آفتاب

کردهای عراق کودتای ترکیه را درسی عبرت آموز دانستند

کردهای عراق کودتای ترکیه را درسی عبرت آموز دانستند

بغداد-ایرنا- حزب دمکرات و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق٬ دو حزب عمده کرد در شمال عراق در بیانیه هایی با محکوم کردن کودتای ترکیه٬ آن را درسی عبرت آموز برای ترکیه و همه کشورهای منطقه و حتی اتحادیه اروپا دانستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اتحادیه میهنی کردستان عراق در بیانیه ای اعلام کرد: 'امیدواریم که درس های عبرت آموز این گونه کودتاهای عمیق، برای تعیین نقشه راه صلح سیاسی، اقتصادی و دمکراتیک در داخل ترکیه، شمال کردستان عراق یا منطقه و اتحادیه اروپا درک شود.'
بر اساس این بیانیه، تاریخ کودتاها نشان می دهد که وقوع آنها ناشی از بحران های اقتصادی، سیاسی و نادیده گرفتن حقوق دمکراتیک است.
در این بیانیه با اشاره به وقوع مکرر کودتاها در دهه 40 قرن گذشته ٬آمده است که کردها همواره اولین قربانیان کودتاها بوده اند.
از طرفی مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق در بیانیه ای جداگانه ای اعلام کرد: از اینکه شهروندان ترکیه حامی دولت منتخب و مشروعشان هستند و اجازه ندادند کودتاچیان پیروز شوند ٬خوشحالیم.
وی اضافه کرد: اقلیم کردستان عراق طرفدار ثبات و صلح است زیرا فقط ثبات و صلح را به نفع ملت ها می داند.
بارزانی در ادامه گفت: ما همه تلاش هایی را که از طریق سلاح و کودتا بر ضد اراده ملت ها و اصول دمکراسی و درصدد براندازی نهادهای سیاسی و منتخب است ٬ محکوم می کند.
وی ادامه داد: منطق سلاح و خشونت همواره ضد دمکراسی است و باعث تزلزل ثبات سیاسی و همزیستی مسالمت آمیز می شود.
خاورم *4*353*1770*2041**
کد N1346997

وبگردی