت: این عوارض برای جبران آسیب های زیست محیطی که وزارت نفت به خوزستان وارد می کند الزامی است.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت مدیریت زهاب های طرح کشاورزی 550 هزار هکتاری گفت: زهاب های تولیدی این طرح در آینده 6.5 برابر کشت و صنعت های نیشکر است و در صورت بی توجهی به این مساله، عوارضی شدیدتر از نیشکر دامنگیر خوزستان خواهد شد.

* پیش شرط های احیای کارون
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان نیز با اشاره به تامین آب 85 درصد شهرهای خوزستان از رودخانه کارون گفت: با ممنوعیت برداشت آب از سرشاخه های این رودخانه می توانیم شاهد بهبود کیفیت آب کارون باشیم.
احمد سیاحی با بیان اینکه ممنوعیت برداشت از سرشاخه های کارون به حمایت و توجه سازمان محیط زیست نیاز دارد اظهار کرد: هم اکنون اخبار خوبی از برداشت آب از سرشاخه های رودخانه های خوزستان به گوش نمی رسد.
وی افزود: مشکلات مربوط به رودخانه کارون، ارتقای کیفیت آب، سد گتوند، زهاب ها و فاضلاب ها مهمترین معضلات زیست محیطی خوزستان هستند.
وی گفت: اگرچه برای احیای کارون یک هزار میلیارد ریال ردیف اعتباری پیش بینی شده اما این اعتبار برای بهبود شرایط این رودخانه کافی نیست.
وی همچنین درباره سد گتوند اظهارکرد: مطالعات علاج بخشی این سد به پایان رسیده اما نهایی نشده است.
سیاحی، وسعت کانون های شکل گیری گرد و غبار در خوزستان را بیش از 300 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: برای مقابله با گرد و غبار و داشتن هوای پاک این کانون های داخلی باید کنترل شود.
وی در ادامه گفت: برای مقابله با مشکلات تنگی نفس که از پائیز سال های گذشته با نخستین بارندگی در خوزستان اتفاق می افتد به اعتبار نیاز داریم و شهرداری های خوزستان برای هرس کردن درختان 'کونوکارپوس' که به عنوان مهمترین عامل این عارضه شناسایی شده منابع مالی در اختیار ندارند.
در این نشست معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست لوح تقدیری به احمد سیاحی معاون عمرانی استاندار خوزستان به پاس برگزاری نشست های شورای حفاظت کیفی کارون، کارگروه مقابله با گرد و غبار، کارگروه مدیریت پسماند و جلسات مقابله با تنگی نفس اهدا کرد.
بر اساس این گزارش، ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز سه شنبه در سفری یک روزه برای شرکت در برنامه های تعطیلی واحد کلرآلکالی از پتروشیمی بندر امام و کلنگ زنی تصفیه فاضلاب صنعتی در پتروشیمی بندرامام، انعقاد قرارداد جمع آوری گازهای همراه نفت و کلنگ زنی نخستین مدرسه طبیعت در اهواز وارد خوزستان شد.
7151/6065 / 6037
کد N1362607

وبگردی