آفتاب

باز کردن راه؛ علت استفاده ازلودر برای اطفای حریق پارک ملی کرخه

باز کردن راه؛ علت استفاده ازلودر برای اطفای حریق پارک ملی کرخه

تهران - ایرنا - مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علت استفاده از لودر در روند اطفای حریق در پارک ملی کرخه ، بازگشایی مسیر برای عبور و مرور نیروهای اطفای حریق بود.

پنجشنبه گذشته بخشی از جنگل و بیشه پارک ملی کرخه در اطراف روستاهای بیت جوحی و شن ریز بخش شاوور شهرستان شوش دچار آتش سوزی شد که با تلاش مردم و دستگاه های اجرایی شهرستان شوش بامداد جمعه مهار اما به دلیل وزش باد و سخت گذر بودن منطقه آتش دوباره شعله ور شد که این بار هم با تلاش مردم خاموش شد.
علی تیموری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: استان خوزستان جزو بخش هایی است که به صورت موردی دچار آتش سوزی می شود و این اتفاق در آن نسبت به استان های کهکیلویه و بویراحمد، فارس و چهارمحال و بختیاری کمتر است.
وی اظهار کرد: بخشی از پارک ملی کرخه دارای جنگل های انبوه و دارای مناطقی تقرییا سخت گذر است از این رو با استفاده از لودر بخشی از منطقه آتش گرفته را تخریب کردند تا مسیری برای تردد افراد و امکان عبور تجهیزات برای رسیدن به محل آتش سوزی فراهم شود.
تیموری گفت: همچنین با تخریب بخشی از منطقه آتش گرفته فاصله ای میان منطقه در حال سوختن ایجاد شد که این خود یکی از روش های اطفای حریق است و مانع گسترش آتش می شود.
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از آنجا که آتش سوزی در شب اتفاق افتاد از این رو امکان پرواز بالگرد وجود نداشت بنابراین از استان درخواست بالگرد نشد.
فیروز حاجی کلی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوش در گفت و گو با ایرنا، خسارت ناشی از آتش سوزی در پارک ملی کرخه را سنگین توصیف کرد و گفت: برآورد اولیه حاکی از آن است که سه هزار اصله درخت، یک هزار و 500 اصله نهال از نوع گز و پده همچنین یک هزار بوته و انواع رستنی در سطحی معادل 62 هکتار در آتش سوخته است.
وی خسارت ریالی وارده ناشی از این آتش سوزی به منطقه حفاظت شده کرخه را بیش از 6 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: دلیل این آتش سوزی در دست بررسی است اما گرما و خشکی هوا در این آتش سوزی و گسترش آن نقش داشته ضمن اینکه احتمال وقوع این آتش سوزی از سوی دامداران محلی در دست بررسی است.
پارک ملی کرخه (منطقه حفاظت شده کرخه) به مساحت حدود 200 هکتار محل زیست گونه های مختلف گیاهی و جانوری از جمله گوزن زرد ایرانی است.
علمی 9014**1440
کد N1349973

وبگردی