آفتاب
معاون ستاد حقوق بشر:

مکانیسم های بین المللی حقوقی برای بررسی فاجعه منا عادلانه نیست

مکانیسم های بین المللی حقوقی برای بررسی فاجعه منا عادلانه نیست

تهران - ایرنا - معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر گفت: موضوع کلیدی که در فاجعه منا وجود داشت این است که متاسفانه مکانیسم های بین المللی حقوقی عادلانه نیست و سازمان های مختلف بیانیه هایی در محکومیت این فاجعه صادر نکرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، کاظم غریب آبادی در حاشیه نشست تخصصی حقوق بشر اسلامی به همت موسسه صیانت از حقوق زنان در جمع خبرنگاران افزود: اما ایران در خصوص فاجعه منا که شورای حقوق بشر اعتراض خود را اعلام کرد و حتی سازمان ملل را در جریان این موضوع قرار داد اما متاسفانه شاهد کوتاهی مکانیسم های بین المللی در این زمینه هستیم.
وی تصریح کرد: فاجعه منا یک موضوع فرادستگاهی است و همه باید برای کوتاهی کردن عربستان از این موضوع وارد عمل می شدند.
غریب آبادی ادامه داد: ورود به این موضوع صرفا بحث احقاق حقوق و دریافت خسارت نیست بلکه بحث مسوولیت حقوقی عربستان است چرا که پنج هزار نفر کشته شدند و در این میان حدود 500 نفر از آنها ایرانی بودند.
وی با بیان این که مسوولیت حقوقی عربستان به عنوان یک موضوع مهم کلیدی مطرح است گفت: کوتاهی عربستان در حفظ امنیت حجاج کاملا مشهود بود و باید دستگاه های بین المللی در این زمینه اقدامات جدی انجام می دادند.
غریب آبادی تصریح کرد: در ایران مکانیسم های حقوقی وارد عمل شدند و در قوه قضائیه شعبه ای در یک دادسرا برای شکایت خانواده های شهدای این فاجعه تشکیل شد و حتی وزارت امور خارجه و دولت نیز در عرصه های بین المللی تلاش های جدی انجام دادند.
معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر در ادامه به موضوع حقوق بشر اشاره کرد و گفت: غرب می خواهد ترویج کند که اسلام با حقوق بشر میانه ای ندارد اما این یک پیش فرضی بیش نیست و حقوق بشر در ایران ریشه عمیقی دارد.
وی تصریح کرد: اسناد و ابزارهای بین المللی حقوق بشر پس از جنگ جهانی اول و دوم شکل گرفت و غرب به این نتیجه رسید که انسان دارای حقوق است و باید موضوع حقوق بشر جدی گرفته شود.
غریب آبادی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که ما در برنامه کاری خود داریم این است که اسناد جدید حقوق بشری شکل گیری شود که باید توجه ویژه به حقوق بشر نیز بشود.
وی در مورد حقوق بشر و این که برخی مواقع تفاوت ها و سوء تفاهم هایی ناشی از عدم درک واقعیت های موجود صورت می گیرد گفت: اسلام اعتقادات زیادی به حقوق بشر دارد و در این راستا کارهایی شروع شده و ما این مبانی را ترویج و تبیین می کنیم.
وی به برگزاری مراسمی با حضور رئیس قوه قضائیه در روز 14 مرداد به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اشاره کرد و گفت: در این مراسم جایزه حقوق بشر اسلامی در حمایت از مسلمانانی که حقوقشان نقض شده است اعطا می شود.
غریب آبادی گفت: همچنین در 12 مرداد در قم سمینار تخصصی حقوق بشر با حضور اندیشمندان کشورهای اسلامی برگزار می شود.
وی در ادامه با بیان این که همکاری با کشورهای اسلامی در خصوص حقوق بشر اگرچه در دستور کار ماست اما ساده نیست گفت: ما مبانی حقوق بشر را پیش می بریم و کار خودمان را انجام می دهیم و با توجه به نقطه اشتراکی که با برخی از کشورهای اسلامی داریم در این زمینه رایزنی های لازم صورت می گیرد.
غریب آبادی خاطرنشان کرد: در اجلاس های شورای حقوق بشر قطعنامه هایی با کشورهای غربی تبیین می شود اما چون با مبانی دینی مغایر است بسیاری از کشورهای اسلامی به آن رای مخالف می دهند.
معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر همچنین در خصوص تعیین گزارشگر ویژه ایران در سازمان ملل به جای احمد شهید گفت: هنوز این موضوع مشخص نشده است.
اجتمام**7268**9132
کد N1359290

وبگردی