آفتاب
یادداشت بین الملل؛

گرایش مرکل به آمریکا و اسرائیل پیامد اظهار نظرهای بی پایه

گرایش مرکل به آمریکا و اسرائیل پیامد اظهار نظرهای بی پایه

همزمانی اظهار نظر صدراعظم آلمان و دبیر کل سازمان ملل درآستانه برجام درباره آزمایش موشکی ایران علتی جز مداخله اسرائیلی ها و آمریکایی ها ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر-گروه بین الملل- شقایق لامع زاده: «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در اظهار نظری غیرکارشناسانه همزمان با آزمایش موشکی ایران اعلام کرد که تهران همچنان در برنامه هسته ای خود بدنبال سلاح هسته ای است. همزمان با وی «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل نیز اظهارنظری مشابه داشت و خاطر نشان کرد که آزمایش موشکی ایران با روح توافق هسته‌ای و سازندگی آن سازگار نیست. 

مواضع این دو سیاستمدار در حالی مطرح و رسانه ای شد که در یکسالگی برجام قرارداریم.

یکسال پیش در چنین روزهایی پرونده هسته ای ایران پس از یک دهه نشست و مذاکره در ایستگاههای مختلف به پایان و مقصدی خوش و توافقی جامع رسید.

پس از توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام کشورهای اروپایی برای تعمیق مناسبات خود با ایران در صفوف دیپلماتیک تمام قد ایستادند و با اعزام مقامات و سیاستمداران خود در رده های مختلف به تهران درصدد بودند تا گوی سبقت را از دیگر کشورها بربایند.

نزدیک شدن کشورهای اروپایی به ایران این ذهنیت را برای آمریکا و اسرائیل بوجود آورد که ایران قدرتی بیش از پیش کسب کرده و توان استراتژیک بودنش در سطح جامعه بین المللی افزایش پیدا می کند. به همین منظور درصدد برآمدند تا راههایی را برای خدشه دار کردن آن آزموده و به کار بندند.

از آنجایی که آلمان از قدرتهای برتر اروپا بشمار می آید و با توجه به سفر برخی از مقامات این کشور به تهران برای ارتقای سطح مناسبات انگشت نشانه اسرائیلی ها رو به آنها نشانه رفت. سفر هیات های بزرگ اقتصادی آلمان به ایران بار دیگر نشان داد که بازارهای اقتصادی اروپا بخصوص بازار قدرتمند ژرمن ها چشم به همکاری بازرگانی با ایران دارد.

این امور حتی در یک نگاه اجمالی نیز پیش پا افتاده و کم اهمیت نیست برای همین حساسیت هایی را در میان اسرائیلی ها و آمریکایی ها برانگیخت. رایزنی های پشت پرده مقامات اسرائیل را نباید در اظهار نظر صدراعظم آلمان بی ربط دانست چرا که ژرمن ها نیز در پاره ای از امور خود را وابسته به رابطه با آنها می دانند.

 مناسبات برلین – تل آویو همواره برای دو طرف حائز اهمیت بوده تا جایی که «آنگلا مرکل» در سخنانی به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط دو سویه اظهار داشت که دشمنی ایران و اسرائیل بیش از این قابل تحمل نبوده و تهران باید خط مشی خود را در قبال تل آویو تغییر دهد. صدراعظم آلمان حتی بطور تلویحی اعلام کرد که تا زمانی که ایران، اسرائیل را به رسمیت نشناسد از رابطه دوستانه خبری نیست.

بی مناسبت نیست که بگوئیم آلمان برای تامین منافع خود در دو جبهه اسرائیل و آمریکا دست به هر اقدام و بیان هر مواضعی بزند.

از سوی دیگر برگزیت یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را نمی توان در اعلام مواضع صدراعظم آلمان نادیده گرفت. انگلیس از بارزترین متحدان اروپایی آمریکا در امور مختلف بویژه مسائل بین المللی و سیاست خارجی بوده و هست، اما با کنار رفتن آنها از اتحادیه اروپا صورت مسئله کمی فرق می کند. آمریکا نیازمند است که برای اجرای سیاست های خود به یک کشور اروپایی عضو اتحادیه اروپا دست درازی کند  و در این میان گزینه بعدی آنها پس از انگلیس، آلمان است.

اظهار نظر «نیکلاس برنز»نماینده سابق آمریکا در ناتو و از مشاوران هیلاری کلینتون درباره تاثیر برگزیت بر سیاست خارجی آمریکا اینگونه است که واشنگتن پس از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا درصدد سرمایه گذاری برای ایجاد رابطه تنگاتنگ با آلمان است. کشوری که بزرگترین اقتصاد اروپا و رهبر غیر رسمی آن است.

به هر روی اظهارنظر بی پایه و اساس صدراعظم آلمان در قبال ایرانی که در مدت یک دهه حقانیت برنامه هسته ای صلح آمیز خود را به اثبات رسانده غیرمنصفانه بوده و واکنش به موقع مقامات ایران در قبال آن ستودنی است.

کد N1340611

وبگردی