آفتاب

والدین نسبت به روند تکامل شناختی نوزادان حساس باشند

والدین نسبت به روند تکامل شناختی نوزادان حساس باشند

تهران-ایرنا-فلوشیپ روانپزشکی کودک ونوجوان با بیان اینکه والدین باید با روند تکامل شناختی کودکان آشنا باشند،گفت: خانواده ها به همان اندازه که نسبت به روند وزن نوزادان خود حساس هستند، نسبت به روند تکامل شناختی آنها نیز حساسیت نشان دهند.

دکترکتایون خوشابی روز پنجشنبه درگفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا با اشاره به اینکه دوران شیرخوارگی سن بروز اوتیسم است، افزود: والدین باید کتاب های مربوط به روانشناسی رشد را بخوانند و بدانند در هرسنی باید انتظار چه رفتار و تحولاتی در کودکشان داشته باشند.
وی بیان کرد: در بیماری اوتیسم، تشخیص زودرس و مداخله به هنگام ضروری است، طبیعی است هرچه سن تشخیص زودرس تر باشد و مداخله به هنگام و سریعتر انجام شود، پیش آگهی کودکان مبتلا به اوتیسم بهتر است و آینده روشن تری دارند.
خوشابی گفت: خوشحال می شویم که سن تشخیص ما درخصوص ابتلا کودکان به اوتیسم حدود 18 ماهگی تا دوسالگی شود، ما نمی خواهیم مارک قطعی به این کودکان بزنیم، اما اگر احساس کنیم کودکی نسبت به سن وسالش متفاوت است باید از آن سن برنامه بازتوانی شناختی و آموزش های ویژه برای آن شروع شود، طبیعتا با انجام این کار فاصله چنین کودکی با هم سن و سالانش کمتر می شود و هرچه سن بالاتر باشد، چه ازنظر تشخیص و چه ازنظر شروع روند آموزشی و توانبخشی، بدیهی است که پیش آگهی بدتر است.
وی بیان کرد: درحال حاضر علاوه بر خانواده ها ، پزشکان اطفال نیز می توانند به تشخیص اوتیسم کمک کنند، ارجاعات پزشکان اطفال خوشبختانه در حال زیاد شدن است و به موقع تشخیص می دهند و علائم را می بینند و به ما ارجاع می دهند،در درمان اوتیسم یک سن طلایی داریم که معمولا زیر چهار سال است اگر بچه ای شش ساله مراجعه کند و اولین بار تشخیص اوتیسم داده شود، این مراجعه خیلی کمک کننده نیست در این مورد ما آن سن طلایی را از دست داده ایم.
خوشابی یادآور شد: قدم اول در مورد تشخیص کودکان مبتلا به اوتیسم در بسیاری از شهرهای کوچک، علاوه بر تشخیص خانواده نسبت به کاستی های فرزندان خود ، از خانه های بهداشت و بهورزان که نوزادان را به لحاظ رشد تکاملی ( اندازه دور سر ،قد و وزن ) معاینه می کنند شروع می شود ، در مرحله بعد پزشکان عمومی و مرحله بعد پزشکان متخصص اطفال و در نهایت روانپزشکان کودک هستند ، تعداد روانپزشکان کودک نسبت به شیوع اوتیسم کم است ولی به هرحال خیلی از بچه هایی که می رسند به روانپزشکان کودک می توانند تشخیص درست و به موقع را دریافت کنند.
خوشابی بیان کرد: بچه های مبتلا به اوتیسم به لحاظ قیافه، ظاهر و طول عمر تقریبا با بچه های هم سن خود اصلا تفاوتی ندارند، فقط هر چه سن بالاتر می رود، تفاوتشان با بچه های عادی بیشتر نمود پیدا می کند که به دلیل شدت علائم اوتیسم است که با استفاده از روش های بازتوانی شناختی، کاردرمانی، گفتار درمانی می خواهیم تفاوت ها را نسبت به بچه های هم سن خودشان کم کنیم.
وی گفت:خوشبختانه وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در زمینه بیماری اوتیسم فعالیت های خوبی را شروع کرده اند، در حال حاضر سعی دارند در غربالگری ها برای ورود به مدارس سوالات مربوط به اوتیسم را نیز بگنجانند و این کار دارد انجام می شود.
علمی (4)** 9340**1440
کد N1353814

وبگردی