آفتاب

چین تهدید خود درباره قطع رابطه با تایوان را عملی کرد

چین تهدید خود درباره قطع رابطه با تایوان را عملی کرد

رسانه ها از قطع روابط چین با تایوان پس از تهدید روز گذشته پکن در این رابطه خبر می دهند.

به گزارش خبرگاری مهر به نقل از شینهوا، روز گذشته رئیس شورای دولتی امور تایوان هشدار داده بود که رفتارهای اخیر سران تایوان موجب افزایش بی ثباتی در منطقه شده و می تواند تبعات منفی بدنبال داشته باشد.

این مقام چینی اعلام کرد که چنین رفتارهایی موجب تعلیق مکانیسم های ارتباط مرزی میان دو کشور شده است.

در همین رابطه امروز دوشنبه رسانه های اعلام کرده اند که چین برای اولین بار و به طور رسمی تایید کرد که پس از لغو مراودات سیاسی با انجمن ارتباطی تایوان، روابط سه گانه (اقتصادی، فرهنگی و سیاسی) خود را نیز با این جزیره قطع کرده است. این برای نخستین بار در طول یک دهه گذشته است که مناسبات سه گانه دو کشور در این عرصه ها متوقف می شود.

چین اوایل تیر ماه نیز اعلام کرده بود که مراودات سیاسی خود را با انجمن ارتباطی تایوان (بنیاد مناسبات دو سوی تنگه تایوان در دولت تایوان) به دلیل آنکه حاضر به قبول «اصل یک چین» (چین واحد) نشده، قطع کرده و اینک این قطع روابط شامل سایر بخش ها اعم از فرهنگی و اقتصادی هم شده است.

در خرداد ماه سال جاری نیز در پی بالا گرفتن تلاش‌های استقلال طلبانه در تایوان، چین تهدید کرد اگر رئیس جمهور جدید این جزیره حمایت خود را از مضمون «چین واحد» اعلام نکند، روابط مهم خود را با تایوان قطع می کند.

این اصل پیشتر مورد قبول ما یینگ جئو، رئیس جمهور قبلی تایوان بود که از حمایت چین برخوردار بود و طی هشت سال اخیر روابطی حسنه با پکن داشت اما «تسای یینگ وِن» رئیس جمهور جدید تایوان که از استقلال این جزیره از پکن حمایت می‌کند.

حکومت تایوان پس از جنگ داخلی ۱۹۴۹ خود را حکومت مشروع دانسته و «جمهوری خلق چین» را که از آن سال قدرت را در سرزمین اصلی چین در اختیار گرفته، غیرقانونی می‌داند.

با این حال، تایوان هرگز به طور رسمی اعلام استقلال نکرده است و پکن همچنان انتظار الحاق آن را دارد.

کد N1348306

وبگردی