آفتاب
گویا اعلام کرد:

رایزنی با بیمه ها برای تحت پوشش قراردادن داروهای هپاتیت C

رایزنی با بیمه ها برای تحت پوشش قراردادن داروهای هپاتیت C

تهران- ایرنا - رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: درحال رایزنی با بیمه ها هستیم تا هزینه های مربوطه به درمان بیماران مبتلا به هپاتیت C که چیزی حدود دو میلیون تومان برای هر دوره درمان است را تحت پوشش قرار دهیم .

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر محمد مهدی گویا روز جمعه در سمینار یک روزه ' تدوین آخرین دستورالعمل تشخیص و درمان هپاتیت C ' در کشور درجمع خبرنگاران افزود: با تحت پوشش قرار گرفتن دوره درمان مبتلایان به هپاتیت C، هزینه های تحمیلی به خانواده ها جهت درمان این بیماران کاهش می یابد.
وی با اشاره به اینکه برنامه جهانی این است که تا سال2030 میلادی، هپاتیت در دنیا ریشه کن شود بیان کرد: در ایران نیز هدف این است که تا سال 1410 هپاتیت C در کشور ریشه کن شود.
وی اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف یک برنامه 15 ساله تدوین شده است که ابتلا به هپاتیت از طریق فرآورده های خونی و تماس جنسی حذف شود.
گویا گفت: در کشور ما یک برنامه واکسیناسیون از سال 1372 اجرا شده و هر کسی متولد سال 72 به بعد بوده درسه نوبت واکسیناسیون هپاتیت B را دریافت کرده است ، همچنین چهارگروه سنی متولد سال های 71، 70 ،69 و 68 را نیز در یک دوره زمانی واکسینه کرده ایم .
وی گفت: واکسیناسیون یکی از مهمترین استراتژی های ما برای مقابله با ویروس هپاتیت Bبوده است اما هپاتیت C پیشگیری یا واکسن ندارد، اما در دنیا یک روش دارویی مورد استفاده قرار گرفته که شخص ظرف سه تا شش ماه بهبود پیدا می کند و تا 90 درصد افرادی که تحت درمان قرار می گیرند بهبود پیدا کرده اند.

*** برآورد ابتلای 200 تا 250 هزارنفر در کشور به هپاتیت C
گویا بیان کرد: برآورد می شود که 200 تا 250 هزار نفر در کشور به هپاتیت C مبتلا هستند اما 99 درصد افراد از ابتلا به هپاتیت خبر ندارند ، هدف ما اطلاع رسانی به افراد است.
وی ادامه داد: این بیماری علائمی ندارد و خوشبختانه درمان آن با داروهای خوراکی و بی خطر صورت می گیرد.
گویا افزود: در حال حاضر در منطقه مدیترانه شرقی، کشور مصر بیش از 14درصد افراد آن به هپاتیت C مبتلا هستند و کشور پاکستان 4درصد آن مبتلا هستند، در مقایسه با این کشورها ابتلا به این بیماری در کشور ما زیاد نیست.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما ابتلا به این بیماری بیشتر از طریق استفاده از لوازم تزریق مشترک به ویژه سرنگ مشترک هنگام استفاده از مواد مخدر صورت می گیرد گفت: در حال حاضر داروهای اصلی هپاتیت B در داخل کشور تولید می شود.
وی گفت: در برنامه حذف هپاتیت B، برنامه داریم که همه یک گروه سنی را واکسینه کنیم ، برنامه ریزی های لازم انجام شده است و در نظر داریم که همه افراد زیر 40 سال را در کشور واکسینه کنیم.
گردهمایی علمی یک روزه تازه های هپاتیت C همراه با اجماع درمان آن در ایران با همکاری کمیته علمی هپاتیت ایران ، شبکه تحقیقات هپاتیت ایران و مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با هدف گردآوری و تصویب دستورالعملی مشترک و ملی در درمان هپاتیت c با حضور متخصصان داخلی و خارجی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
علمی (3)** 9340 **1446
کد N1354583

وبگردی