آفتاب
در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

گورستان تاریخی ۴۰۰ ساله در معرض نابودی و حفاری غیرمجاز

گورستان تاریخی ۴۰۰ ساله در معرض نابودی و حفاری غیرمجاز

یک گورستانی تاریخی در نزدیکی نورآباد استان فارس در معرض نابودی، حفاری غیرمجاز و سرقت قرار دارد، این در حالی است که در این گورستان سنگ نبشته و شیرهای سنگی ارزشمندی وجود دارد.

سیاوش آریا (پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد گورستان تاریخی در نورآباد گفت: این گورستان که تاریخ روی برخی از سنگ‌گورهای آن متعلق به بیش از ۴۰۰ سال پیش است و احتمالا به دوران صفویه باز می‌گردد، بدون آنکه به ثبت ملی برسد و حفاظت شود؛ در برابر صدمات و تهدیدهای گوناگون قرار دارد.

وی با اشاره به نماد‌ها و سنگ گورهای ارزشمند و ویژه‌ای که در این گورستان تاریخی وجود دارد، اظهار کرد: سنگ‌گورهای تاریخی از آن روی ارزشمند هستند که نشان و نماد ویژه‌ای بر روی آن‌ها تراشیده شده و برخی از آن‌ها با پیشه، جایگاه اجتماعی و سیاسی فرد در گذشته مرتبط هستند و یا جایگاه آن فرد در رویدادهای تاریخی را نشان می‌دهد، همچنین نماد‌ها و سنگ نبشته‌های تراشیده شده بر روی سنگ گور‌ها نیز بسیار ارزشمند هستند و همه این‌ها برای مطالعه و پژوهش بسیار اهمیت دارند.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران افزود: این گورستان هنوز ثبت نشده است، در حالی که ثبت آن به حفاظت از این اثر کمک می‌کند و سبب می‌شود که توجه فرمانداری، استانداری و دیگر دستگاه‌ها به آن جلب شود و اهمیت بیشتری برای آن قائل باشند.

شیرهای سنگی گورستان را شکسته‌اند

آریا با اشاره به آثار به جای مانده از شیرهای سنگی در این گورستان اظهار کرد: استان فارس همانند استان چهارمحال و بختیاری یا خوزستان نیست که تعداد زیادی شیرسنگی در آن وجود داشته باشد و شاید به طور کلی حدود ۲۰ شیر سنگی در کل استان به چشم بخورد، این در حالی است که شواهد و صحبت‌های مردم محلی نشان می‌دهد که حدود ۵ الی ۶ شیر سنگی در این گورستان وجود داشتند که یا شکسته شده‌اند و یا آن‌ها را برده‌اند و ما تنها توانستیم؛ تکه‌های شکسته ۲ شیر سنگی را در آن جا پیدا کنیم.

وی توضیح داد: قرار دادن شیر سنگی بر روی گور افراد برجسته، دلاور، فداکار و یا دارای جایگاه اجتماعی ویژه یک رسم بختیاری است، اما جالب است که بسیاری از شیرهای سنگی استان فارس متعلق به بختیاری‌ها نیست و به دلیل روابط فرهنگی بین اقوام این آیین انتقال پیدا کرده است.

این کنشگر مدنی حوزه میراث فرهنگی با بیان اینکه آثار حفاری غیرمجاز، یادگاری نویسی و... در این گورستان بسیار دیده می‌شود، گفت: امکان دارد؛ در حفاری باستان‌شناسان در این منطقه شواهدی از دوره‌های دیگر تاریخی را نیز به دست بیاید.

آرامستان گردی،  گردشگری مغفول مانده در ایران

آریا با اشاره به اینکه «آرامستان گردی» یکی از اشکال رایج گردشگری در تمام دنیا است، افزود: متاسفانه در کشور ما با وجود ظرفیت‌های خوب موجود، چیزی به نام آرامستان گردی وجود ندارد و به این نوع از گردشگری پرداخته نمی‌شود؛ در حالی که اگر سازمان میراث فرهنگی و آژانس‌های گردشگری با توجه به گورستان‌های تاریخی بسیار همانند گورستان نورآباد، به این مساله بپردازند، می‌تواند؛ در جذب گردشگر بسیار تاثیر بگذارد و شیوه جدید از گردشگری را در کشور ایجاد کند.

کد N1348054

وبگردی