آفتاب

آینده رابطه ایران- آمریکا در صورت پیروز شدن هیلاری کلینتون

آینده رابطه ایران- آمریکا در صورت پیروز شدن هیلاری کلینتون

تسنیم نوشت: نشنال اینترست در تحلیلی می نویسد: هیلاری کلینتون در صورت پیروزی، پیشرفت‌های کری در تعامل با ایران را از بین خواهد برد.

مشاور ارشد سیاست خارجی هیلاری کلینتون بار دیگر بر دیدگاه‌های این نامزد دموکرات در خصوص نقش آمریکا در خاورمیانه تاکید کرده و خواستار اتخاذ رویکرد دوگانه واشنگتن در قبال جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی شده است.

به گزارش نشنال اینترست، "جیک سالیوان" مشاور ارشد سیاست خارجی هیلاری کلینتون نامزد دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر ضمن تاکید بر دیدگاه های کلینتون در خصوص نقش آمریکا در خاورمیانه، رویکرد دوگانه‌ای را برای جنگ نیابتی بین ایران و عربستان پیشنهاد داده است: بالا بردن هزینه برای ایران به خاطر رفتار بی ثبات کننده و اطمینان دادن بیشتر به شرکای سنی که آمریکا برای مقابله با رفتارهای خطرناک ایران در منطقه.

کلینتون بارها و بارها بر اتخاذ سیاست خارجی قاطع و محکم در برابر ایران تاکید کرده است. سیاست های جنگ طلبانه کلینتون بخشی از یک راهبرد گسترده تر برای مقابله با تجاوز ایران در سراسر منطقه است. کلینتون که طی سالهای 2009 تا 2013 میلادی وزیر خارجه دولت اوباما بوده است، مدعی است که توافق هسته‌ای با ایران بخشی از میراث بزرگ و مهم سیاست خارجی اوباما بوده است. البته توافق هسته‌ای ظاهرا یک توافق یک بُعدی نبوده است و در را برای مذاکرات وسیع‌تر در خصوص سایر نگرانی‌های امنیت ملی آمریکا از جمله سوریه، عراق و مقابله با داعش باز گذاشته است.

جان کری اخیرا اعلام کرده است که ایران در مقابله با گروه تروریستی داعش، مفید عمل کرده است. جان کری و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم اکنون به طور منظم در حال تماس هستند. در ماه ژانویه ایران ملوانان آمریکایی را که کشتی شان وارد آبهای سرزمینی این کشور شده بود، بازداشت کرد. پس از تماس‌های تلفنی جان کری و ظریف، این ملوانان پس از 15 ساعت آزاد شدند. این مساله چند سال قبل غیر قابل تصور بود.

اگر هیلاری کلینتون بخواهد به الگوهای قدیمی منزوی کردن ایران بازگردد، قطعا او این پیشرفت حاصل شده در رابطه با ایران را از بین خواهد برد.

این رسانه آمریکایی در ادامه مدعی شد: بر خلاف اوباما، به نظر می‌رسد کلینتون به این روایت پذیرفته شده در محافل سیاسی واشنگتن اعتقاد دارد که تحریم‌های بیشتر بهتر خواهد بود چرا که ایران را مجبور به آمدن به میز مذاکره کرده است.

از زمانی که توافق هسته‌ای در یک سال گذشته حاصل شده، کلینتون بارها خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران به خاطر برنامه موشکی شده است. البته تاریخ ثابت می‌کند که تنها راه موثر برای مواجهه با ایران این است که برای برطرف کردن نگرانی‌های آمریکا، نگرانی‌های منطقه‌ای ایران را نیز باید در نظر گرفت. چنین رویکردی نگرانی‌های متحدان منطقه‌ای آمریکا از جمله کشورهای عربی را نیز در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال ایران معتقد است که عربستان سعودی و صدور سلفی گری و وهابیت توسط این کشور، مهمترین عامل بی ثباتی در منطقه است. به اعتقاد ایران، القاعده، جبهه النصره و داعش از طریق دلارهای نفتی عربستان سعودی ایجاد شده است.

5252

کد N1340771

وبگردی