آفتاب

311 سکه تاریخی کشف شده در زنجان متعلق به دوره الیمایی است

311 سکه تاریخی کشف شده در زنجان متعلق به دوره الیمایی است

زنجان - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: قدمت 311 سکه تاریخی که هفته گذشته به دست ماموران نیروی انتظامی کشف شد، متعلق به دوره الیمایی است.

مهرداد عسگریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سکه ها که محموله ارزشمندی برای واکاوی بیشتر عصر الیمایی محسوب می شود، متعلق به دو هزار سال قبل و عصر الیمایی است که دوره حکومتی همزمانی با عصر سلوکیان به شمار می آید.
الیمایی یکی از حکومت های محلی بود که در روزگار اشکانی در نواحی خوزستان کنونی ظهور کرد.
وی یادآورشد: پایتخت حکومت الیمایی شهر ایذه فعلی در جنوب غربی ایران کنون است.
عسگریان اظهار کرد: به همراه این سکه های تاریخی النگو، سرنیزه و سرپیکان مفرغی نیز کشف شده است که قدمت آنها به عصر آهن می رسد.
عصر آهن در دانش باستان شناسی دوره ای است که در آن بشر به گستردگی از آهن در جایگاه ماده ای برای ساخت ابزار و جنگ افزار سود برد.
آهن در خاور نزدیک باستان در هزاره 2 (پیش از میلاد) در آناتولی یا قفقاز با ریخته گری و فلزکاری آهن آغاز گشت.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: به همراه این محموله یک کوزه منقوش لعاب دار برنجی و مجسمه سفالی لعاب دار آبی سفید بودا نیز کشف شده است که قدمت آنها همدوره عصر صفوی محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: چندین اشیای دیگر از جمله یک قاشق، یک جام، یک مجسمه زن ایستاده و نوارهای ماری شکل نیز در این محموله وجود داشت که همگی بدل بودند.
این اشیای تاریخی هفته گذشته توسط ماموران نیروی انتظامی کشف و به میراث فرهنگی برای بررسی، مطالعه و نگهداری تحویل داده شد.
عسگریان ادامه داد: این سکه های تاریخی پس از مطالعه کلی اولیه، در مخزن موزه های استان زنجان برای مطالعه بر روی جزئیات و انتقال به موزه های مختلف نگهداری می شوند.
دو هفته قبل نیز مجموعه 280 سکه و اشیای تاریخی متعلق به دوره های مختلف هخامنشیان، پیش از اسلام و پس از اسلام نیز در زنجان توسط نیروهای یگان ویژه میراث فرهنگی کشف و ضبط شده بود.
3001/6085
کد N1344887

وبگردی