آفتاب

اخبار و رویدادهای سوریه در یک نگاه / دوشنبه 4 مرداد

اخبار و رویدادهای سوریه در یک نگاه / دوشنبه 4 مرداد

تهران – ایرنا – اظهارات بشار اسد درباره هدف حملات تروریستی در سوریه، فرار داعشی ها از منبج در لباس زنانه و منفجر کردن خط لوله انتقال آب شرب دمشق از سوی تروریست ها از جمله اخبار و رویدادهای مربوط به سوریه در روز دوشنبه 4 مردادماه است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که یکی از اهداف حملات تروریستی در سوریه گسترش افراط گرایی و هدف قرار دادن بافت اجتماعی متنوع و منسجم آن است.
بشار اسد رئیس جمهورسوریه در دیدار با 'کریستوستوموس دوم' اسقف اعظم قبرس و هیات همراه وی تاکید کرد یکی از اهداف اساسی حملات تروریستی به سوریه انتشار افکار و روش های تکفیری افراطی در این کشور است.
رئیس جمهور سوریه تاکید کرد تجربه تلخی که ملت سوریه پشت سر گذاشته است همبستگی و اتحاد آنها را بیشتر خواهد کرد.
وی تصریح کرد که این حملات با هدف تخریب بافت اجتماعی متنوع در سوریه است.
اسقف اعظم قبرس نیز در این دیدار گفت: به نفع کشورهای اروپایی است که در رابطه خود با سوریه تجدید نظر کنند و تحریم های ظالمانه ای را که بر رنج های ملت سوریه می افزاید، بردارند.
وی تاکید کرد استقامت و همبستگی ملت سوریه نشان می دهد که آنها با اعتماد به نفس به سمت برون رفت از بحران و پیروزی حرکت می کنند.

** فرار داعشی ها از منبج سوریه در لباس زنانه
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از فرار تروریست های داعش در لباس زنانه از شهر منبج در شمال سوریه خبر داد.
اسپوتنیک در گزارشی با اشاره به ویدیوهای منتشر شده بر روی اینترنت که در آنها نیروهای دمکراتیک سوریه، متشکل از گروه های عرب و کرد، سه داعشی نقاب دار را مورد بازجویی قرار می دهند، نوشت: بازداشت شدگان که خود را زنان غیرنظامی جلوه می داند، پس از بازجویی و برداشتن نقاب و چادرهایشان، مشخص شد که هیچکدام زن نیستند.
اسپوتنیک با استناد به تایید موسسه 'استوری فول' که صحت ویدیوهای قرار گرفته بر وب را بررسی می کند، افزود: حتی یکی از این افراد تک تیرانداز داعش در منبج بوده است.

** تروریست ها خط لوله انتقال آب شرب دمشق را منفجر کردند
مدیر شرکت آب و فاضلاب دمشق اعلام کرد که تروریست ها خط لوله انتقال آب شرب دمشق را منفجر کرده اند.
حسام حریدین مدیر شرکت آب و فاضلاب دمشق افزود: تروریست ها خط لوله انتقال آب منطقه «عین الفیجه» و «وادی بردی» را منفجر کردند که منجر به قطع آب شد. وی گفت: این خط لوله آب 5.1 متر مکعب آب در ثانیه انتقال می دهد.
حریدین همچنین افزود: شرکت آب و فاضلاب برای ترمیم این خط لوله نیازمند به تامین امنیت تعمیرکاران خود را دارد.
گروه های تروریستی با قطع آب مردم دمشق سعی دارند تا به مقاومت 5 ساله مردم دمشق در مقابل تروریست ها ضربه بزنند.

** نشست سه جانبه ژنو درباره سوریه برگزار می شود
نشست سه جانبه سازمان ملل متحد، آمریکا و روسیه درباره بررسی درگیری ها و تحولات جاری در سوریه، فردا (سه شنبه) برگزار می شود.
این نشست قرار است در شهر ژنو به منظور بررسی تحولات جاری در سوریه برگزار شود.
در این نشست قرار است استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه با نمایندگان عالی کشورهای آمریکا و روسیه دیدار و گفت و گو کند.
«جسی شاهین» سخنگوی دی میستورا ضمن تائید این خبر، تاکید کرد که این نشست با حضور مایکل راتنی نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور سوریه و گنادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه در ژنو برگزار می شود.

** مقام روسی: آینده بشار اسد هیچ ارتباطی به اروپا و آمریکا ندارد
رییس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون (مجلس سنای پارلمان روسیه) اعلام کرد: کناره گیری یا ماندن بشار اسد بر سر قدرت در سوریه هیچ ربطی به آمریکا و اتحادیه اروپا ندارد، این مساله فقط به سوری ها مربوط می شود و حتی مسکو هم حق ندارد در این مساله دخالت کند.
کنستانتین کاساچیف با انتقاد از عملیات پنج ساله ضد سوری مورد حمایت گروه کشورهای غربی عربی، ضمن ضروری خواندن همکاری های ضد تروریستی دمشق و مسکو، گفت: روسیه مخالف شرکت در عملیات زمینی است و فقط ارتشسوریه باید چنین حمله هایی را علیه تروریست هااجرا کند.
وی در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا ادامه داد: روسیه در سوریه عملیات نظامی زمینی اجرا نمی کند و با اجرای چنین عملیاتی نیز از سوی کشورهای دیگر هم مخالفت می کند و خواهان حفظ اقدام های خود و شرکایش در چارچوب قوانین بین المللی است.
کاساچیف گفت: دو عامل وجود دارد که عملیات نظامی یک کشور را در خارج قانونی می کند که تصمیم شورای امنیت سازمان ملل و دیگری درخواست کشور هدف برای اجرای این عملیات است و در این چارچوب، عملیات ضدتروریستی هوافضای روسیه در سوریه به درخواست بشار اسد رئیس جمهوری این کشور اجرا می شود.

** منبع روسی توافق آمریکا و روسیه بر سر سرنوشت بشار اسد را تکذیب کرد
یک منبع آگاه در روسیه اخبار درباره توافق آمریکا و روسیه یا حتی تفاهم این دو کشور را درباره مساله سرنوشت بشار اسد، تکذیب کرد.
این منبع آگاه روسی در گفت وگو با این روزنامه وابسته به عربستان گفت که اکثر طرف هایی که با روسیه درباره سوریه مذاکره می کنند، دائما درباره سرنوشت بشار اسد سئوال می کنند و برخی معتقدند که باید برود و برخی معتقدند که باید بماند چون ضامن ثبات کشور سوریه و منطقه است.
مخالفان سوریه روز گذشته (یک شنبه) مدعی شدند که روسیه و آمریکا در خصوص سرنوشت بشار و کنارگذاشته شدن آن پس از آغاز دوره انتقالی به توافق رسیده اند.
وی افزود: از اینکه برخی دوست دارند اعلام کنند که مسکو دست از حمایت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برداشته، تعجب می کنم؛ براساس پیگیری های آنها و اطلاعات رسیده از نتایج مذاکراتی که در مسکو درباره سوریه انجام شده روسیه موضعش را درباره سرنوشت اسد تغییر نداده و نخواهد داد.
خاورم**9364**1144
کد N1360055

وبگردی