آفتاب

رسانه های ترکیه :حضور مرموز یک جاسوس سیا در شب کودتا در استانبول

رسانه های ترکیه :حضور مرموز یک جاسوس سیا در شب کودتا در استانبول

استانبول- ایرنا- رسانه های ترکیه اعلام کردند یک عضو کارکشته سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در شب کودتا در ترکیه حضور داشت.

به گزارش ایرنا، رسانه های ترکیه روز دوشنبه از ورود یک کارشناس کهنه کار سیا در صبح روز 25 تیرماه ( روز کودتای نافرجام )به ترکیه و اقامت وی در هتلی در جزیره ( بیوک آدا) در نزدیکی استانبول و خروج وی از این کشور در 28 تیرماه خبر دادند.
پایگاه خبری ملی گازته که گرایش های اسلامی دارد ٬نوشت :فرد یاد شده با نام مستعار در استانبول اقامت کرده و احتمالا « هنری برکلی » کارشناس سابق سیا در ترکیه بود که هم اکنون رهبری یک موسسه تحقیقاتی در آمریکا را برعهده دارد و از نزدیکان فتح الله گولن رهبر جماعت نور و یهودی الاصل است.
رسانه های ترکیه یادآور شده اند که اگر شخص یاد شده هنری برکلی نبوده باشد ٬احتمالا این شخص «گراهام فوللر» رئیس ایستگاه سیا در ترکیه در دهه 1980 بود که وی طراح لزوم گذر ترکیه از رژیم لائیک به اسلام میانه رو در اواسط دهه 1980 است.
پایگاه خبری «خبر 7» در این باره نوشت: سخنان رئیس سازمان جاسوسی سیا پس از کودتای نظامی نافرجام ترکیه نشان از آن دارد که آمریکا یکی از طراحان این کودتا بوده است.
به نوشته این پایگاه خبری ٬رئیس سیا گفته بود که درست است که کودتا نافرجام ماند ولی بحران های ناشی از این کودتا ادامه خواهد داشت.
برخی از رسانه های ترکیه نیز مدعی هستند که این جاسوس سیا ، جزو 8 پناهنده به یونان با یک بالگرد نظامی ترکیه است که شب کودتا از ترکیه متواری شدند.
افراد یاد شده در یونان محاکمه شده اند.
خاورم ** 2010**2041**
کد N1359308

وبگردی