آفتاب

تاکید مشاور وزیر فرهنگ بر بازشناسی ظرفیت های مردمی برای جشن های دهه کرامت

تاکید مشاور وزیر فرهنگ بر بازشناسی ظرفیت های مردمی برای جشن های دهه کرامت

مشهد – ایرنا – مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای ملی هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت گفت: برای ترویج فرهنگ رضوی و برگزاری هرچه باشکوه تر برنامه های دهه کرامت، باید ظرفیت های بزرگ مردمی این بخش مورد بازشناسی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام «حمیدرضا ارباب سلیمانی» سه شنبه در دیدار اعضای این شورا با تولیت آستان قدس رضوی افزود: 80 هزار مرکز دینی و مسجد، 80 هزار هیات مذهبی، 40 هزار پایگاه بسیج، 22 هزار کانون فرهنگی و هنری، هشت هزار بقعه متبرکه و 16 هزار مهد کودک از ظرفیت های مردمی برای ترویج فرهنگ رضوی هستند.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: آغاز برگزاری جشن های دهه کرامت از مهدکودک ها می تواند زمینه فرهنگ سازی رضوی را از ریشه و بنیان فراهم کند.
وی با اشاره به حضور 700 نفر از روستاییان و عشایر که برای نخستین بار در سال گذشته به حرم مطهر رضوی مشرف شده اند، گفت: 22 میلیون روستایی و 1.5 میلیون نفر عشایر در کشور زندگی می کنند که حضور آنان در جشن های دهه کرامت می تواند کمک موثری در ترویج فرهنگ رضوی باشد.
حجت الاسلام سلیمانی افزود: برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا (ع) از سال 1382 در کشور آغاز شد و از همان ابتدا پررنگ شدن جنبه مردمی آن و برگزاری برنامه ها توسط مردم مورد تاکید قرار گرفت.
وی بیان کرد: به همین منظور در ابتدا ستاد کانون های فرهنگی – هنری مساجد به این شورا پیوست و سپس 34 دستگاه اجرایی میثاق نامه ای برای مشارکت در برگزاری این برنامه ها امضا کرده و سهم خود را از برنامه های دهه کرامت مشخص کردند.
وی اظهار کرد: هر ساله اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت گردهم آمده و به ارزیابی اقدامات گذشته می پردازند که تشکیل کارگروه های تخصصی در خصوص نظارت بر برنامه های این جشنواره در همین راستاست.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طول یک سال گذشته تلاش شد با همکاری بنیاد بین المللی امام رضا (ع) از موازی کاری در تولید آثار فرهنگی برنامه های جشنواره امام رضا (ع) جلوگیری شود.
ارباب سلیمانی افزود: اکنون یکهزار و 54 نفر خادم فرهنگ رضوی در قالب 34 دستگاه اجرایی در سراسر کشور کار برگزاری جشن های دهه کرامت را برعهده دارند.

*امضای تفاهم نامه بین اعتاب مقدسه ایران، عراق و سوریه
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی در این نشست گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده توسط شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت، یکهزار و 700 برنامه برای این دهه پیش بینی شده که از آن میان 40 مورد به عنوان برنامه های محوری انتخاب شده است.
حجت الاسلام سیدجلال حسینی افزود: اعزام کاروان های «زیر سایه خورشید» به 31 استان کشور برای برگزاری جشن های مردمی، سومین طرح اعزام مبلغان فرهنگی به شهرهای محروم و موقوفه دار، برگزاری نهمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی، جشنواره بین المللی دانش آموزی 'هشتمین خورشید ولایت' از جمله برنامه های آستان در دهه کرامت امسال است.
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: در راستای دعوت تولیت این آستان از تولیت های اعتاب مقدسه عراق و سوریه برای حضور در جشن های دهه کرامت، طی سفری که هفته گذشته به عراق داشتم پیش نویس تفاهم نامه همکاری بین این اعتاب و آستان تهیه شد.
حجت الاسلام حسینی افزود: قرار است این تفاهم نامه در دهه کرامت امسال در مشهد با حضور تولیت آستان های مقدس ایران، عراق و سوریه به امضا برسد که بی تردید تقاهم نامه مزبور در قالب صیانت از اماکن متبرکه و اعتاب مقدسه می تواند در تبادلات علمی، فرهنگی و آموزشی تاثیرگذار باشد.
وی اظهار کرد: امروز زیارت قدرت نرم جهان اسلام و بر بسیاری از مناسبات فرهنگی و سیاسی تاثیرگذار است و میلیون ها گردشگر به این اعتاب دل می دهند، لذا اگر این ظرفیت ها را به هم پیوند بزنیم، خواهیم توانست بسیاری از حقوق تضییع شده زائر و هتک حرمت اعتاب مقدسه را در بالاترین سطح یعنی مجامع بین المللی دنبال کنیم.

*رونمایی از خبرگزاری رضوی و دانشنامه امام رضا (ع) در دهه کرامت
مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی – هنری امام رضا (ع) نیز در این نشست از آغاز به کار خبرگزاری رضوی و رونمایی از دانشنامه امام رضا (ع) خبر داد.
سیدجواد جعفری گفت: با هدف گرامی داشت ایام سالروز ولادت باسعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام رضا (ع) و کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و بزرگداشت حضرت شاهچراغ، بیش از 360 دستگاه، سازمان، نهاد و تشکل اعم از دولتی و مردمی، با برپایی سالانه جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری امام رضا (ع) در 31 استان و 77 کشور جهان در تعظیم شعائر الهی تلاش می کنند.
وی تصویب روز پنجم ذی القعده به عنوان روز تکریم امامزادگان و بقاع متبرکه و روز ششم ذی القعده به عنوان روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی را از دیگر برکات برگزاری این جشنواره عنوان کرد.
وی اظهار کرد: مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی به عنوان یکی از دستاوردهای جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با هدف نهادسازی و بومی سازی فعالیت های جشنواره در خارج از کشور شکل گرفت که مجمع تخصصی قاره آسیا در سیزدهمین دوره جشنواره تشکیل شد و در این دوره از جشنواره نیز مجامع تخصصی آفریقا و همچنین اروپا و آمریکا تشکیل می شود.
جعفری با اشاره به اهمیت قدمگاه ها در جشنواره امام رضا(ع) گفت: قدمگاه های مسیر هجرت حضرت رضا (ع) و هم چنین خانه امام در مرو که تا قبل از برگزاری جشنواره کمتر مورد توجه واقع می شد در توافق انجام شده بین دولت ایران و دولت ترکمنستان همه ساله با حضور مردم و مقامات دو کشور با برگزاری همایش و مراسم ویژه گرامی داشته شده و به موضوع هجرت و چرایی آن بیشتر پرداخته می شود.
وی بیان کرد: آغاز به کار تالیف و تدوین دانشنامه امام رضا (ع) از دیگر دستاوردهای این جشنواره است که جلد اول آن منتشر شده و در مراسم اختتامیه رونمایی می شود.
مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی – هنری امام رضا (ع) گفت: خبرگزاری فرهنگ رضوی با مجوز هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها در چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در دهه کرامت فعالیت خود را آغاز می کند.
جعفری راه اندازی فصلنامه تخصصی علمی- پژوهشی فرهنگ رضوی با اخذ مجوز از کمیسیون مجلات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت نظارت بر مطبوعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تولید هزاران اثر علمی، فرهنگی و هنری با الهام از آموزه های رضوی به صورت سالانه را از دیگر دستاوردهای چهارده دوره برگزاری این جشنواره برشمرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امسال 12 راهبرد برای جشن های دهه کرامت با محوریت استانداری تعیین و براساس آن 45 سازمان و نهاد در استان با تکیه بر نهادینه کردن برگزاری مردمی جشن های دهه کرامت، 30 هزار فعالیت را در قالب برنامه های متنوع توسط هشت ستاد ویژه فرهنگی- هنری، ورزشی، بانوان، تبلیغات و ... انجام دادند.
سیدسعید سرابی افزود: در دهه کرامت امسال برای نخستین بار جشنواره بین المللی کاروان آفتاب با عنوان تجلی گاه آثار فرهنگی و هنری در ایام دهه کرامت با حضور و مشارکت همه استان های کشور برگزار می شود.
7489/5132*شبس*1613
کد N1351288

وبگردی