آفتاب
کودتای نافرجام در ترکیه

ارزیابی اولیه روزنامه های لبنانی/ کودتای پنجم یا دوران اردوغان دوم

ارزیابی اولیه روزنامه های لبنانی/ کودتای پنجم یا دوران اردوغان دوم

بیروت – ایرنا – روزنامه های لبنانی با گرایش های مختلف سیاسی کودتای نافرجام در ترکیه را بررسی کرده و ارزیابی اولیه آنها بیانگر اوضاع پیچیده در این کشور است.

به گزارش ایرنا، روزنامه فرامنطقه ای «الشرق الاوسط» نوشت : با اعلام کودتا توسط گروهی از نظامیان، ترکیه وارد مرحله ای بسیار پیچیده شده و بسوی آینده ای ناشناخته حرکت می کند.
دولت ترکیه اعلام کرده که کودتای سحرگاه شنبه گروهی از نظامیان به شکست انجامیده و کنترل کشورش را در دست دارد.
روزنامه لبنانی البناء هم با بیان اینکه « ترکیه عثمانی با یک ضربه قوی ساقط می شود» نوشت که ارتش ترکیه جهان را با یک خبر فوری غافلگیر ساخت بعداز آنکه سیطره خود را در سراسر ترکیه اعلام کرد.
البناء افزود: این کودتای نظامی با بحران ها و تهدیدهائی که دولت رجب طیب اردوغان به کشور متبوعش از طریق وارد کردن کشور بزرگ ترکیه در جنگ های کوچک با هدف حاکم کردن گروه اخوان المسلمین ، متشنج کردن روابط ترکیه با برخی کشورها و حمایت از تروریست ها مرتبط است.
روزنامه لبنانی الاخبار هم نوشت که « تخت اردوغان به لرزه در آمد اما سقوط نکرد.
این روزنامه افزود: شب سختی بر اردوغان گذشت اما همچنان فضای پیش روزی او و دولتش مه آلود است.
الاخبار اضافه کرد: این وضعیت، فضا را برای کشورهای غربی و آمریکا را هم مه آلود ساخته است زیرا هنوز نتوانسته اند موضعی دقیق اتخاذ و اعلام کنند.
این روزنامه با بیان اینکه« این کودتا با تمرد گروهی کوچک از نظامیان شروع شد»، خاطرنشان کرد:آنچه شب گذشته در ترکیه رخ داد با روند طبیعی دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه مختلف بود.
الاخبار نوشت: ترکیه وارد یک تونل تاریک جدید شده است و حتی اگر از آن خارج هم شود اما در مقابلش چندین پرونده سرنوشت ساز قرار دارد ، ترکیه در این مرحله پیش از آنکه بگوید سیاست خارجی آن چگونه خواهد بود، باید با مشکلات داخلی دست و پنجه نرم کند.
«المستقبل» ارگان حزب جریان المستقبل به ریاست « سعدالحریری» مهره آل سعود در لبنان هم نوشت : آیا ترکیه با « کودتای پنجم» و یا دوران « اردوغان دوم» مواجه شده است؟
این روزنامه لبنانی افزود: در حالی که جهان سرگرم جنایت شهر نیس فرانسه و ابعاد تروریستی آن بود، نگاه ها به یکباره به سوی شرق و ترکیه دوخته شد اما این بار نه به دلیل یک عملیات تروریستی بلکه علت آن تلاشی برای یک کودتای نظامی بود.
المستقبل اضافه کرد: این تلاش برای کودتای نظامی در حالی صورت گرفت که همه فراموش کرده بودند ترکیه همواره روی خط زلزله ژئو سیاسی قرار دارد و پیشتر چهار کودتای نظامی را تجربه کرده است.
این روزنامه لبنانی نوشت: بلافاصله بعداز اعلام تلاش برای کودتای نظامی در ترکیه این سوال ایجاد شد که آیا ترکیه وارد مرحله کودتای پنجم و یا دوران « اردوغان دوم» شده است؟
السفیر دیگر روزنامه لبنانی هم از یک « زلزله منطقه ای» نوشت و افزود که اگرچه به نظر کودتا در ترکیه کامل نشده است اما نتیجه آن هر چه باشد، این کشور را به سوی آینده نامعلوم می برد.
این روزنامه لبنانی اضافه کرد: درهر صورت دولت اردوغان با خطری بزرگ مواجه شده و هیمنه حزب عدالت و توسعه بعداز 14 سال سیطره در ترکیه زیر سوال رفته است.
خاورم ** 1324
کد N1344922

وبگردی