آفتاب
کارگردان «من، تو، ما، شما» به مهر گفت:

نمایشی با بازی افراد ۵۰ تا ۸۴ ساله‌/ سرود این ایران بازسازی شد

نمایشی با بازی افراد ۵۰ تا ۸۴ ساله‌/ سرود این ایران بازسازی شد

راضیه رفیع زاده با اشاره به اینکه بازیگران نمایش «من، تو، ما، شما» افراد ۵۰ تا ۸۴ ساله هستند، عنوان کرد در این نمایش بخشی از شعر «ای ایران» بازسازی می شود.

راضیه رفیع زاده نویسنده و کارگردان نمایش «من، تو، ما، شما» درباره چگونگی اجرای این اثر نمایشی که تا ۳۱ تیرماه در تماشاخانه استاد مشایخی روی صحنه است به خبرنگار مهر گفت: اردیبهشت سال گذشته از طرف فرهنگسرای امید به من پیشنهاد شد که برای سالمندان یک کلاس بازیگری برگزار کنم. ابتدا من مردد بودم چون اساس آموزش بازیگری بر پایه بدن و بیان است و فکر می کردم این سالمندان نتوانند در این زمینه موفق باشند اما زمانی که سرکلاس رفتم، دیدم که این افراد بسیار پرانرژی و مشتاق هستند و قبلا هم آموزش های ابتدایی بازیگری را دیده اند.

وی ادامه داد: بنابراین براساس آموزه های خودم شرح درسی را ارایه دادم چون متوجه شدم این سالمندان توانایی این را دارند که به صورت حرفه ای آموزش ببینند. این افراد در حال حاضر ترم چهارم کلاس بازیگری هستند و تمرین های بدن، بیان و حس را به خوبی پشت سر می گذارند. نمایش «من، تو، ما، شما» نیز ماحصل این کارگاه آموزشی است که تمرین‌های نمایش به صورت مجزا از کلاس از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد.

رفیع زاده بیان کرد: در حال حاضر این هنرجویان به بازیگرانی کاملا حرفه ای تبدیل شده اند و مثل یک بازیگر حرفه ای متن را کاملا حفظ هستند و در این مدتی هم که از اجرای نمایش می گذرد ما هیچ مشکلی نداشتیم و حتی یک اشتباه هم از بازیگران سر نزده است. تلاش من به عنوان کارگردان در این اجرای این نمایش این بود که بازیگران از خود واقعی شان دور شوند به همین جهت نقش هایی را به آنها سپردم که از شخصیت اصلی شان فاصله داشته باشد.

وی درباره تعداد بازیگران و سن و سال آنها توضیح داد: در این نمایش ۲۵ بازیگر ۵۰ سال به بالا بازی می کنند که مسن ترینشان ۸۴ ساله است. به دلیل بالا بودن سن بازیگران تلاش کردم که حافظه بلندمدت این افراد را فعال کنم تا بتوانند متن نمایشنامه را حفظ کنند و احتیاجی به استفاده از بداهه نباشد. خوشبختانه تمام بازیگران متن را کاملا حفظ شدند و مثل یک بازیگر حرفه ای روی صحنه عرض اندام کردند.

این کارگردان درباره داستان نمایش گفت: این نمایش مسائل فرهنگی، هنری و اجتماعی را در ۱۵ اپیزود یک یا دو دقیقه ای بیان می کند. فضای اصلی نمایش در یک پارک رخ می دهد و در هر اپیزود یکی از واژه ای سرود «ای ایران» یعنی ای/ ایران/ ای/ مرز/ پر گوهر احیا می شود.

وی در پایان صحبت هایش درباره نحوه اجرا در تماشاخانه استاد مشایخی عنوان کرد: درست است که صحنه تماشاخانه مشایخی عمق میدان و عرض کمی دارد اما با تدبیر طراح صحنه و چیدمان درست بازیگران تمهیدی اندیشیده شده که همه بازیگران تمام طول نمایش در صحنه حضور داشته باشند. با پیشنهاداتی که از سالن های دیگر شده است احتمالا این نمایش اجرای خود را در تماشاخانه های دیگری ادامه خواهد داد.

نمایش «من، تو، ما، شما» از به هم پیوستن چند موقعیت کوتاه که هرکدام بخشی از یک شعر ملی را تصویرسازی کرده‌اند، تشکیل می‌شود.

نمایش «من، تو، ما، شما» با بازی ۲۵ میانسال ۵۰ تا ۸۴ ساله روی صحنه رفته است. در این نمایش ناصر ناصحی‌فر، فاطمه نافعی، پروین جهانشاهی، زهرا هاشمی، مریم میرزاجانی، طاهره یعقوبی، ربابه هاشمی، زهرا هاشمی‌منش، هما شریعتی، فاطمه ضیایی، مریم نفری، فاطمه خضرایی، رضا روحانی، منیر مفاخری، سیما حسینی، روح‌انگیز فرد مهرگان، سید عبدالمجید رسولی، لی لی جان اوامری، اقدس حیدرزاده، اقدس عاطفی، نصرت‌الله سواد، مرضیه اسماعیلی و اکرم گل‌حسین به ایفای نقش می‌پردازند.

این اثر نمایشی از سه‌شنبه ۱۵ تیر تا پنجشنبه ۳۱ تیر هر روز ساعت ۲۰ در تماشاخانه مشایخی برای مخاطبان روی صحنه می‌رود.

کد N1352276

وبگردی