آفتاب

معاون وزیرخارجه چین: اجازه ورود آمریکا به منازعات منطقه ای داده نمی شود

معاون وزیرخارجه چین: اجازه ورود آمریکا به منازعات منطقه ای داده نمی شود

پکن - ایرنا - معاون وزیر امور خارجه چین هشدار داد که کشورش به آمریکا و دیگر قدرت های خارجی اجازه نمی دهد در منازعات و همکاری های منطقه ای مداخله کنند.

به گزارش ایرنا، «لیو جنمین» که به دلیل داشتن مواضع ضد آمریکایی مشهور است، بار دیگر به آمریکا و همپیمانان این کشور در خصوص منازعات دریاهای شرقی و جنوبی چین تاخت و گفت که آمریکایی ها حق ندارند از آن سوی دنیا وارد منطقه ای شوند که به آنان تعلقی ندارد و در مسائل آن تاثیر بگذارند.
حالا در آستانه برگزاری مجمع امنیتی «آ سه آن» در لائوس، او یک بار دیگر گفت که کشورهای زیادی در منطقه شرق آسیا قرار دارند که با هم همکاری می کنند اما آمریکا از سوی دیگر دنیا وارد شده و تاثیرات زیادی بر مسائل آن می گذارد.
روزنامه «ساوت چاینا» هنگ کنگ می نویسد که این یکی از شدیدترین هشدارهای چین به آمریکا محسوب می شود که براساس آن پکن مخالفت قوی خود را با ورود واشنگتن به موضوعات منطقه ای اعلام کرده است.
این اولین بار پس از رای دیوان لاهه در 12 جولای است که یک همایش بزرگ امنیتی در این منطقه برگزار می شود و همزمان انتظار می رود در نشست روز سه شنبه که تا پنجشنبه در لائوس برپا است، 30 کشور از جمله 10 کشور عضو «آ.سه.آن» و اتحادیه اروپا، روسیه ، ژاپن، چین، کره شمالی و آمریکا حضور داشته باشند.
دیپلمات ارشد چین همچنین تاکید کرده است که تمامی تلاش پکن این خواهد بود که در این مجمع در باره همکاری های اقتصادی بحث و تبادل نظر شود.
این در حالی است که طرف های دیگر چون ژاپن ، کره جنوبی و آمریکا که قرار است وزیران خارجه آنها دیدارهای دوجانبه نیز داشته باشند تمایل زیادی به طرح مسایل امنیتی چون منازعات دریای جنوبی، دریای شرقی و مساله شبه جزیره کره دارند.
پیش بینی می شود که از جمله مسایل مورد علاقه چین در این اجلاس طرح مخالفت با استقرار سامانه تاد در کره جنوبی باشد.
معاون وزیر امور خارجه چین فاش کرد که کشورش یک ماه دیگر قصد دارد یک نشست درباره لزوم اجرای توافقات مرتبط با دریای جنوبی در پکن برگزار کند.
از سوی دیگر چین اعلام کرده که «وانگ یی» وزیر خارجه چین به لائوس سفر کرده است تا ضمن شرکت در اجلاس با وزیران خارجه آمریکا، ژاپن و فیلیپین دیدارهایی دوجانبه انجام دهد.
گفتنی است که کشورهای «آ.سه.آن» هنوز در باره منازعات دریای جنوبی با یکدیگر برای صدور یک بیانیه مشترک به توافق نرسیده اند و در این میان بخصوص کامبوج ضمن حمایت قاطعانه از پکن تاکید کرده است که نباید اجازه داد وضعیت دریای جنوبی نظامی شود.
آساق**231**1597
کد N1358981

وبگردی