آفتاب

'گرگ های تنها' تاکتیک جدید 'داعش'

'گرگ های تنها' تاکتیک جدید 'داعش'

حمله تروریستی دیشب در'مونیخ'، سوای تلاش پلیس برای کتمان آمار کشته ها و مجروحان که با هدف پیشگیری از گسترش وحشت میان آلمانی ها انجام شد، از چند زاویه قابل تأمل است:

1- تقریباً یک هفته پیش بود که راننده کامیونی در شهر 'نیس' به میان فرانسوی های حاضر در جشن سالروز استقلال کشورشان زد که حداقل
84 کشته و صدها مجروح برجای گذاشت. 28 تیر نیز تروریست مجهز به تبر و چاقو به مسافران قطاری در نزدیکی شهر 'وورتسبورگ' واقع در شمال غرب 'مونیخ' حمله و چند نفر را مجروح کرد.
دیشب هم یک یا حداکثر سه تروریست ابتدا یک مرکز خرید و سپس مترو 'مونیخ' را مورد تهاجم قرار داد که گمانه زنی های غالب از وابستگی آنان به 'داعش' حکایت دارد. وجه مشترک این سه حمله تروریستی که در فاصله زمانی اندکی رخ داده اند، بی نیازی عملیات تروریستی از برنامه ریزی های پیچیده، تعداد اندک مهاجمان و استفاده آنان از تجهیزات ساده ای مانند کامیون، تبر و سلاح های معمولی برای قربانی کردن اهداف مهاجمان است.
در واقع، به نظر می رسد، فرسایش توان تشکیلاتی 'داعش' گرفتار در عراق و سوریه از سویی و هشیاری نیروهای امنیتی غربی موجب شده تا تروریست ها، انجام حملات سازماندهی شده و گسترده ای نظیر هجوم به دفتر نشریه 'شارلی ابدو' یا حمله مرگبار همزمان به سالن کنسرت موسیقی باتاکلان، ورزشگاه و سه رستوران در پاریس طی یک شب یا حمله به فرودگاه بلژیک و سپس مترو بلژیک به فاصله چند ساعت را کنار گذاشته اند و تاکتیک تروریستی جدیدی برگزیده اند که براساس آن، یک و نهایت سه تروریست با ابزاری بسیار ساده به مراکز عمومی حمله می کنند. این تاکتیک موجب شده تا امکان شناسایی و لو رفتن تروریست ها برای پلیس دشوار شود همچنین تعداد اماکنی که می تواند هدف بالقوه مهاجمان باشد، افزایش بسیار یافته و از توان نیروهای امنیتی برای حفاظت از این اماکن کاسته شده است.
به این ترتیب، تروریست ها به جای افزودن بر تعداد قربانیان عملیات خود ترجیح داده اند تا گستره وحشت شهروندان را وسیع تر کنند. اکنون، شهروندان عادی اروپایی از مترو، مرکز خرید، خیابان و... هراسناک هستند؛ زیرا بیم آن دارند که در این اماکن، هدف حمله 'گرگ های تنها' قرار گیرند.
2- 'داعش' در عراق و سوریه، زیر فشار سنگین نیروهای نظامی رقیب است.
تحمل چند شکست استراتژیک در این دو کشور و سقوط قابل پیش بینی 'موصل' و 'رقه' در آینده ای نه چندان دور، امید به بقای این گروه تروریستی را کمرنگ کرده است. این در حالی است که 'داعش' نخستین گروه تروریستی جهان است که اشغال شهرها و استقرار حکومت را در دستور کار خود قرار داد و عملی کرد. در چنین شرایط سرنوشت سازی برای 'داعش'، یگانه ابزار وادار کردن نیروهای غربی به خارج کردن نیروهای شان از صفوف جنگ ضد داعش، ایجاد ارعاب میان شهروندان غربی است تا شاید به واسطه فشار آنان بر دولت هایشان، فرصتی برای تنفس نظامی در غیاب نظامیان غربی بیابند.
این تاکتیک، تاکنون تأثیر موردنظر 'داعش' را به همراه نداشته است اما تروریست ها امیدوارند با کاهش فاصله زمانی حمله 'گرگ های تنها' و افزایش تعداد تهاجم آنان، به هدف خود برسند. این حملات، مرهمی بر روحیه تضعیف شده قوای 'داعش' در عراق و سوریه نیز محسوب می شود.
3- اگر روزی روزگاری، غربی ها پدیده 'داعش' را بلایی ظهور کرده در خاورمیانه می دانستند و در سکوت، نظاره گر سقوط شهرهای عراق و سوریه بودند و به درخواست استمداد قربانیان تروریست اعتنایی نمی کردند و در نهایت هم با قوای اندک وارد میدان مبارزه با 'داعش' در خاورمیانه شدند، امروز در کوچه پس کوچه های شهرهای خود با گرگ های تنهایی مواجهند که احساس امنیت را از میان برده اند و شهروندان غربی را با وحشت دست به گریبان کرده اند.
این تجربه، تأیید مجدد بر این نکته کلیدی بود که ناامنی، حد و مرز نمی شناسد و همچون شعله های آتش اگر مهار نشود، نایره آن بسرعت گسترش یافته و تا دوردست ترین کشورها را هدف قرار می دهد. غرب، اینک بپذیرد، امنیتش در گرو امنیت نقاط دیگر است و این امنیت حاصل نخواهد شد مگر با گسترش دموکراسی و کاهش بهره کشی اقتصادی در کشورهای خاورمیانه.
منبع: روزنامه ایران 02/05/1395
پژوهشم**1197**1717
کد N1355465

وبگردی