آفتاب

هشدار یک انجمن غیر دولتی ترکیه به نمایندگان مجلس این کشور درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

هشدار یک انجمن غیر دولتی ترکیه به نمایندگان مجلس این کشور درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

استانبول- ایرنا- انجمن همبستگی با اعضای خانواده های قربانیان حمله رژیم صهیونیستی به کشتی کمک رسانی به غزه، امروز (پنجشنبه)، یک هفته پیش از آغاز بررسی توافقنامه عادی سازی روابط این کشور و رژیم صهیونیستی در مجلس ترکیه هستند، در بیانیه ای به نمایندگان این مجلس هشدار داد.

به گزارش ایرنا ، در این بیانیه که تحت عنوان «برای عفو قاتلان دست خود را بلند نکنید» صادر شد، آمده است: ما قاتلان کمک رسانان به مردم فلسطین را عفو نخواهیم کرد و برای محاکمه آنان هر چه در توان داریم بکار خواهیم گرفت.
در این بیانیه همچنین خطاب به نمایندگان مجلس ترکیه آمده است: ما به عنوان دوستداران شهدای حمله رژیم صهیونیستی از همه امکانات خود برای محکوم کردن قاتلان از نظر حقوقی به فعالیت خود ادامه خواهیم داد.
«بینالی یلدریم» نخست وزیر ترکیه چندی پیش از توافق با رژیم صهیونیستی برای عادی سازی مناسبات پس از گذشت شش سال خبر داده بود.
بر پایه این توافقنامه قرار است رژیم صهیونیستی به بازماندگان کشته شدگان در این کشتی کمک رسان، مجموعا 20 میلیون دلار غرامت پرداخت کند.
چندی پیش هواداران حزب اسلامگرای سعادت ترکیه نیز در اعتراض به توافقنامه عادی سازی مناسبات ترکیه با رژیم صهیونیستی در مقابل ساختمان وزارت خارجه در آنکارا تظاهرات کردند.
شرکت کنندگان در این تجمع، توافقنامه عادی سازی مناسبات ترکیه با رژِیم صهیونیستی را به عنوان یک سیاست ناشایست و مغایر با غرور ملی مردم ترکیه محکوم کردند.
تظاهرکنندگان شعار « رژیم صهیونیستی از خاورمیانه گم شو» سر دادند.
طی چند روز گذشته تظاهراتها و اظهارنظرهای زیادی در سراسر ترکیه علیه آشتی با رژیم صهیونیستی صورت گرفت.
برخی رسانه های ترکیه هدف از تواقق ترکیه با رژیم صهیونیستی را در ارتباط با انتقال گاز شرق دریای مدیترانه به اروپا از طریق ترکیه به اروپا و با چراغ سبز آمریکا خبر داده اند.
9 فعال ترک تبار از جمله یک نوجوان آمریکایی-ترکیه ای در حمله31 مه 2010 (11 خرداد 1389) اسرائیل به کشتی «ماوی مرمره»، کشته و حدود 50 نفر زخمی شدند. یک فعال ترک تبار دیگر نیز که در این حمله زخمی شده بود بعد از سپری کردن چهار سال در وضعیت کما جان باخت.
این کاروان حامل کمک های بشردوستانه قصد داشت به منظور امدادرسانی به فلسطینی های ساکن نوار غزه، محاصره تحمیلی رژیم اسرائیل بر این منطقه فقیرنشین را بشکند.
به دنبال این حادثه، ترکیه سفیر رژیم صهیونیستی را اخراج و همکاریهای نظامی با این رژیم را متوقف کرد.
آنکارا شروط خود را برای عادی سازی روابط با تلاویو عذرخواهی اسرائیل، پرداخت غرامت و نیز پایان دادن به محاصره غزه اعلام کرده است.
رژیم صیهونیستی اخیرا دو شرط نخست را پذیرفت و قرار شد که روابط ترکیه و این رژیم از سر گرفته شود.
خاورم ** 2010**1479
کد N1342477

وبگردی