آفتاب
براساس تصمیمات مجمع عمومی عادی سالانه صورت گرفت

تقسیم سود 5500 ریالی برای هر سهم «مارون»

تقسیم سود 5500 ریالی برای هر سهم «مارون»

گزارش مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی مارون (سهامی‌عام) روز گذشته با اشکالاتی در همین صفحه چاپ شده بود به شرح ذیل اصلاح می‌شود. مجمع ...

گزارش مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی مارون (سهامی‌عام) روز گذشته با اشکالاتی در همین صفحه چاپ شده بود به شرح ذیل اصلاح می‌شود.

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی مارون با تقسیم 5500 ریال سود به ازای هر سهم موافقت کرد. در این مجمع که با حضور صاحبان اکثریت سهام شرکت برگزار شد، صورت‌های مالی سال 94 به تصویب رسید. براساس تصمیمات این مجمع موسسه حسابرسی هشیار – بهمند به‌عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی اصلی و موسسه حسابرسی بهمند به‌عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی علی‌البدل برای سال‌جاری انتخاب شدند. همچنین روزنامه‌های «دنیای اقتصاد» و اطلاعات به‌عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار شرکت برای سال 95 برگزیده شدند. مهندس سیدرحیم شریف موسوی، مدیرعامل پتروشیمی مارون در این جلسه گزارش عملکرد سال 94 شرکت را تشریح کرد و به سوالات سهامداران پاسخ داد.

 

تاریخچه فعالیت شرکت

شرکت پتروشیمی مارون (سهامی‌عام) در تاریخ 24/ 11/ 1377 تحت شماره 148012 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت خصوصی تهران به ثبت رسیده است. ضمنا با توجه به انتقال مرکز اصلی شرکت از تهران به ماهشهر (منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی) در تاریخ 05/ 10/ 1386 تحت شماره 6499 در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان ماهشهر به ثبت رسید. به استناد مصوبه مورخ 08/ 06/ 1388 مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت و آگهی شماره 3257 مورخ 27/ 08/ 1388 نوع شرکت از سهامی (خاص) به سهامی (عام)تبدیل شد. شرکت به موجب نامه مورخ 17/ 07/ 1390 سازمان بورس و اوراق بهادار در سازمان یادشده پذیرفته شده و 5/ 3 درصد از سهام شرکت در تاریخ 06/ 10/ 1390 در فرابورس عرضه شده و 5/ 1 درصد الباقی طی موافقت شرکت فرابورس ایران برای یک سال آینده توسط سهامداران عمده اقدام خواهد شد.

 

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ پنج میلیون ریال (شامل تعداد 5.000 سهم، به ارزش اسمی هر سهم 1.000 ریال) بوده که طی چند مرحله به شرح ذیل به مبلغ 4.000 میلیارد ریال (شامل تعداد 4.000.000 سهم به ارزش اسمی هر سهم 1.000 ریال) در پایان سال مالی منتهی به 29/ 12/ 1394 است.

 

سهامداران شرکت

سهامداران شرکت در پایان سال مالی منتهی به 29/ 12/ 94 عبارتند از: کارگزاری سهام عدالت با 30 درصد سهام، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با 53/ 23 درصد، گروه پتروشیمی تابان فردا 10/ 20 درصد، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با 67/ 12 درصد، شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 68/ 6 درصد، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا با 84/ 2 درصد، صندوق ذخیره فرهنگیان با 74/ 0 درصد و صاایران با 46/ 13 درصد.

 

ماموریت

ایفای نقش موثر با خلق ارزش افزوده از طریق بهبود مستمر کمی و کیفی و توسعه پایدار شرکت با توجه به نیازهای آینده صنعت پتروشیمی در داخل و خارج از کشور

 

چشم‌انداز

تحول‌آفرینی در صنعت پتروشیمی به کمک نیروهای توانمند شرکت

 

ارزش‌ها

* افزایش خوشنامی و اعتبار برند

* کرامت انسانی مقدم بر سایر فعالیت‌ها

* تقویت سلامت محیط کار در ارتباط با کلیه ذی‌نفعان (داخل و خارج از شرکت)

* کمک به احیای محیط‌زیست

* توسعه پایدار

 

عملکرد شرکت در سال مورد گزارش

مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته به منظور بهره‌وری و افزایش ظرفیت تولید در واحدهای تولیدی مجتمع:

شروع به کار پروژه افزایش ظرفیت واحد HPDE و انجام فاز اول اجرایی آن در جهت افزایش تولید واحد

پروژه Wax Recovery و خرید Flaker

نصب تجهیزات پروژه تصفیه پساب

سفارش سیستم کنترل بویلرهای 30×2 تنی در جهت در دسترس بودن بخار MPS و استفاده در صورت لزوم

خرید چیلر 5 واحد EO/ EG جهت استفاده بهینه از آب چیلر در جهت حفظ ظرفیت تولید واحد

اجرای خط 18”-HPS جهت دریافت بخار از پتروشیمی فجر در موارد اضطراری

پیگیری جهت اخذ پروانه بهداشتی صنعتی جهت محصولات پلیمری

تامین تجهیزات و تعمیرات برنامه‌ریزی شده کوره‌های واحد الفین (کوره‌های شماره 5 و 6 و 7 )در سال 94 RECOIL گردیدند.

پروژه تصفیه پساب، اتمام بخش سیویل و شروع نصب مکانیکی

اقدام در جهت تامین و نصب سیلوی پودر در واحد HD به منظور پایداری تولید

اقدام در جهت نصب کارد درخصوص واحدهای HD وpp به منظور جذب آب و سموم از خوراک ورودی به واحدهای مذکور (تجهیزات کارد واحد pp در حال خرید می‌باشد).

 

فعالیت‌های انجام شده توسط واحد خودکفایی

ساخت دستگاه JET MACHIN جهت شست‌وشوی مبدل‌ها با فشار 1250 بار برای اولین بار در ایران

ساخت الکتروموتور EX (برای اولین بار در کشور)

نصب مبدل‌های TLE ساخت داخل در کوره‌های الفین (برای اولین بار در کشور)

بازیابی گازهای مشعل با استفاده از سیستم غشایی در واحد EO/ EG (برای اولین بار در کشور)

حذف ترکیبات آلی فرار (VOC) از حوضچه پساب

 

فعالیت‌های برجسته شرکت پتروشیمی مارون در راستای حمایت از ساخت داخل و خودکفایی کشور

الف- تهیه شناسنامه فنی و نقشه ساخت برای 5978 قلم از تجهیزات و قطعات یدکی مجتمع

ب- بومی‌سازی و ساخت داخل تعداد 2611 قلم از قطعات یدکی مجتمع

پ- ساخت‌الکتروموتور KW230 ضدانفجار برای اولین بار در داخل کشور

ت- ساخت روتاری ولو واحد HDPE با ظرفیت 70 تن بر ساعت

ث- ساخت دایورتر ولو واحد HDPE با متریال آلیاژ آلومینیوم

ج- بومی‌سازی اتصالات آلیاژی مقاوم در برابر دما مربوط به کوره‌های واحد الفین

چ- ساخت جت ماشین با فشار کاری 1250 بار و سیستم کنترل هوشمند.

 

پروژه‌های در دست اقدام در راستای حمایت از ساخت داخل:

الف- بومی‌سازی و دستیابی به دانش فنی بی‌سیم ضدانفجار.

ب- دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت پوزیشتر ضدانفجار و دارای استاندارد HART .

پ- بومی‌سازی دانش فنی ساخت فلو ترانسمیتر EX و دارای استاندارد HART

 

طرح پتروشیمی بوشهر

شرکت پتروشیمی بوشهر یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی در نوع خود در کشور است که شرکت پتروشیمی مارون در سال 1389 اقدام به خرید 40 درصد سهام شرکت مذکور کرده است. طرح مذکور شامل واحد شیرین‌سازی و واحد جداسازی اتان با ظرفیت تولید 200/ 2هزار تن در سال، واحد اتیلن کراکر با ظرفیت یک‌میلیون تن اتیلن در سال و واحد متانول با ظرفیت 650/ 1 هزار تن در سال است. فاز اول در مرحله ساخت است که واحدهای شیرین‌سازی و جداسازی اتان و متانول در سال 1395 به بهره‌برداری خواهد رسید، دو واحد EG و HDPE در مراحل مهندسی قرار دارند. میزان کل سرمایه موردنیاز برای اجرای این طرح حدودا 2/ 2.268 میلیون یورو است. طرح مذکور از سال 1389 به مرحله اجرا درآمده است. اعتبار نقدی موردنیاز برای طرح مذکور در سال 1394 بالغ بر 823/ 3 میلیارد ریال است.

 

طرح پتروشیمی سلمان فارسی (PDH)

ظرفیت این طرح تولید 450هزارتن پروپیلن از نوع گرید پلیمری است که شرکت در تاریخ 13/ 11/ 1392 میزان 20درصد به میزان 160 میلیون سهم از سهام آن شرکت را به مبلغ هر سهم 1،906 ریال خریداری کرده که ثمن معامله معادل 91،488 میلیون ریال نقدی (30 درصد مبلغ معامله) و مابقی طی 10 قسط به مبلغ 31،081 میلیون ریال پرداخت خواهد شد. به این ترتیب درصد مالکیت شرکت به 34درصد افزایش یافت. کل سرمایه موردنیاز برای اجرای این طرح 11،632 میلیارد ریال است که با توجه به درصد مشارکت در این طرح (34درصد) سهم پتروشیمی مارون معادل 3،955 میلیارد ریال خواهد بود. مهندسی پایه طرح توسعه شرکت اوده از آلمان پایان یافته و مهندس تفصیلی آن توسط شرکت پیدک در حال انجام است (حدود 38درصد پیشرفت) مراحل پایانی دریافت فاینانس از بانک توسعه صادرات در جریان است.

 

طرح پتروشیمی ایلام (7 درصد سهام)

طرح الفین سیزدهم یکی از طرح‌های برنامه 5‌ساله چهارم است که پس از مطالعات اقتصادی اجرای آن طبق مصوبه شماره 947 مورخ 18/ 04/ 1381 هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی به شرکت پتروشیمی ایلام واگذار و متعاقب آن مصوبه شماره 103732/ 34 مورخ 06/ 10/ 1381 شورای عالی اقتصاد اخذ و کاربرگزاری مناقصه طرح به شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی واگذار شد. طرح دارای واحدهای فرآیند الفین (جهت تولید اتیلن و پروپیلن) و واحد پلی‌اتیلن سنگین به ظرفیت 300 میلیون تن در سال بوده و شامل تاسیسات جانبی از جمله واحدهای تامین آب، برق و بخار است. قرارداد واحد پلی‌اتیلن سنگین از طریق شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی با مشارکت شرکت‌های میتسوئی ژاپن و طراحی مهندسی صنایع انرژی منعقد شد. طرح مذکور تا پایان سال 1395 به بهره‌برداری می‌رسد.

 

طرح دریافت خوراک از مازاد تولید کارخانه گاز و گاز مایع 800/ 700 –NGL

اهمیت دریافت خوراک حداکثر برای استمرار تولید با حداکثر ظرفیت یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های واحدهای تولیدی پتروشیمی است، بنابراین در راستای برنامه‌ریزی استراتژیک تهیه شده از سال 1389 و پس از جلسات مختلف با حضور مسوولان و دست‌اندرکاران وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب موافقت‌های اولیه مبنی بر استفاده از ظرفیت مازاد تولید به میزان حدود 85/ 3 میلیون مترمکعب در روز معادل 7/ 133 تن بر ساعت از کارخانه‌های گاز و گازمایع 800/ 700-NGL اخذ گردید.

با توجه به اهمیت موضوع تکمیل بخش قابل‌ملاحظه‌ای از ظرفیت اسمی خوراک، لزوم خرید و نصب تجهیزات فشارافزایی جدید در داخل سایت واحد بازیابی اتان اهواز در دستور کار قرار گرفت. در صورت نصب یک دستگاه کمپرسور و دریافت این میزان گاز از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علاوه بر جلوگیری از سوزاندن سرمایه‌های ملی، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، افزایش راندمان تولید و رساندن ظرفیت واقعی تولید به ظرفیت اسمی و به تبع آن افزایش سودآوری شرکت را نیز به همراه خواهد داشت. پروژه مذکور میزان 8 درصد کمبود خوراک پتروشیمی مارون را تامین خواهد کرد.تاریخ شروع پروژه به‌صورت مطالعاتی از سال 89 شروع شده و پروژه از 29/ 02/ 1393 با اولین پیش‌پرداخت برای خرید کمپرسور به‌صورت اجرایی آغاز شد.کل بودجه تخصیص داده شده به این پروژه 716 میلیارد ریال است که تاکنون مبلغ 710 میلیارد پرداخت شده است.پیشرفت واقعی این پروژه 100درصد است و همچنین کمپرسور در پایان فروردین‌ 1395 در چرخه سرویس‌دهی قرار گرفته است.

 

طرح تولید کمپاندهای پلیمری

طرح تولید کمپاندهای پلیمری با ظرفیت تولید 60.000 تن در سال به منظور استفاده در لوازم خانگی و صنعت خودرو با نرخ بازگشت سرمایه‌ای 1/ 39 درصد و دوره بازگشت 5/ 2سال مطرح شده است. با توجه به سیاست فروش محصولات در بازار خارجی و توان رقابت با تولیدکنندگان صاحب نام، ماشین‌آلات و تجهیزات از بهترین برندهای موجود در دنیا و دارای انعطاف‌پذیری حداکثری به جهت تولید محصولات متنوع و استفاده از خدمات پس از فروش این شرکت‌ها تهیه شده است. پیش‌پرداخت خرید تجهیزات پرداخت شده و در مدت زمان باقیمانده تا راه‌اندازی 14 ماه است.

 

طرح تولید اتیلن اکساید

طرح تولید اتیلن اکساید با ظرفیت 40.000 تن در سال به‌منظور تولید محصولات اتوکسیله و گلایکول اترها در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با سرمایه موردنیاز به میزان 15 میلیون دلار طرح شده و در حال حاضر تهیه اسناد مناقصه اجرای کار توسط شرکت مشاوره‌ای به اتمام رسیده است. با توجه به مدت اجرای کوتاه‌تر طرح نسبت به واحد اتوکسیلات پس از فعال‌شدن واحد مذکور اقدامات مهندسی واحد اتیلن اکساید شروع خواهد شد.

 

طرح توسعه واحد اتوکسیله

طرح تولید اتوکسیلات‌ها با ظرفیت 72.000 تن به منظور تولید مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر پتروشیمی مارون، سرمایه کل این طرح 59 میلیون دلار و با فروش سالانه 188،640 هزار دلار و نرخ بازده داخلی 30 درصد با دوره بازگشت سه ساله است. در حال حاضر تهیه اسناد مناقصه اجرای کار توسط شرکت مشاوره‌ای درحال انجام است. همچنین مذاکره با شرکت بالستر از ایتالیا برای اخذ لیسانس که در دست اقدام است.

 

طرح‌های توسعه‌ای در دست مطالعه شرکت

1- مطالعات پایه و مفهومی دریافت گاز از کارخانه گاز و گاز مایع 1500 برای ارسال به کارخانه بازیابی اتان پتروشیمی مارون

2- مطالعات مفهومی مربوط به افزایش تولید کارخانه اتان در اهواز و واحد الفین در سایت ماهشهر

3- خرید کمپرسور پنجم برای واحد اهواز

4- مطالعات مربوط به دریافت گاز از کارخانه‌های میدان‌های خامی و منصوری در اهواز

5- پروژه شیرین‌سازی آب دریا

6- دریافت C2+ استحصالی کارخانه گاز و گاز مایع NGL-3100

7- طرح‌های مطالعاتی مربوط به خرید سهام از شرکت‌های تولیدی مرتبط با پتروشیمی مارون و صنایع تکمیلی آن

8- طرح جداسازی C5/ C4/ C3 از C3+ واحد الفین

9- طرح جداسازی بنزن / تولوئن و زایلین از DPG تولیدی واحد الفین.

 

برخی از افتخارات شرکت در سال 1394

1- انتخاب شرکت به‌عنوان صادرکننده نمونه استان خوزستان برای سومین سال پیاپی.

2- اخذ رتبه سی‌و چهارم در بین یکصد شرکت برتر کشور به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی با یک رتبه صعود.

3- کسب رتبه‌نهم در رتبه‌بندی شرکت‌های برترکشور از نظر شاخص ارزش افزوده به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی با یک رتبه صعود.

4- کسب رتبه‌سوم در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر کشور از نظر شاخص بازدهی فروش به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی.

5- کسب مقام اول در بین شرکت‌های پتروشیمی در ششمین جشنواره بهره‌وری.

6- کسب لوح تقدیر در تجربیات موفق بهره‌وری در کلیه صنایع و معرفی به‌عنوان یکی از 20 شرکت برتر در سطح ایران

7- حضور در همایش جایزه تعالی صنعت پتروشیمی و کسب تقدیرنامه 5 ستاره برای شرکت پتروشیمی مارون با چند پله‌صعود نسبت به سال‌های پیش در حوزه‌های مختلف.

8- انجام ممیزی مراقبتی سالانه خارجی در تاریخ‌های 12 تا 14/ 11/ 94 توسط شرکت AGS و تمدید موفقیت‌آمیز گواهینامه‌های:

ISO 31000 – ISO 27001 – ISO 50001 – ISO 10002 – OHSAS 18001 –

ISO 14001/ 2015 – ISO 9001 / 2015 برای یک سال آینده.

9- اخذ استاندارد مدیریت ریسک ISO 31000 و استاندارد امنیت اطلاعات ISO 27001 و استاندارد کیفیت آزمایشگاه ISO 16017025.

کد N1358943

وبگردی