آفتاب
رئیس سازمان امور عشایر کشور:

اطلس ایل‌راه های کشور تهیه می‌شود

اطلس ایل‌راه های کشور تهیه می‌شود

بجنورد- رئیس سازمان عشایر کشور گفت: تهیه اطلس ایل‌راه های کشور در دستور کار قرار گرفته است و این اطلس به عنوان یک سند معارض، از تصرف ایل‌راه ها جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، کرمعلی قندالی پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران در بجنورد با تاکید بر ممنوعیت واگذاری ایل‌راه ها، اظهار کرد:  تصرف و تخریب ایل‌راه ها یکی از مشکلات اساسی عشایر در کشور محسوب می‌شود، که متاسفانه بعضا دستگاه‌های اجرایی و یا اشخاص حقیقی و حقوقی مبادرت به تصرف و یا تخریب ایل‌راه‌ها می‌کنند.

وی افزود: تصرف ایل‌راه ها برای اجرای برخی طرح‌ها از جمله شهرک سازی، راهسازی، اجرای طرح‌های کشاورزی، جامعه عشایری را دچار زحمت می‌کند و به همین دلیل تهیه اطلس ایل‌راه ها در دستور کار سازمان قرار گرفته تا با تدوین و تصویب آن، تصرف و تخریب ایل‌راه ها در کشور به صفر برسد.

به گفته قندالی با سنددار شدن بیش از ۵۶ هزار کیلومتر ایل‌راه کشور، زمینه‌های تصرف ایلراه ها کاهش می‌یابد.

وی در ادامه از اختصاص بودجه ۸۷ میلیارد تومانی سال ۹۵ به طرح‌های عمرانی عشایر خبر داد و گفت: با اختصاص این میزان اعتبار، عملیات اجرایی ۳۸ پروژه ملی در بخش عشایر کشور آغاز می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور، از اختصاص هفت میلیارد تومان اعتبار به تکمیل پروژه سد میاندشت برای عشایر مستقر در شهرستان اسفراین خبرداد و گفت: تا کنون برای اجرای این پروژه بیش از ۱۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

قندالی همچنین از تامین ۲۰۰ میلیارد تومانی اعتبار از محل مواد ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران خبر داد و گفت: اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با نرخ چهاردرصد به منظور حمایت از عشایر کشور پیشنهاد شده که در صورت مصوب شدن اجرایی خواهد شد.

وی همچنین از برنامه سازمان عشایر برای تامین آب بهداشتی عشایر کشور خبر داد و گفت: متاسفانه ۴۰ درصد عشایر کشور هم اکنون از دسترسی به آب بهداشتی محرومند.

قندالی در ادامه از برخورداری عشایر کشور از پنل های خورشیدی با اعتباری بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، طی پنج سال آینده بیش از ۷۵ هزار نفر از عشایر کشور مجهز به پنل های خورشیدی خواهند شد.

رئیس سازمان عشایر کشور، موضوع پوشش بیمه تامین اجتماعی برای عشایر، ارتقاء سطح سوادآموزی و مسائل بهداشتی را از دیگر طرح‌هایی عنوان کرد که امسال با پیگیری سازمان عشایری و تصویب مجلس شورای اسلامی، حمایت بیشتر از این قشر را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس سازمان عشایر کشور به منظور بازدید مناطق عشایری و بررسی ایل‌راه های استان به خراسان شمالی سفر کرده است.

خراسان شمالی با دارا بودن هشت شهرستان و جمعیتی بالغ بر ۹۳۶ هزار نفر، هم اکنون سه هزار و ۲۶۵ خانوار عشایری با جمعیتی حدود ۲۰ هزار نفر در قالب دو ایل و ‌ ۳۸ طایفه را شامل می شود.

کد N1342918

وبگردی