آفتاب

فرار هزاران تن از سودان جنوبی به اوگاندا

فرار هزاران تن از سودان جنوبی به اوگاندا

تهران - ایرنا - کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز سه شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بیش از پنج هزار تن از زمان آغاز دور تازه درگیری ها در سودان جنوبی در ماه جاری، از این کشور به اوگاندا گریخته اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، در بیانیه این کمیساریا آمده است که به طور تقریبی 90 درصد از افرادی که در روزهای اخیر از مرز سودان جنوبی گذشته اند، زنان و کودکان بوده اند.
درادامه این نهاد در بیانیه پیش بینی کرده است که شمار بیشتری از مردم سودان جنوبی به اوگاندا پناهنده شوند، دلیل این مساله، پاکسازی مسیرهای بین دو کشور از مقرهای ایست و بازرسی عنوان شده است.
به تازگی درگیری های جدیدی بین نیروهای وفادار به سالوا کی یر رئیس جمهوری سودان جنوبی و سربازان حامی ریک ماچار معاون وی در پایتخت این کشور روی داد و به تبع آن، آتش بس شکننده ای در کشور برقرار شد.
موج جدید ناآرامی ها در سودان جنوبی، صدها کشته برجا گذاشته و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود کرده است.
سازمان عفو بین الملل در خصوص جلوگیری از خروج اتباع سودان جنوبی از طرف نیروهای امنیتی این کشور هشدار داده است.
این نهاد مدافع حقوق بشر اعلام کرد که به دو شرکت هواپیمایی در سودان جنوبی دستور داده شده است که اتباع این کشور به ویژه مردان را سوار هواپیماهای خود نکنند.
سران کشورهای آفریقایی روز گذشته (دوشنبه) در زمینه استقرار نیرو در سودان جنوبی به توافق رسیدند. ماموریت این نیروها دشوارتر از ماموریت صلحبانان سازمان ملل است که در حال حاضر در این کشور مستقر هستند
سودان جنوبی در سال 2011 از سودان استقلال یافت و دو سال بعد در سال 2013 درگیر جنگی داخلی شد.
این نزاع از آنجا شروع شد که ریک ماچار از سوی رئیس جمهوری به توطئه برای کودتا متهم شد.
دهها هزار تن در این درگیری های جان باختند و تقریبا سه میلیون سودانی بی خانمان شدند.
حتی با وجود تشکیل دولت ائتلافی موقت در سال گذشته در سودان جنوبی، درگیری ها ادامه داشته است.
بحران انسانی در سودان جنوبی با بحران اقتصادی توام شده، به طوری که پول رایج این کشور از ارزش افتاده و تورم نیز از کنترل خارج شده است.
خاورم**9109**شبس *1488 **
کد N1351169

وبگردی