آفتاب
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران اعلام کرد

یافته های پژوهشی و نمونه محصول در بازار مجازی پژوهش ارائه می شود

یافته های پژوهشی و نمونه محصول در بازار مجازی پژوهش ارائه می شود

تهران- ایرنا- رییس صندوق حمایت ازپژوهشگران و فناوران (بنیاد ملی علم ایران) با اشاره به راه اندازی سایت بازار مجازی پژوهش توسط صندوق گفت: در این سایت، یافته های پژوهشی و نمونه ساخته شده محصولات برای استفاده سرمایه گذاران ارایه می شود .

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا، دکتر نصرت الله ضرغام روز سه شنبه در نشست خبری افزود: این سایت به منظور استفاده از یافته های پژوهشی به نفع تولید کشور راه اندازی شده است، در کنار این سایت مرکز نوآوری نیز راه اندازی شده است تا یافته های پژوهشی به کمک افراد متخصص ( منتورها) به محصول تبدیل شود.
وی بیان کرد: امیدواریم این دو درکنار هم و اطلاعاتی که در اختیار سازمان ها قرارمی دهند، در توسعه کشور موثر باشند.

*** ارایه تسهیلات 7 تا 12هزار دلاری برای ثبت اختراع در خارج از کشور
ضرغام با اشاره به این که میزان دارایی فکری به میزان اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی کمک می کند بیان کرد: بیشتر ثبت اختراع ما در داخل و توسط محققان داخلی است، ما به ایرانیان خارج از کشور نیز برای ثبت اختراع خود و ارایه تسهیلات در این زمینه کمک می کنیم .
وی گفت: برخی از کشورها مانند ژاپن با 25 درصد دارایی فکری قطب های اقتصادی دنیا هستند در صورتی که دارایی کل کشورهای اتحادیه اروپا 20 درصد است.

*** اجرای بیش از 3 هزار پروژه در تفاهم نامه های منعقده صندوق
وی گفت: اجرای بیش از سه هزار پروژه، جزء تفاهم نامه هایی است که در سفرهای استانی صندوق امضاء شده است.
ضرغام افزود: در سال گذشته 1717 درخواست مبنی بر انجام تحقیق به صندوق ارایه شد و امسال پیش بینی می کنیم بیش از دو هزار درخواست تحقیق به صندوق ارایه شود.

** حضور ایران در شورای جهانی پژوهش برای نخستین بار
وی افزود: بعد از توافقات برجام، ایران برای نخستین بار در جلسه سالیانه شورای جهانی پژوهش در کشور هندوستان شرکت کرد.
ضرغام اظهارکرد: شورای جهانی پژوهش (Global Research Council) سازمانی بین المللی متشکل از سران بنیادهای علم دنیا است که کار خود را با اهداف ' بهبود ارتباط و همکاری میان بنیاد های علم دنیا' ، ' ارتقا و ترویج اشتراک اطلاعات و بهترین شیوه های همکاری تحقیقاتی' ، ' فراهم کردن فضا برای جلسات منظم سران بنیاد های علم'، 'استفاده از فرصت ها و توجه به دغدغه های مشترک در حمایت از امر پژوهش و آموزش'، 'ارائه راه کار برای موسساتی که قصد ایجاد چشم اندازی جهانی در زمینه پژوهش دارند' و 'حمایت از سازوکارهای پژوهش و جامعه پژوهشی در عرصه جهانی' را دنبال می کند.
وی ادامه داد: در جلسه سالیانه این شورا که در خرداد ماه برگزار شد، 120 نماینده از 50 بنیاد حامی پژوهش جهان حضور داشتند و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی (بنیاد ملی علم ایران) نیز به نمایندگی از ایران برای نخستین بار در این جلسه شرکت کرد.
ضرغام افزود: در شورای جهانی پژوهش که با حضور ایران در هند برگزار شد، در زمینه های مختلف ازجمله انجام تحقیقات میان رشته ای، بین رشته ای، تعالی پژوهش، ایجاد فرصت های برابر برای پژوهشگران و نیز تقویت زیرساخت های پژوهشی بحث شد.

**** عضویت ایران در یاسا
وی بیان کرد: دومین نشست و حضور بنیاد ملی علم ایران در عرصه بین الملل بعد از توافقات برجام با عضویت ایران در موسسه بین المللی تحلیل کاربردی سیستم ها (یاسا) همراه بود، در فروردین ماه سال 1395 ایران به عنوان بیست و چهارمین عضو یاسا برگزیده شد و نمایندگی ایران در این موسسه را نیز صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور بر عهده دارد.
ضرغام گفت: موسسه تحقیقاتی یاسا، سازمان بین المللی و مستقل است که روی موضوعات مرتبط با سیاستگذاری در حیطه های تغییر اقلیم، امنیت انرژی، آب، ریسک و تاب آوری، مدیریت محیط زیست، امنیت غذایی، آلودگی هوا و عدالت اجتماعی که از نظر مقیاس و یا پیچیدگی ها به نوعی هستند که پاسخ دادن به آنها از توان یک کشور و یا یک موضوع علمی به تنهایی خارج است، به صورتی مستقل و بدور از منافع سیاسی و یا ملی خاص می پردازد.
وی افزود: بر اساس تصویب عضویت ایران، پژوهشگران ایرانی می توانند در پروژه های تحقیقاتی بزرگ جهان شرکت داشته باشند، همچنین می توانیم بر اساس آن پژوهشگر پسا دکتری و دانشجوی دکتری به مرکز یاسا اعزام کنیم، حتی زمینه ای فراهم شده که پژوهشگران ما در مرکز یاسا مدتی کار پژوهشی انجام دهند.

*** همکاری مشترک بنیاد ملی علم ایران با بنیادهای علم دنیا
رییس بنیاد ملی علم ایران، با اشاره به این که همکاری با بنیادهای علم دنیا در برنامه بنیاد ملی علم ایران قرار دارد، ادامه داد: در حال حاضر بنیاد ملی علم ایران با بنیاد علم آلمان، آکادمی علوم چین، آکادمی علوم بنیادین روسیه، انستیتو گرتاچف روسیه همکاری دارد، همچنین تقاضای همکاری با بنیاد ملی علم ایران از طرف اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا، بنیاد علم اتریش و سوییس ارایه شده و در حقیقت به نوعی می توان گفت، محدودیتی برای اینکه ایران این ارتباطات را برقرار کند و از ظرفیت های علمی و مالی خارج از کشور هم استفاده کند، فعلا وجود ندارد.
ضرغام افزود: سیاست های بنیاد ملی علم ایران این است که از ظرفیت های علمی و مالی داخل کشور در درجه اول و از ظرفیت های علمی و مالی خارج از کشور در چهارچوب سیاست های نظام در درجه های بعدی استفاده کند و این کار در حال انجام است.
وی با اشاره به استفاده از توان اساتید، پژوهشگران و محققان دیگر کشورها در توسعه علم و فناوری کشور گفت: ایران نیز این حق را دارد از ظرفیت های جهانی به نفع توسعه علم و فناوری و تحقق اهداف و اسناد بالادستی کشور استفاده کند.
وی گفت: بنیاد ملی علم ایران علاوه بر حمایت و تسهیل در امور مربوط به روند اداری، در اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک نیز حمایت می کند به طور مثال بنیاد ملی علم ایران با آکادمی علوم چین در سه زمینه نانو، علوم شناختی و انرژی های تجدیدپذیر همکاری می کند و در این سه زمینه همکاری ها به صورت 50 /50 است، یعنی هر بنیاد 50 درصد هزینه ها را برای انجام طرح های تحقیقاتی مشترک پرداخت می کند، همچنین هر بنیاد با انتشار فراخوانی از پژوهشگران خود برای ارایه طرح های تحقیقاتی دعوت به عمل می آورد و با انتخاب پروژه مشترک، بخشی از انجام پروژه توسط پژوهشگران هر دو کشور، در کشور خود انجام می شود ودر آخر از نتایج پروژه هر دو کشور بهره مند می شوند.

*** برگزاری کارگاه آموزشی تعادل زیستی خلیج فارس با حضور متخصصان آلمانی
به گفته ضرغام، در همکارهای ایران با برخی از بنیادهای علم دنیا، برگزاری کارگاه های آموزشی و تبادل پژوهشگر نیز دیده شده است، به طور مثال بنیاد علم آلمان آمادگی خود را برای برگزاری یک کارگاه آموزشی در زمینه 'استرس های محیطی و تعادل زیستی خلیج فارس' با حضور 17 نفر از پژوهشگران برجسته شان و با پرداخت کل هزینه ها از سوی بنیاد علم آلمان، اعلام کرده است و ما نیزدر حال پیگیری هستیم تا این کارگاه آموزشی را برای پژوهشگران کشور در منطقه کیش و قشم برگزار شود.

*** راه اندازی واحد ایده
وی گفت: صندوق در نظر دارد واحد ایده برای تایید و حمایت از ایده های ارسالی به صندوق راه اندازی کند و در حال حاضر کار مطالعاتی آن انجام شده است .
ضرغام افزود: در سال گذشته 1700 پروژه دریافت شد که در این میان قرارداد بیش از 700 پروژه منعقد شده در حال اجرا است.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه 1075 تفاهمنامه امضا کردیم که این تفاهمنامه ها در حال کار تحقیقاتی هستند، از تشکیل کارگروهی برای انجام پروژه های میان رشته ای خبر داد.
وی یادآور شد: در سال گذشته از 171 درخواست برای برگزاری همایش ها و سمینارها ، 48 رخداد علمی مورد حمایت قرارگرفت و 3 هزارو 186 نفر در کارگاه های آموزشی ، آموزش های لازم را دیدند که این آموزش ها منجر به ارایه دو هزار مقاله شده است.
علمی (3)** 9340**2017
کد N1361646

وبگردی