آفتاب

فرانسه و ایرلند خواستار آغاز «فوری» روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شدند

فرانسه و ایرلند خواستار آغاز «فوری» روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شدند

تهران-ایرنا- «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه و «اندا کنی» نخست وزیر جمهوری ایرلند با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند که انگلیس باید «هر چه سریع تر» روند خروج از اتحادیه اروپا را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه که به دنبال مذاکرات اولاند و کنی در دوبلین منتشر شد، آمده است که آنها منتظر اعلام هر چه سریع تر قصد دولت جدید انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا هستند که امکان آغاز مذاکرات درباره این روند را فراهم خواهد آورد.
این بیانیه می افزاید: رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر جمهوری ایرلند بعلاوه بر اهمیت حفظ همکاری احتمالی نزدیک بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر اساس توازن بین حقوق و تعهدات از جمله احترام به آزادی های چهارگانه در زمینه تردد نیروی کار، حرکت کالا و سرمایه و ارائه خدمات تاکید کردند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: جمهوری ایرلند و فرانسه نزدیک ترین کشورها (از نظر جغرافیایی) به انگلیس هستند که از روابط مهم و پیچیده اقتصادی، انسانی، فرهنگی و تاریخی با لندن برخوردارند. در نتیجه دو کشور نگرانی های مهم و واقعا منحصربفردی دارند که باید در مذاکرات آتی رفع شود.
انگلیس در همه پرسی 23 ژوئن (سوم تیر) به خروج از اتحادیه اروپا رای داد و «ترزا می» نخست وزیر جدید این کشور که به دنبال اعلام استعفای «دیوید کامرون» نخست وزیر پیشین روی کار آمد، اعلام کرده که قصد ندارد ماده 50 پیمان لیسبون را که آغازگر رسمی روند خروج است تا قبل از پایان سال جاری میلادی اجرایی کند.
انتظار می رود محور اصلی مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را خواسته لندن برای محدود کردن آزادی شهروندان اتحادیه اروپا برای زندگی و اشتغال در انگلیس و نیز نحوه دسترسی انگلیس به بازار مشترک اتحادیه اروپا تشکیل دهد.
دیدار اولاند با نخست وزیر جمهوری ایرلند در آستانه سفر امروز (پنجشنبه) تراز می به فرانسه انجام می شود. وی روز چهارشنبه در دیدار از آلمان با «آنگلا مرکل» صدر اعظم این کشور دیدار کرد.
مرکل در این دیدار گفت: مذاکرات با انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا ساده نخواهد بود اما کشورش فرصت بیشتری به انگلیس برای کسب آمادهی برای این روند خواهد داد.
در این دیدار نخست وزیر انگلیس نیز تاکید کرد که کشورش پیش از پایان سال 2016 تقاضای خروج از اتحادیه اروپا نخواهد کرد.
نگرانی جمهوری ایرلند از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا عمدتا به دلیل آینده صادرات سودآورش به این کشور و مرز مشترک با ایرلند شمالی (تحت حاکمیت انگلیس) است که تحت حاکمیت این کشور قرار دارد.
نخست وزیر جمهوری ایرلند همچنین از احتمال همه پرسی در ایرلند شمالی درباره ماندن در اتحادیه اروپا به منظور پیوستن به جمهوری ایرلند سخن گفته است.
اروپام**9158**1517
کد N1354003

وبگردی