آفتاب

لائوس میدان نبرد دیپلماتیک 18 وزیر خارجه/ حکم لاهه موضوع اصلی

لائوس میدان نبرد دیپلماتیک 18 وزیر خارجه/ حکم لاهه موضوع اصلی

کوالالامپور – ایرنا – کشور کوچک و فقیر لائوس در جنوب شرق آسیا طی روزهای آینده شاهد نشست 10 وزیر خارجه جامعه آ.سه.آن به همراه همتایان آمریکایی و چینی و طرف های گفتمانی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، این کشور 237 هزار کیلومتری جنوب شرق آسیا در حاشیه چهل و نهمین اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا و آسه.آن بعلاوه سه، به میدان نبرد دیپلماتیک پس از افزایش تنش ها در دریای جنوبی چین بدنبال حکم دیوان بین المللی داوری لاهه تبدیل می شود.
'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا نیز قرار است روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در لائوس باشد تا در نشست آ.سه.آن و 8 شریک گفتمانی شرکت کند.
این نخستین نشست منطقه ای جنوب شرق آسیا پس از رای دیوان بین المللی داوری لاهه در مورد شکایت فیلیپین از پکن بر سر منافع دریای جنوبی چین و اختلافات سرزمینی در این پهنه آبی است.
دیوان بین المللی داوری لاهه که به درخواست فیلیپین در خصوص ادعای مالکیت پکن بر آب های دریای جنوبی چین رسیدگی می کرد 22 تیر ماه به نفع مانیل رأی داد و اعلام کرد که شواهدی وجود ندارد نشان دهد چین به طور تاریخی بر آب ها و منابع آن منطقه تسلط انحصاری داشته است.
حال وزیر امور خارجه چین باید در لائوس در کنار مدعیانی از جمله فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی از جامعه آ.سه.آن قرار گیرد که آمریکا، ژاپن و استرالیا به صراحت از مدعیان و حکم لاهه حمایت می کنند. حامیان کوچکی مانند لائوس، کامبوج و میانمار نیز پشتیبان چین هستند، هر چند این سه کشور تاکنون نگذاشته اند آ.سه.آن به اجماعی در مورد این اختلافات و بیانیه مشترک علیه پکن به عنوان شریک مهم آنها برسند.
لائوس هفته جاری هفدهمین نشست وزیران خارجه آ.سه.آن بعلاوه سه شامل چین، ژاپن و کره جنوبی را میزبانی می کند و ششمین نشست شرق آسیا با حضور 10 کشور آ.سه.آن به همراه استرالیا، ژاپن، کره جنوبی، هند، چین، نیوزیلند، روسیه و آمریکا نیز در 'وینتیان' پایتخت این کشور برگزار می شود.
بیست و سومین نشست انجمن منطقه ای آ.سه.آن و کمیسیون منطقه ای پیمان عاری از سلاح هسته ای جنوب شرق آسیا نیز در لائوس برگزار می شود.
برگزاری این نشست ها از روز یکشنبه کلید می شود.
لائوس امسال به عنوان رییس دوره ای اتحادیه جنوب شرق آسیا میزبان یک سری از جلسات این اتحادیه و شرکای گفتمانی است که مهمترین آن نشست رهبران این گروه از جمله 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا است که قرار است ماه سپتامبر (شهریور – مهر) برگزار شود.
بسیاری از کشورهایی که با چین اختلاف ارضی دارند به نشست های هفته جاری چشم دوخته اند، هر چند زمانی که کامبوج سال 2012 میلادی میزبان این نشست ها بود، توانست با موفقیت لابی کرده و به نفع چین همسایه خود به گونه ای عمل کند که وزرای خارجه آ.سه.آن برای صدور بیانیه مشترک با شکست مواجه شوند.
این در حالی است که لائوس هم مرز با چین با پکن پیوندهای مستحکمی دارد و سرمایه گذاری عظیم پکن در سال های اخیر تاثیر خود را بر این کشور گذاشته است.
کارشناسان معتقدند این نشست وزرای خارجه آ.سه.آن نیز در بیانیه پایانی در مورد اختلافات چند عضوش با پکن راه به جایی نمی برد و تنها به بندهای خنثی مانند حل مسالمت آمیز اختلافات از راه دیپلماتیک و براساس قوانین بین المللی و تاکید بر توافق برای کدهای رفتاری برسر اختلافات در این پهنه آبی بسنده می شود.
اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا هفته گذشته نیز برای صدور بیانیه مشترک در خصوص حکم دیوان بین المللی داوری لاهه به نفع فیلیپین برسر چالش های دریای جنوبی چین ناکام مانده بود.
'پرفکتو یاسای' وزیر امور خارجه فیلیپین انتظار داشت اعضای دهگانه آ.سه.آن با صدور بیانیه ای از حکم دیوان بین المللی داوری لاهه حمایت کنند، حکمی که پکن اجرایی شدن آن را رد کرده است.
وی گفته است تحولات در دریای جنوبی چین و شبه جزیره کره، مسائل نگران کننده در منطقه از جمله افراط گرایی خشونت آمیز، قاچاق انسان، مواد مخدر و تغییرات آب و هوایی از محورهای مذاکراتش در نخستین حضوری در نشست وزرای خارجه آ.سه.آن است.
در مورد تحولات دریای جنوبی چین و حکم لاهه تنها ویتنام عضوی از آ.سه.آن که با پکن اختلاف ارضی دارد بیانیه تندتری نسبت به دیگر اعضا صادر کرد. بقیه اعضا بر حل اختلافات از راه صلح آمیز تاکید کرده و پکن اعلام کرد کامبوج از موضع چین در مورد این حکم پشتیبانی کرده است.
اتحادیه آ.سه.آن سال 1967 تاسیس و تصمیم بر اجماع گذاشته شد، به این معنی که حتی یک کشور عضو نیز می تواند هر موضوعی را در بین اعضا متوقف کند. این در حالی است که در این اتحادیه 10 کشور عضو هستند که روش حکومتی متفاوتی دارند.
اما پیش بینی می شود رسانه های غربی شرایط را در حاشیه این نشست ها برای چین مشکل کنند، هر چند باید برای مشاهده نتایج کارشناسی و بیانیه پایانی چند روز در انتظار نشست.
آساق**1611
کد N1355460

وبگردی