آفتاب

جنبش روشنائی افغانستان ساخت بنای یادبود شهدای این جنبش دردهمزنگ راخواستارشد

جنبش روشنائی افغانستان ساخت بنای یادبود شهدای این جنبش دردهمزنگ راخواستارشد

کابل - ایرنا - یکی از رهبران جنبش روشنایی افغانستان اعلام کرد که میدان «دهمزنگ» بطور مشخص بنام شهدای روشنایی نامگذاری شود و بنای یادبود شهدای این جنبش با حک نام تمامی آنان در این میدان ساخته شود.

«محمد عارف رحمانی» یکی از رهبران جنبش و عضو مجلس نمایندگان افغانستان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا در کابل گفت که نام میدان شهدا برای ما قابل قبول نیست و بنای یادبود شهیدان جنبش روشنائی باید در این میدان مانند تابلویی درخشان، چشم ها را خیره کند و همیشه عدالت را در خاطره های مردم افغانستان زنده نگه داشته و خواسته های شهدای روشنایی را در یادها تداعی کند.
دو انفجار انتحاری روز شنبه گذشته در میان هزاران نفر از تظاهرکنندگان موسوم به «جنبش روشنایی» در غرب شهر کابل پایتخت افغانستان ده ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشت.
این انفجارها هنگامی روی داد که راه های منتهی به منطقه مرکزی شهر کابل به روی تظاهرکنندگان مسدود شد و آنان با برپایی چادرهای صحرایی قصد داشتند در میدان «دهمزنگ» در غرب کابل که به نام میدان شهدا نامگذاری شده است، به تحص بپردازند.
گروه تروریستی داعش با انتشار اطلاعیه ای مسئولیت این حمله انتحاری را به عهده گرفته است.
جنبش روشنایی مرکب از شماری از چهره های سیاسی و فعالان مدنی به انتقال خط برق 500 مگاواتی وارداتی ترکمنستان به افغانستان از مسیر سالنگ معترض هستند و دومین تظاهرات خود را روز شنبه در اعتراض به تصمیم دولت سازمان دهی کردند. حامیان این جنبش انتقال برق از مسیر بامیان را خواستار شده اند.
رحمانی گفت که جنبش روشنائی خواهان آن است که مسئولان امنیتی درجه یک شهر کابل که در وظیفه خود کوتاهی کرده تا زمان روشن شدن نتایج تحقیق وظیفه شان به حالت تعلیق درآید و خانواده شهدای این جنبش متناسب با شأن شهیدان مورد تکریم قرار گیرند و به زخمی ها نیز رسیدگی شود.
رحمانی گفت: از دولت افغانستان می خواهد که کمیته ای بی طرف را متشکل از کارشناسان جرم شناسی، پلیس بین الملل، دولت و جنبش روشنایی تشکیل دهد تا چگونگی وقوع این حادثه را بررسی و نتایج آن را اعلام کند.
وی افزود که در غیر این صورت اگر دولت افغانستان بخواهد کمیسیون رسیدگی به چگونگی وقوع این انفجار را با نظر خود ایجاد کند، جنبش روشنائی نتایج آن را نخواهد پذیرفت.
این عضو مجلس نمایندگان افغانستان افزود: شایعاتی در رسانه های اجتماعی منتشر شده که گویا دولت می خواهد عده ای از رهبران جنبش روشنایی را دستگیر کند، اما این حرف ها درحد شایعه بوده و اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی تاکید کرد که اعضای جنبش روشنایی عزادار هستند و صدها تن از حامیان خود را از دست داده و به دلیل زخمی شدن در بیمارستان ها بسر می برند و نباید دولت افغانستان در چنین شرایطی، دوباره دست به اقدام های غیرقابل قبول بزند.
رحمانی گفت: اگر اعضای جنبش روشنایی از جان خود گذشتند و مطالبات بر حق خود را به گوش دولت و جهانیان رساندند، ما نیز حاضریم از خون خود بگذریم، زندانی شویم، اما از مطالبات شهدای روشنایی هرگز عقب نشینی نخواهیم کرد و تهدیدها و فشارها بر این جنبش اثرگذار نخواهد بود.
وی افزود: باید کمیته ای بی طرف زیر نظر مراجع بین المللی برای تحقیق در این باره تشکیل شود و نمایندگان حکومت، جنبش روشنایی و متخصصان جرم شناسی پلیس بین الملل در آن عضویت داشته باشند.
این رهبر جنبش روشنایی گفت که تا پیش از شهادت ده ها تن و زخمی شدن صدها تن از حامیان جنبش، با دولت گفت وگو صورت می گرفت، اما از این پس گفت و گو پایان یافته و این جنبش تنها به تحقق خواسته های خود می اندیشد.
رحمانی تصریح کرد که ما از مطالبه خود دست بر نمی داریم و خواست ما از رئیس جمهوری افغانستان این است که با احترام و تجلیل خون شهدا برنامه انتقال و اجرای طرح انتقال برق ترکمنستان به افغانستان را مطابق با برنامه توسعه کلان کشور که در گذشته برنامه ریزی شده، عملی کند.
وی گفت که یکی از خواسته های جنبش روشنایی جامه عمل به خود پوشیده و تپه ای در غرب کابل بنام «شهدای جنبش روشنائی» نامگذاری و شهدا در آنجا به خاک سپرده شدند.
آساق*291*1610**1565
کد N1360253

وبگردی