آفتاب

تلاش برای جلوگیری از نابودی یک تپه تاریخی

تلاش برای جلوگیری از نابودی یک تپه تاریخی

تهران - ایرنا - سرپرست هیات گمانه زنی تپه کله از گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این تپه در شهرستان بروجرد خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عباس صارمی گفت: تپه کله بصورت پشته ای نسبتا حجیم و مرتفع در شهرستان بروجرد، دشت سیلاخور علیا دهستان دره صیدی، مماس با روستای کله قرار گرفته به نحوی که بخشی از روستای کله روی این اثر بنا شده و آثاری از تمام ادوار تاریخی (مس و سنگ قدیم تا قرون میانی اسلامی) را در خود جای داده است.
این باستان شناس افزود: جز تشکیل پرونده ثبتی و پروژه مورد ارائه، هیچ اقدام منسجم و میدانی در ارتباط با تپه باستانی کله تاکنون صورت نگرفته است.
وی با اشاره به شسته شدن قسمتی از خاک تپه و سرازیر شدن آن به سمت پایین به دلیل بارش های سالانه توضیح داد: تفکیک دوره های طبیعی و لایه های فرهنگی این اثر بدون انجام گمانه های آزمایشی ممکن نیست.
صارمی تسطیح زمین های اطراف تپه از طرف روستاییان، برداشت خاک تپه، یشروی قبرستان و افزایش وسعت خرمن گاه ها را از مهمترین تهدیدات تپه کله اعلام و اضافه کرد: با در نظر گرفتن تمام این موارد، گمانه هایی در این محوطه حفر و نتایج آن به تعیین عرصه و حریم برای این اثر منجر شد.
به گفته وی، تکه سفال هایی از تمام ادوار تاریخی در تپه کله کشف شده است.
این باستان شناس افزود: بر اساس ضوابط حفاظتی تعیین شده برای حریم اثر، عبور هرگونه خطوط لوله نفت و گاز در محدوده حریم اثر با حضور کارشناس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بلامانع است.
به گفته صارمی، به منظور حفظ منظر طبیعی و ارزش های زیست محیطی، هرگونه اقدامات عمرانی، دکل های برق فشار قوی، قطع درختان، از بین بردن و یا تغییر مسیر آب های سطحی (نهر و چشمه)، ساخت و ایجاد جاده باید با تهیه طرح و تصویب سازمان میراث­فرهنگی، صنایع­دستی و گردشگری باشد.
صارمی گفت: بر این اساس هرگونه ساخت و ساز در حریم اثر از شعاع 10 متری نسبت به خط عرصه با کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آزاد است.
وی تاکید کرد: بر اساس ضوابط حفاظتی مربوط به عرصه، هرگونه ساخت و ساز، خاکبرداری، برداشت سنگ، تسطیح­سازی، کاشت نهال، کشاورزی، حفر چاه، کانال، ساخت، گسترش، زیر سازی، آسفالت و شن ریزی جاده، ایجاد و عبور هرگونه خطوط لوله نفت، گاز، آب و برق فشار قوی در محدوده عرصه ممنوع است.
این باستان شناس یادآور شد: هرگونه عملیاتی که به بنیان تاریخی عرصه اثر آسیب رساند از قبیل استفاده از دستگاه های دودزا و لرزاننده و هدایت آب های سطحی به سمت عرصه ممنوع و هرگونه کاوش، مطالعات پژوهشی و موارد مرتبط در انحصار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
تپه کله در تاریخ دوازدهم بهمن سال 1381 با شماره 7126در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
فراهنگ**3079**1568
کد N1359185

وبگردی