آفتاب

تصفیه نفت خام در پالایشگاه آبادان به 364 هزار بشکه در روز افزایش یافت

تصفیه نفت خام در پالایشگاه آبادان به 364 هزار بشکه در روز افزایش یافت

آبادان - ایرنا - مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان گفت:برنامه پیش بینی شده برای این پالایشگاه، تصفیه روزانه 350 هزار بشکه نفت خام بود که این میزان در سال جاری با چهار درصد افزایش به 364 هزار بشکه در روزافزایش یافت.

به گزارش ایرنا ؛ حبیب الله ابوالحسینی یکشنبه در نشست شورای اداری شهرستان آبادان افزود:این پالایشگاه با قدمتی 104 ساله، 23 درصد فرآورده های نفتی کشور را تامین می کند.
وی اضافه کرد : تولید 23 درصد فرآورده نفتی مورد نیاز کشور در حالی است که پالایشگاه اصفهان با 20 درصد، پالایشگاه بندرعباس 19، پالایشگاه تهران 13 و پالایشگاه تبریز6 درصد فرآوردهای نفتی کشور را تامین کرد که این مهم بیانگر ارزش پالایشگاه آبادان در تامین و توزیع فرآورده های نفتی در کشور است.
ابولحسینی ؛ ظرفیت بالقوه پالایشگاه آبادان را تصفیه 450 هزار بشکه در روز اعلام کرد و اظهار داشت:تولید پالایشگاه متناسب با نیاز کشور در سال گذشته به 435 هزار بشکه در روز نیز رسید ولی هم اکنون با توجه به نیاز میزان داخلی تولید در مرز 370 هزار بشکه در روز است.
وی از تولید 11 میلیون لیتر بنزین موتور با سه درصد افزایش، دو میلیون 300 هزار لیتر نفت سفید، 13 میلیون 400 هزار لیتر نفت گاز در این واحد صنعتی خبر داد و افزود:سال گذشته به طور متوسط دو میلیون 830 هزار لیتر گاز مایع معادل دو هزار کپسول 11 کیلویی استحصال شد.
مدیرعامل پالایشگاه آبادان در ادامه سخنانش همچنین از بهره برداری از واح‍د سیستم خنک کننده آب مداربسته تصفیه پساب صنعتی پالایشگاه با جدیدترین اس‍ت‍‍ان‍د اردهای ج‍‍ه‍‍ان‍‍ی و هزینه کرد 340 میلیارد ریال در این واحد طی سال جاری خبر داد.
وی گفت:با بهره برداری از این سیستم برداشت آب از رودخانه اروندرود، کاهش چشمگیری یافته و بهره وری تولید نیز افزایش یافت.
وی به آغاز توزیع بنزین یورو 4 را در سطح شهرستان های آبادان و خرمشهر اشاره کرد و افزود:با تامین زیرساخت مناسب توزیع بنزین یورو 4 در سایر شهرهای استان خوزستان نیز آغاز می شود.
مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان همچنین با بیان از سرگیری فعالیت واحد تولید گوگرد پالایشگاه آبادان با اعتبار هزینه شده 27 میلیون یورو، گفت:واحد بازیافت گازهای فلر نیز با 46 میلیارد ریال اعتبار در حال اجرا است که با بهره برداری از آن سه مشعل پالایشگاه آبادان برای همیشه خاموش می شود.
وی گفت:هم اکنون هفت هزار و 720 نیرو در پالایشگاه آبادان مشغول کارند که سه هزار و 810 نفر آنها نیروهای پیمانکاری هستند.
به گزارش ایرنا، پالایشگاه نفت آبادان در استان خوزستان، بزرگترین پالایشگاه ایران است که 104 سال قدمت دارد و زمانی بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه و جهان شناخته می شد.
پالایشگاه آبادان با تولید روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین ۲۳ درصد کل بنزین و ۲۶ درصد بنزین پالایشگاهی ایران را تامین می کند و طبق برنامه توسعه، قرار است روزانه 20 میلیون لیتر بنزین یورو 5 در آن تولید شود.
3015/6125 /1484
کد N1358418

وبگردی