آفتاب

هنوز معلوم نیست سخنگوی شورای نگهبان بشوم/عمده‌ ایرادات وارد به شورای نگهبان به دلیل قدیمی بودن نظام انتخاباتی ماست

هنوز معلوم نیست سخنگوی شورای نگهبان بشوم/عمده‌ ایرادات وارد به شورای نگهبان به دلیل قدیمی بودن نظام انتخاباتی ماست

عباسعلی کدخدایی با بیان اینکه نظام انتخاباتی ما قدیمی است، ابراز امیدواری کرد با ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام، قانون جامعی در انتخابات داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان در برنامهٔ متن‌حاشیه شبکه سه سیما با بیان اینکه بحث حضور در پست‌های سیاسی و حضور در نهادهای عالی نظام یک تکلیف است گفت: از حیث اینکه آدم بتواند نسبت به این توفیق تکلیفی را انجام دهد احساس خوبی است ولی دوستانی که در این مقامات بودند خوب می‌دانند مشکلات خود را هم دارند که خیلی از عزیزان به دلیل این مشکلات به سمت این پست‌ها نمی‌آیند.

وی تصریح کرد: من همیشه روی پرده و جلوی پرده کار کرده‌ام. بعد از دوره‌ای که مجلس صلاح دید که من حضور نداشته باشم، دوستان در شورای نگهبان صلاح دیدند که من در مقام مشاوره در خدمتشان باشم.

عباسعلی کدخدایی در رابطه با اینکه قبلاً گفته بود با دبیر شورای نگهبان اختلاف نظر دارد اظهار کرد: به هر حال انسان‌ها با یکدیگر اختلاف نظر دارند. شاید دو نفر از یک جنس مثل دو پزشک از نظر علمی با هم اختلاف نظر داشته باشند. این اختلاف نظر علمی است که از خیلی نظر‌ها از نظر اسلام هم پسندیده است. این اختلاف نظر ما هم به معنی جدایی راه ما نبود.

وی با تأکید بر اینکه من فقط نظر کار‌شناسی اعلام می‌کنم و برایم تفاوتی ندارد مجلس نهم یا دهم باشد ادامه داد: شاید خیلی صریح با نمایندگان محترم مجلس صحبت کردم. من به هر حال کار‌شناس حقوقی هستم و کار‌شناسان باید نظر کار‌شناسی را عنوان کنند. اگر نظر کار‌شناسی من چیزی باشد و چیز دیگری را اعلام کنم خیانت در امانت است. بنده فقط کار‌شناسی نظر می‌دهم و وقایع سیاسی تأثیری در نظر من دارند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با فعالیت‌های کاری و اینکه جدا از فعالیت‌های سیاسی خود به چه اموری مشغول است تصریح کرد: من عمدتاً در کارهای دانشگاهی به جز همان‌کارهای مشاوره‌ای که در خدمت شورای نگهبان هستم خدمت می‌کنم. از دانشگاه‌ هم ۵. ۵ یا ۶ میلیون حقوق می‌گیرم. حقوقی از خبرگان نمی‌گیرم. حقوق هم از شورای نگهبان در حد اضافه‌کار و حد مشخصی داده می‌شود. بنده هنوز معلوم نیست سخنگوی شورای نگهبان بشوم یا خیر.

وی اضافه کرد: دوستان قبلاً اصرار داشتند که من نمره‌ای به عملکرد شورای نگهبان بدهم. از آن‌جا که من در دانشگاه به کسی ۲۰ نمی‌دهم، به شورای نگهبان هم ۲۰ ندادم و ۱۷ دادم. این نمرهٔ ۱۷ در آن دوره‌ای بود که من در شورا بودم و در آن‌جا سهمی داشتم و گفتم: ۱۷ نمرهٔ منصفانه‌ای است و در آن زمان بحث اطلاع‌رسانی به خوبی عمل نمی‌کرد. تلاش‌هایی شد، اقدام‌هایی صورت گرفت اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است و به همین دلیل فکر کردم که این نمره مطلوب خواهد بود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با ایرادات و انتقاداتی که به شورای نگهبان وارد است، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از ایراداتی که نسبت به شورای نگهبان وارد است به دلیل این است که نظام انتخاباتی ما قدیمی است.

وی در رابطه با اینکه شورای نگهبان تا به امروز قدمی برای اصلاح قانون انتخابات برداشته است یا خیر تصریح کرد: شورای نگهبان قانون‌گذار نیست ولی ما رایزنی‌هایی را در این رابطه داشته‌ایم اگرچه رایزنی‌ها برای افکار عمومی مطرح نمی‌شود. رایزنی‌هایی را من در دوره‌ای که سخنگو بودم با دولت و مجلس وقت داشته‌ام و رایزنی‌های زیادی انجام شد و دولت گذشته مصوبه‌ای را تهیه کرد و در ادامه‌ به دلایلی توسط دولت متوقف شد.

کدخدایی ادامه داد: با توجه به سیاست‌هایی که از طرف مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شد شورای نگهبان در کمیسیون‌ها و در صحن مجمع تشخیص مصلحت برای ارائهٔ نظراتش فعال بود. امیدواریم که با ابلاغ این سیاست‌ها یک قانون جامع در انتخابات داشته باشیم. اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌های مطلوبی را ارائه کند و با تأیید مقام معظم رهبری ابلاغ شود می‌توانیم نقش موثری را داشته باشیم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: بنده عضو کمیسیون‌های قضایی و کمیسیون‌های امنیتی بوده‌ام. در این رابطه، کارهای زیادی انجام گرفت. در صحن هم به تأیید رسید ولی چون مطلوب نبود مجدداً هم‌اکنون روی آن کار می‌شود. سیاست‌هایی را مجمع در این رابطه تدوین کرد. کار‌شناسی انجام شد. به صحن رفت و سیاست‌هایی تدوین شد ولی احساس می‌شد این سیاست‌ها برای نظام انتخاباتی مطلوب کافی نیست. هم‌اکنون مجمع بر این موضوع کار می‌کند که بتواند به صورت شایسته‌تری سیاست‌هایی را تدوین کند و خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کند. دوستان تلاش دارند که این امر هرچه زود‌تر به مرحله نهایی برسد.

وی در این باره که آیا این امر تا زمان انتخابات ریاست جمهوری عملی خواهد شد یا خیر گفت: امیدوارم.

کدخدایی در رابطه با عملی بودن یا نبودن وجود احزاب‌های سیاسی و اعمال سیاست‌های صلاحیتی توسط خود احزاب گفت: ما باید احزابی با هویت سیاسی روشن و ثبت شده داشته باشیم، احزابی که می‌خواهند همیشه در فعالیت‌های سیاسی حضور داشته باشند و برای یک مورد و یک مقطع نمی‌خواهند فعالیت کنند. به همین جهت به جای اینکه ما با ۱۲ هزار نفر مواجه باشیم می‌توانیم یک برنامه‌ای را تنظیم کنیم که با ۱۰ حزب مواجه باشیم. به جای اینکه با ۱۰۰۰ نفر در انتخابات ریاست جمهوری سر و کار داشته باشیم با ۵ حزب سر و کار داشته باشیم و اگر احزاب بتوانند متعهد باشند که افرادی که معرفی می‌کنند در جهت و متعهد به نظام جمهوری اسلامی و منطبق با قوانین و اسلام باشند و مورد نظر قانون باشند خیلی از کار‌ها سبک‌تر می‌شود که البته باید احزاب قوی‌تر و موثرتری به منظور این امر تشکیل شود.

کدخدایی در این باره که آیا شورای نگهبان توانسته است رضایت جامعه را نسبت به خود ایجاد کند یا خیر اظهار کرد: وقتی قانون یک روش خاصی را برای صلاحیت‌ها قرار داده برای مثال در ماده ۲۸ برای انتخابات شرایطی را ذکر کرده و در مادهٔ ۲۹ موانعی را که باید در همین چارچوب حرکت کنیم. قانون چارچوب اختیاری به ما نمی‌دهد که اگر بخواهیم خلافی را انجام دهیم، خلاف قوانین است. به دلیل شرایط و محدودیت‌های قانون ناچاریم که این‌گونه عمل کنیم که اگر قانون اصلاح شود بهتر عمل خواهیم کرد.

کد N1345633

وبگردی