آفتاب
استاندار کردستان:

نقش بخش خصوصی در توسعه اقتصادی پس از برجام سنگین تر شده است

نقش بخش خصوصی در توسعه اقتصادی پس از برجام سنگین تر شده است

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: پس از توافق هسته ای و برجام شرایط بیشتری برای نقش آفرینی بخش خصوصی در توسعه اقتصادی مهیا شده و امروز نقش این بخش سنگین تر از گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالمحمد زاهدی روز سه شنبه در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در سنندج افزود: قسمت اعظم ظرفیت های استان که ظرفیت های بالقوه است به فعلیت نرسیده است و هدف ما از برگزاری نشست ها و اجلاس های سراسری این است که ذهنیت های ناشناخته ای که نسبت به استان در کشور وجود دارد رفع شود.
وی گفت: ما در استان کردستان به عنوان یکی از استان های کمتر توسعه یافته هیچوقت درخواست کمک مالی از دولت نداریم بلکه بر این عقیده هستیم که کشور جمهوری اسلامی پازلی متشکل از 31 قطعه است که باید نقش این یک قطعه را در توسعه کشور ببینند.
استاندار کردستان تاکید کرد: نقش استان ها اگر بدرستی در توسعه ملی دیده شود بسیاری از مشکلات توسعه ای رفع خواهد شد و انتظار می رود این نگاه در کشور حاکم باشد.
وی اظهار کرد: نگاهی که دولت امروز به بخش خصوصی دارد تاکنون سابقه نداشته است و نقشی که بخش خصوصی در توسعه اقتصادی می تواند ایفا کند بر کسی پوشیده نیست.
زاهدی ادامه داد: بخش خصوصی برای کمک به دولت در توسعه اقتصادی فعال شده و ما مسوولان نیز باید زمینه های لازم را برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی آماده کنیم.
وی در ادامه به بحث مقررات دست و پاگیر اداری و بانکی در زمینه تولید اشاره کرد و گفت: در این راستا نیازمند مقررات زدایی بوده و باید با این امر بستر توسعه و حمایت از واحدهای تولیدی را فراهم کنیم.
استاندار کردستان اظهار کرد: یکی از مشکلات نظام بانکی این است که ساختار بانکی ما برای تولید شکل نگرفته است ونیازمند بازنگری است و به معنی دیگر نظام بانکی باید در کشور اصلاح شود.
وی همچنین از مسوولان کشوری خواست برنامه اساسی برای تولید زمین در استان باتوجه به محدودیت هایی که در این راستا وجود دارد داشته باشند.
** رفع عقب ماندگی های کردستان نیازمند حمایت بخش خصوصی است
معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار کردستان نیز در این نشست گفت: دولت نمی تواند به تنهایی عقب ماندگی های کردستان را جبران کند و در این راستا نیازمند حمایت بخش خصوصی است.
حسین فیروزی افزود: دولت و بخش خصوصی دو بال توسعه در استان به شمار می روند و دولت تدبیر و امید عزم خود را برای توسعه کردستان و جبران عقب ماندگی ها جزم کرده است و در این راستا نیازمند حمایت بخش خصوصی است.
وی با تاکید بر اینکه انتظار می رود نگاه تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور به کردستان واقع بینانه تر و تلاش برای جبران عقب ماندگی ها باشد گفت: پتانسیل ها وظرفیت های فراوانی در حوزه اقتصادی استان وجود دارد که بخشی بدلیل فراهم نبودن زیرساخت ها مورد بهره برداری قرار نگرفته است.
معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار کردستان اظهار کرد: یکی از سرمایه های موجود در استان نیروی انسانی فعال و خواهان توسعه است و هم اکنون بدلیل به فعالیت نرسیدن ظرفیت های استان نرخ بیکاری ما 13.3 درصد است و تصمیم سازان کشور باید این مساله را مد نظر قرار دهند.
وی شاخص درآمد سرانه استان را کمتر از نصف میانگین کشوری ذکر کرد و گفت: ما در این شاخص رتبه 29 کشور را داریم و در زمینه سهم بانکی نیز دارای رتبه 24 هستیم.
فیروزی در ادامه تعداد کل واحدهای تولیدی استان را هزار و 31 واحد اعلام کرد و افزود: تعداد واحدهای فعال با ظرفیت بالای 50درصد در استان 361 واحد و تعداد واحدهای نیمه فعال با ظرفیت کمتر از 50 درصد 244 واحد است.
وی به مشکلات اصلی واحدهای تولیدی در استان اشاره کرد و گفت: کاهش قدرت خرید مصرف کننده، افزایش قیمت حامل انرژی، تامین مواد اولیه، افزایش نرخ ارز، از دست دادن بازارهای صادراتی، اختلاف شرکا و تامین ماشین الات به دلیل تحریم از جمله این مشکلات است.
معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار کردستان ادامه داد: براساس برنامه شرکت شهرک های صنعتی اسان در راستای افزایش زمین صنعتی تا میانگین کشوری طی سه سال اعتباری به مبلغ 96 میلیارد ریال نیاز است.
وی افزود: همچنین برای تکمیل زیرساخت ها و انجام پروژه های عمرانی شهرک های صنعتی استان در سه سال آینده به اعتباری به میزان 248 میلیارد ریال نیاز است.
**منابع محدود استانی را در خدمت تولید و توسعه کردستان قرار می دهیم
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان هم در این نشست گفت: توسعه اقتصادی نیازمند حمایت و تلاش بخش خصوصی است و ما در این راستا آمادگی داریم تمامی منابع محدود استانی را در خدمت این بخش قرار دهیم.
بهرام نصراللهی زاده افزود: بدون شک اگر بخواهیم در اقتصاد به کمال برسیم باید آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم اما ما هنوز خود دولت محور هستیم و در این راستا باید آسیب شناسی لازم صورت گیرد.
وی اظهار کرد: سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان در ستاد اقتصاد مقاومتی بانک ها را مسوول تعیین تکلیف واحدهایی که به آنها تسهیلات اعطا می کند کرده تا با این روش بستر را برای رفع موانع تولید فراهم سازد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان اظهار کرد: در شورای برنامه ریزی و ستاد اقتصاد مقاومتی اعلام کرده ایم که منابع محدود استانی را در خدمت تولید و توسعه استان قرار خواهیم داد.
وی ادامه داد: ما هم اکنون در کشور با یک عدم توازن منطقه ای روبرو هستیم و درصدهای اعتباری که برای استان ها تعیین می شود جوابگو نیست و لازم است که تبعیض مثبت نسبت به استان های کمتر توسعه یافته و یا توسعه نیافته در دستور کار دولت قرار داشته باشد.
نصراللهی زاده افزود: دریافتی استانی همانند استان کردستان نسبت به استان های توسعه یافته در صندوق توسعه ملی یکسان نیست و باید بستر سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان های کمتر توسعه یافته مانند کردستان فراهم شود.
1904/7348
کد N1350844

وبگردی