آفتاب

مسلمانان فرانسه حمله «تروریستی وحشیانه» به یک کلیسا را محکوم کردند

مسلمانان فرانسه حمله «تروریستی وحشیانه» به یک کلیسا را محکوم کردند

تهران- ایرنا- روزنامه فرانسوی «لاکروآ» نوشت: مسلمانان فرانسه که از حمله به یک کلیسا در شمال فرانسه و کشته شدن یک کشیش توسط مهاجمان شوکه شده اند، از زبان مسئولان نهادهای اسلامی این «اقدام وحشیانه» را محکوم کردند.

به گزارش ایرنا، تارنمای این روزنامه فرانسوی افزود: مسلمان فرانسه که در پی گروگانگیری در کلیسایی در «سن اِتییِن دو روورای» (Saint-Étienne-du-Rouvray) در منطقه «سن ماریتیم» در شمال فرانسه حیرت زده و شوکه شده اند، این اقدام «وحشیانه و بزدلانه» را محکوم و با جامعه کاتولیک فرانسه اعلام همدردی کردند.
«محمد کارابیلا» رئیس شورای مسلمانان فرانسه در منطقه، رئیس انجمن مذهبی استان «اوت نرماندی» و مسئول مسجد شهر سن اِتییِن دو روورای، به شدت از گروگانگیری که در جریان آن کشیش «ژک امل» (Jacques Hamel) در کلیسای خود و هنگام مراسم مذهبی کشته شد، آشفته به نظر می رسید.
وی با یادآوری آخرین نشستی که چند ماه پیش با حضور کشیش «ژک امل» و مسئولان گروه های یهودی، مسلمان، کاتولیک و اعضای جامعه مدنی منطقه برگزار شده بود، گفت: ما در شهرمان طرح گفت و گوی میان مذاهب و زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر را اجرا می کردیم تا پیام صلح را انتقال دهیم.
کارابیلا پس از تماس تلفنی با اسقف منطقه «روآن»، گفت: گویی نتیجه یک تلاش از بین رفته باشد. متوجه نمی شویم. احساس ضعف و بیهودگی می کنیم.
وی شب گذشته (سه شنبه) جلسه اضطراری با اعضای شورای مسلمانان فرانسه را در دفتر خود در مسجد شهر برگزار کرد که هدف آن اعلام همدردی با جامعه کاتولیک و محکوم کردن اقدامات وحشیانه و بزدلانه ای بود که فرانسه را تهدید می کند.
مسئولان نهادهای اسلامی منطقه در بیانیه ای با بزرگداشت یاد قربانیان و همدردی با خانواده آنان بر اهمیت «تداوم زندگی مسالمت آمیز» پیروان ادیان گوناگون در کنار هم تاکید کردند.
به گزارش ایرنا، دیگر مسئولان نهادهای اسلامی فرانسه نیز که پیشتر حمله تروریستی «نیس» را محکوم کرده بودند، پیام هایی در محکومیت اقدام اخیر، صادر کردند.
شورای مسلمانان فرانسه که «انور کبیبش» ریاست آن را برعهده دارد، به شدت «حمله تروریستی بزدلانه و سبوعانه ای را که بار دیگر فرانسه را تنها چند روز پس از کشتار نیس، متاثر ساخت»، محکوم کرد.
این بیانیه با اعلام «همدردی عمیق با خانواده قربانیان و همبستگی کامل با جامعه مسیحیان فرانسه»، ملت فرانسه را به «وحدت و همبستگی» فراخواند.
در این بیانیه آمده است: اقدامات تروریستی پیاپی در طول این تابستان مرگبار بار دیگر لزوم بسیج کامل توان و انسجام همه اجزای جامعه را برای غلبه بر مصیبت تروریسم، اثبات کرد.
«بن عیسی شانا» رئیس شورای مسلمانان در منطقه «رون آلپ» نیز تاثر عمیقش را از آنچه بر سر «برادران مسیحی» اش آمده، ابراز کرد و گفت: عاملان این حمله ها در پی ایجاد بی ثباتی و به راه افتادن جنگ داخلی و مذهبی در کشور هستند. ما تسلیم نمی شویم و به مبارزه با این افراد متعصب ادامه می دهیم.
وی که در حال اجرای طرحی برای مبارزه با تبلیغات سلفی گری در منطقه «لیون» است، شب گذشته (سه شنبه) به مسجد جامع لیون رفت تا با «کامل کبتان» خطیب این مسجد در مورد اقدام تروریستی شمال فرانسه گفت و گو کند.
شانا پیشتر در اظهاراتی بر تداوم مبارزه با ایدئولوژی گروه تروریستی «داعش» در «مساجد و رسانه ها» برای نشان دادن همبستگی با «همه همنوعان» تاکید کرده بود.
«دلیل بوبکور» خطیب مسجد جامع پاریس و رئیس افتخاری شورای مسلمانان فرانسه در بیانیه ای «حمله بزدلانه، وحشیانه و جنایتکارانه ای که جامعه کاتولیک و ملت فرانسه را در روز جهانی جوانان و گرامیداشت عشق و صلح، عزادار کرد»، به شدت محکوم کرد.
وی با اعلام تسلیت به کلیسای کاتولیک فرانسه، اطمینان داد: مسلمانان در برابر این دیوانگی مرگبار که دمکراسی فرانسوی را هدف قرار داده است، برای دفاع از فرانسه پشت سر دولت ایستاده اند.
روز گذشته (سه شنبه) در گروگانگیری 40 دقیقه ای با سلاح سرد، کشیش کلیسایی در شمال فرانسه به دست دو گروگانگیر کشته شد. یکی از مهاجمان سابقه همکاری در گروه های تروریستی فعال در سوریه را داشته است. گروه داعش مسئولیت این حمله را پذیرفت.
فرانسه که پیشتر دو حمله تروریستی را در سال 2015 میلادی شاهد بود، چندی پیش در جشن روز ملی (14 ژوئیه / 24 تیر) هدف اقدام تروریستی دیگری در شهر توریستی «نیس» (جنوب فرانسه) قرار گرفت. این حمله نیز که گروه تروریستی «داعش» مسئولیت آن را برعهده گرفت، 84 را به کام مرگ کشاند.
اروپام ** 9053**1572
کد N1362579

وبگردی