آفتاب

استاندار: شرط فعالیت اقتصادی خارجی ها در آذربایجان شرقی سرمایه گذاری مشترک است

استاندار: شرط فعالیت اقتصادی خارجی ها در آذربایجان شرقی سرمایه گذاری مشترک است

تبریز- ایرنا – استاندار آذربایجان شرقی با نهی واردات کالا از سوی شرکت های خارجی مستقر در این استان گفت: شرط فعالیت اقتصادی، اتباع خارجی در آذربایجان شرقی سرمایه گذاری مشترک و تولید در داخل استان است.

به گزارش ایرنا، اسماعیل جبارزاده شامگاه سه شنبه در جمع برخی از اتباع چینی از انجمن انتقال تکنولوژی ایران و چین در تبریز افزود: فعالان اقتصادی از کشورهای خارجی می توانند شریک تجاری ایرانی انتخاب کنند، شرکت های مشترک تشکیل دهند و تولید مشترک را پی بگیرند.
وی با تاکید بر ضرورت برخورد با شرکت های واردکننده خارجی، گفت: چین در دوران تحریم اقتصادی ایران در کنار ما بود و ما قدردان این همراهی هستیم.
وی با ابراز خرسندی نسبت به مشارکت های تجاری بخش خصوصی دو کشور افزود: مردم آذربایجان شرقی ویژگی های مشترکی با مردم چین دارند که مهمترین آن سخت کوشی و استفاده بهینه از فرصت های اقتصادی است.
وی، قرار گرفتن آذربایجان در یک موقعیت فرامنطقه ای و بین المللی، دسترسی به بازار کشورهای مشترک المنافع و عراق و ترکیه را از دیگر مزیت های این استان برای سرمایه گذاری عنوان کرد.
وی افزود: هرآنچه که دراین منطقه تولید شود، با هزینه کم علاوه بر بازارهای داخلی می تواند به بازارهای کشورهای همسایه برسد.
وی گفت: زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری و کارهای مشترک فناوری های بالا (های تک) در آذربایجان شرقی وجود دارد و وجود دانشگاه های دولتی و خصوصی با 220 هزار دانشجو پتانسیل خوبی برای این استان است.
وی افزود: دراین زمینه از شرکت های فعال در زمینه های بر ق و الکترونیک، نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی حمایت می کنیم.
وی ادامه داد: مردم ما اهل سفر و گشت و گذار هستند و زمینه های مشترک سرمایه گذاری در بخش توریسم بین ایران و چین وجود دارد.
وی افزود: تاکنون با شرکت های متعدد چینی در تبریز همکاری کرده ایم یا در حال مذاکره هستیم و ساخت یک هزار واگن مترو در تبریز به صورت مشترک مرداوات مالی با شرکت های حامی مالی از آن جمله است.
وی ادامه داد: طی مذاکره های روزهای اخیر یک شرکت حامی چینی در حدود 331 میلیون دلار گشایش اعتبار خواهد کرد.
رئیس انجمن انتقال فناوری ایران و چین نیز گفت: در مورد آذربایجان شرقی اطلاعات کافی داریم و این استان را یکی از مراکز صنعتی ایران می دانیم.
برودلین چن/ Brudelin chen / افزود: این استان پتانسیل بالایی برای توسعه دارد و در همین راستا از سال گذشته به تولید لامپ های ال ای دی / LED / در منطقه آزاد ارس مشغول هستیم و دفتر کاری در تبریز داریم.
وی با اشاره به اینکه این انجمن 24 هزار عضو از شرکت های کوچک چینی دارد، گفت: انجمن در زمینه های تبادل فناوری، ارتباطات دانشگاهی، تعویض و بهینه سازی خطوط تولید، افزایش بهره وری، ماشین آلات صنعتی، صنعت برق، تجهیزات عکسبرداری الکتریکی، ماشین آلات، صنایع پزشکی، حفظ محیط زیست و پتروشیمی فعال است.
وی افزود: بانک توسعه چین را برای انجام طرح های مشترک می توانیم به تبریز دعوت کنیم و این بانک با یک دفتر در تهران قبلا با ایران مشارکت هایی داشته و ارزش فاینانس این بانک برای ایران 50 میلیارد دلار است.
وی گفت: استان ژی جیانگ / Zhejiang / با حدود 50 میلیون نفر جمعیت از استان های کوچک اما با توانمندی های بالا برای توسعه اقتصادی است و این انجمن در این استان مستقر است.
وی افزود: در آینده مردمان ما همکاری های بسیار خوبی در ایران و آذربایجان شرقی خواهند داشت و برای تقویت این ارتباط از شرکت های فعال در چین برای یافتن فرصت های همکاری دعوت خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا، شکل گیری انجمن انتقال تکنولوژی ایران و چین در حدود 2 ماه قبل در منطقه ویژه فناوری ربع رشیدی تبریز و در قالب یک تفاهم نامه آغاز شد.
طرف های چینی در این مدت نسبت به ثبت این انجمن در چین اقدام هایی انجام داده اند و در این دیدار تشکیل یک انجمن ایرانی نیز برای تسهیل روابط را خواستار شدند.
آذربایجان شرقی با حدود سه میلیون و 800 هزار نفر جمعیت به عنوان یکی از سه استان آزمونه / پایلوت/ کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی انتخاب شده و در همین راستا ستاد اقتصاد مقامتی این استان به فرماندهی استاندار کاهش واردات، افزایش تولید و افزایش صادرات را در دستور کار قرار داده است.
3072/518
کد N1351752

وبگردی