آفتاب

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور: مشاوره ژنتیک در کشور اجباری می شود

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور: مشاوره ژنتیک در کشور اجباری می شود

خمین - ایرنا - مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: دولت در لایحه برنامه ششم توسعه کشور اجباری شدن مشاوره ژنتیک را پیشنهاد داده که با ارزیابی و تصویب نهایی در مجلس زمینه اجرایی این مهم به عنوان نیاز پایه جامعه فراهم می شود.

سید حسن موسوی چلک روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از دو طرح خدماتی در دلیجان گفت: پیش بینی می شود که این پیشنهاد دولت در مجلس شورای اسلامی رای بیاورد و سال 96 مشاور ژنتیک در کشور قانونمند و با برنامه ریزی خاص اجرایی شود.
مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهارکرد: بسیاری از معلولیت ها جسمی با اقدام های هدفمند پیشگیرانه قابل کنترل هستند و حدود 70 درصد از معلولیت های افراد در جامعه با انجام راهبردهای مشاوره ای قابل پیشگیری است.
وی گفت: برای اجرایی شدن مشاوره ژنتیک و استفاده از خدمات آن به صورت ارزان قیمت که اکنون همراهی سازمان های بیمه گر نیاز است ضمن اینکه سازمان بهزیستی نیز بخشی از هزینه را تامین و پرداخت می کند.
موسوی چک افزود: با این سیاست دولت تدبیر و امید در آینده نزدیک شاهد توسعه مراکز پیشگیری از معلولیت و کاهش مراکز توانبخشی در کشور خواهیم بود .
وی، خواستار همکاری مسئولان دلیجان در اطلاع رسانی موثر از راه اندازی و فعالیت موسسه پیشگیری از معلولیت در این شهرستان شد و افزود:ادامه حیات این موسسه در گرو فعالیت و افزایش مراجعان به این نهاد مردمی است.
مدیر کل بهزیستی استان مرکزی دراین آیین گفت: عقب ماندگی ذهنی در استان مرکزی به طور چشمگیری در حال شیوع است و این مهم ازوم تقویت اقدامات مشاوره ای و پیشگیری را دو چندان می کند.
بهروز رفیعی افزود: در ابتدا راه اندازی این موسسه در دلیجان که به نسبت نرخ جمعیت جز اولویت های سازمان بهزیستی استان مرکزی نبود و این امر با همت مردم و مسئولان محلی محقق شد.
وی گفت: فرزندآوری علمی،فرزند پروری درست و سالم سازی نسل آتی،هدف اصلی دولت در راه اندازی موسسه پیشگیری معلولیت درشهرستان ها است.
رفیعی افزود: امید است در آینده شاهد کاهش معلولیت در استان مرکزی به ویژه درشهرستان دلیجان باشیم.
رئیس بهزیستی دلیجان نیز در این آیین گفت: هر جامعه ای که در حوزه سلامت اجتماعی از ظرفیت های مردم نهاد استفاده کند پله پیشرفت و توسعه را با شتاب بیشتری طی می کند.
احمد خاکی افزود: موسسه پیشگیری از معلومیت ها سرمایه گذاری بر مسئله شناسی به جای درمان است و حمایت دولت تدبیر و امید در این زمینه نشان از هدفگذاری برنامه ای و کارشناسی است.
وی اظهارکرد: موسسه تخصصی پیشگیری از معلولیت های دلیجان با هدف آگاه سازی مردم در ارتباط با معلولیت ها، پیشگیری از معلولیت، سنجش بینایی و شنوایی و همچنین خدمات مشاوره ای ژنتیک راه اندازی شده است.
خاکی گفت: مرکز اعصاب و روان بانوان نیز در مرکز نگهداری سالمندان در این شهرستان در زمینی به وسعت یک هزار و 800 متر با همه امکانات خدماتی و توانبخشی با ظرفیت پذیرش 50 بیمار راه اندازی شده است.
شهرستان دلیجان در جنوب استان مرکزی 45 هزار نفر جمعیت دارد.

7277/6199/6013/
کد N1342573

وبگردی